محتوای این مطلب

زگیل تناسلی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی و پوستی در زنان است که در اثر ارتباط با افراد آلوده به این ویروس و برقراری رابطه جنسی بدون کاندوم ایجاد می‌شود. شدت انتقال این ویروس به حدی بالا است که در اولین ارتباط منتقل می‌شود.

ویروس HPV که عامل ایجاد زگیل تناسلی در بانوان است، باعث ایجاد سرطان دهانه رحم در بانوان می‌شود و علائمی مانند زائده در اطراف ناحیه تناسلی و اطراف مقعد دارد.

متاسفانه این بیماری به شدت در حال افزایش است و مسری‌ترین و شایع‌ترین بیماری مقاربتی در بانوان به شمار می‌رود. بیماری زگیل تناسلی در بانوان بسیار خطرناک‌تر از آقایان است.

زگیل تناسلی چیست؟

زگیل تناسلی یا همان بیماری HPV یک نوع بیماری جنسی و مقاربتی است که با ارتباط جنسی با افراد مبتلا انتقال پیدا می‌کند و علائمی مانند زائده‌هایی در داخل واژن، اطراف ناحیه تناسلی، مقعد و همچنین در روده راست را به همراه دارد. این زائده‌های ایجاد شده بر اثر ابتلا به این بیماری گاهی بسیار کوچک ‌هستند ولی قابل حس نیستند.

برای درمان زگیل تناسلی در تهران با مطب فوق تخصصی دکتر مائده احمدی به شماره 09102407324 تماس بگیرید.

انواع زگیل تناسلی در زنان

زگیل تناسلی زنان یا ویروس اچ پی وی دارای بیش از 100 نوع مختلف است. به طور معمول سویه‌های 6 و 11 این ویروس عامل اصلی ابتلا به این بیماری محسوب می‌شوند. در حالت کلی، تیپ‌های زگیل تناسلی به دو گروه اصلی زیر تقسیم می‌شوند:

ویروس HPV کم خطر

در این گروه بندی، ویروس اچ ‌پی‌ وی باعث ایجاد زگیل تناسلی در واژن، آلت تناسلی و مقعد می‌شود.

ویروس HPV پرخطر

در حالت پرخطر، ویروس اچ پی وی یا ویروس پاپیلومای انسانی علاوه بر ایجاد ضایعات پوستی، احتمال بروز سرطان در دهانه رحم یا واژن را نیز افزایش می‌دهد.

احتمال ابتلا به زگیل تناسلی بدون رابطه

تنها رابطه جنسی علت ابتلا به زگیل‌های تناسلی یا ویروس اچ پی وی محسوب نمی‌شود. بلکه ممکن است فردی که به این بیماری مبتلا شده به دلایل دیگری به این ویروس آلوده شده باشد. از جمله این موارد می‌توان به گزینه‌های زیر اشاره کرد:

تلقیح خودکار

در صورتی که فرد در یکی از نواحی بدنش دارای زگیل تناسلی باشد و با دست آلوده به زگیل نواحی دیگری از بدنش را لمس کرده یا خراش دهد، احتمال آلوده شدن ناحیه جدید به زگیل نیز وجود خواهد داشت.

یکی از روش‌های غیرجنسی رایج برای انتقال HPV، تلقیح خودکار است. این اتفاق زمانی می‌افتد که یک فرد در یک قسمت از ناحیه تناسلی بدن خود زگیل داشته باشد و سپس ناحیه دیگری را لمس یا خراش دهد و در این فرآیند ویروس را منتقل کند.

استفاده از وسایل شخصی مشترک

استفاده از وسایل شخصی مانند حوله، تیغ یا لباس فرد آلوده می‌تواند موجب ابتلا به این ویروس شود. چون ویروس اچ پی وی تا چند ساعت در محیط زنده می‌ماند.

تماس پوست با پوست ناحیه تناسلی

از طریق تماس پوست به پوست و فعالیت‌هایی مانند در آغوش گرفتن و بوسیدن که احتمال تماس بدن فرد با ناحیه آلوده به ویروس وجود دارند نیز این آلودگی انتقال پیدا می‌کند.

انتقال از مادر به نوزاد در حین زایمان

نوزادانی که از مادران مبتلا به زگیل تناسلی متولد می‌شوند، می‌توانند در حین زایمان به این ویروس مبتلا شوند. این انتقال بیماری به عنوان انتقال پری ناتال شناخته می‌شود و می‌تواند منجر به زگیل در گلو یا ناحیه تناسلی کودک شود.

علائم زگیل تناسلی در بانوان

زگیل تناسلی یا HPV معمولاً در تمام نواحی که در ارتباط با فرد آلوده است انتقال پیدا می‌کند مانند گلو، دهان، کشاله ران، زگیل نواحی باسن و و زگیل داخل واژن.

این بیماری در بانوانی که به ویروس HPV مبتلا می‌شوند، دارای نشانه‌هایی مانند خارش و سوزش در ناحیه واژن و حتی باعث ایجاد حساسیت در ناحیه تناسلی می‌شود.

علائم ظاهری ویروس HPV زائده جوش مانند شبیه گل کلم است که در نواحی آلوده به این ویروس پدیدار می‌گردد. خانم‌های مبتلا به زگیل تناسلی حتی ممکن است بعد از برقراری رابطه جنسی دچار خونریزی از داخل واژن شوند. گاهی علائم این بیماری در نواحی مجاری ادراری ظاهر می‌شود که به مرور زمان باعث درد و انسداد در این مجاری می‌گردد.

