خشکی واژن یکی از مشکلاتی است که ممکن است در هر سنی برای خانم‌ها اتفاق بی‌افتد. خشکی واژن با کاهش سطح استروژن و به دلایل مختلفی از جمله زایمان، شیردهی، شیمی درمانی، خارج کردن تخمدان و…. اتفاق می‌افتد. این بیماری در دوران نزدیک به یائسگی و دوران یائسگی شایع‌تر است. یکی از بهترین و تأثیر گذار‌ترین روش‌های درمانی، درمان خشکی واژن با دستگاه RF است.

در این مطلب قصد داریم ابتدا در مورد علائم خشکی واژن و سپس درمان آن با دستگاه آر اف به شما توضیحاتی ارائه دهیم، پس تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

علائم خشکی واژن چیست؟

بسیاری از بانوان می‌پرسند از کجا متوجه شویم که دچار خشکی واژن شده‌ایم؟ آیا خشکی واژن علائمی دارد؟ در زیر به تعدادی از این علائم اشاره شده است:

• خروج ترشح از واژن
  • سوزش در زمان دفع ادرار
  • خارش شدید
  • احساس درد در داخل و اطراف واژن
  • احساس درد یا ناراحتی در طول رابطه جنسی
  • ابتلا به عفونت‌های مجاری ادراری
  • کاهش میل جنسی

علت خشکی واژن چیست؟

برخی از عوامل فیزیکی و روحی باعث به وجود آمدن و یا شدید‌تر شدن خشکی واژن می‌شود که در ادامه به این عوامل اشاره می‌کنیم:

عوامل روحی

• استرس و اضطراب
  • حالت‌های عصبی و خشم
  • مشکلات زناشویی

عوامل فیزیکی

• استعمال دخانیات
  • یائسگی
  • مشکل در سیستم ایمنی بدن
  • شیمی درمانی و پرتو درمانی
  • بارداری و زایمان
  • دوران شیردهی
  • برداشتن تخمدان‌ها
  • مصرف دارو‌های متوقف ‌کننده هورمون استروژن
  • مصرف قرص‌های ضد بارداری

خشکی واژن ممکن است به صورت مقطعی برای بانوان اتفاق افتد اما اگر پس از گذشت چند روز این مشکل همچنان ادامه داشت، باید به متخصص زنان مراجعه کنید تا علت بررسی شود.

خشکی واژن چگونه تشخیص داده می شود؟

معمولاً فرد با مشاهده علائمی که در پاراگراف‌های قبل مطرح کردیم به متخصص زنان و زایمان مراجعه می‌کند. متخصص زنان نیز ابتدا به بررسی سابقه پزشکی بیمار می‌پردازد، سپس در مورد دارو‌هایی که مصرف می‌کنید و سبک زندگی شما سوالاتی مطرح می‌کند تا علت مشکلات را متوجه شود.

متخصص زنان با معاینه لگن به بررسی بافت واژن و میزان خشکی آن می‌پردازد. در برخی موارد آزمایش خون برای بررسی میزان هورمون‌ها نیز تجویز می‌شود.

درمان خشکی واژن

درمان خشکی واژن با RF

پزشک متخصص پس از آن که متوجه خشکی واژن می‌شود، درمان‌های مختلفی را از جمله دارو درمانی، لیزر، استفاده از دستگاه ار اف و… ارائه خواهد داد. یکی از موثر‌ترین درمان‌های خشکی واژن استفاده از دستگاه آر اف است. RF دستگاهی است که با کمک گرما و امواج رادیوفرکانسی به کلاژن‌سازی بافت واژن کمک می‌کند و هیچ آسیبی به بدن نمی‌رساند. دستگاه RF باعث جوانسازی نواحی داخلی و خارجی می‌شود، در نتیجه می‌تواند بسیاری از مشکلات را درمان کند.

دستگاه آر اف محبوبیت زیادی دارد زیرا یک روش درمانی غیر تهاجمی است و بدون هیچ گونه جراحی می‌تواند بسیاری از مشکلات را درمان کند. درمان خشکی واژن با آر اف در مطب و به صورت سرپایی انجام می‌شود. درمان کاملاً بدون درد و خونریزی انجام می‌شود و بیمار می‌تواند پس از انجام به خانه برگردد و به انجام فعالیت‌های روزانه بپردازد.

استفاده از دستگاه آر اف چه مزایایی دارد؟

این روش درمانی نسبت به سایر روش‌ها مزایای زیادی دارد که به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم:

• نتیجه به سرعت قابل مشاهده است.
  • درمانی قطعی محسوب می‌شود.
  • بدون هیچ گونه درد و خونریزی است.
  • نیاز به بیهوشی و بستری نیست.
  • مدت زمان هر جلسه درمانی کوتاه است.
  • ماندگاری این روش طولانی مدت است.
  • نیاز به مصرف دارو و پماد نیست.

چه کسانی نمی توانند از آر اف استفاده کنند؟

استفاده از دستگاه RF برای همه بانوان توصیه نمی‌شود و برخی افراد به دلایل خاصی نمی‌توانند از این روش درمانی استفاده کنند. برای مثال:

خانم‌هایی که در دوران بارداری و شیردهی قرار دارند.

خانم‌هایی که در دوران عادت ماهیانه هستند.

خانم‌هایی که از IUD استفاده می‌کنند.

خانم‌هایی که به بیماری‌هایی مانند لوپوس، آرتریت روماتوئید یا اسکلرودرمی مبتلا هستند.

خانم‌هایی که در بدنشان پروتز فلزی قرار دارد.

بهترین سن برای انجام RF واژینال چه زمانی است؟

برای استفاده از دستگاه RF محدودیت سنی خاصی وجود ندارد و بانوان می‌توانند از سن 20 تا 70 سال از این روش درمانی و زیبایی استفاده کنند. گاهی ممکن است شما حتی نیازی به درمان با استفاده از این روش نداشته باشید و متخصص زنان درمان دیگری را به شما پیشنهاد دهد.

قبل از درمان خشکی واژن با آر اف چه اقداماتی لازم است؟

پیش از استفاده از این روش درمانی به خوبی تحقیق کنید و از مزایا و معایب آن اطلاع یابید.

در انتخاب پزشک خود دقت کنید و به متخصص زنانی مراجعه کنید که تجربه و تخصص کافی در این زمینه داشته باشد.

برخی پزشکان قبل از استفاده از دستگاه آر اف از بیماران خود می‌خواهند تست پاپ اسمیر انجام دهند.

معمولاً برای استفاده از دستگاه باید در دوران بعد و یا قبل از قاعدگی قرار داشته باشید.

بعد از درمان خشکی واژن با آر اف چه اقداماتی لازم است؟

خوشبختانه درمان خشکی واژن با RF نیاز به گذراندن دوره نقاهت خاصی ندارد زیرا این روش غیر تهاجمی و کاملاً بدون درد است. رعایت برخی نکات که در ادامه بیان می کنیم به نتیجه بهتر کمک کند:

• رابطه جنسی را مدتی به تأخیر بیندازید.
  • تا 24 ساعت پس از استفاده از دستگاه به حمام نروید.
  • از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش‌های پرتحرک خودداری کنید.
  • دارو و کرم‌هایی که پزشک برایتان تجویز کرده است را به موقع و طبق دستور مصرف کنید.
  • تا مدتی‌ به استخر و جکوزی نروید و از وان استفاده نکنید.

پس از انجام این کار از متخصص زنان خود در مورد نکات مراقبتی سوال کنید.

هزینه درمان خشکی واژن با RF چه قدر است؟

هزینه درمان خشکی واژن به عوامل مختلفی از جمله میزان خشکی واژن و تعداد جلسات مورد نیاز، تجربه پزشک و … بستگی دارد. هر چه تعداد جلسات بیشتر باشد، باید هزینه بیشتری را پرداخت کنید. لازم به ذکر است تعداد جلسات درمانی برای هر فرد متفاوت است.

برای درمان خشکی واژن چه کار کنیم؟

بهترین راه برای درمان خشکی واژن این است که به متخصص زنان مراجعه کنید و به صورت کامل معاینه شوید. برای این کار می‌توانید با کلینیک تخصصی دکتر مائده احمدی دستجردی با شماره 09102407324 تماس بگیرید یا در واتس‌اپ پیام ارسال کنید.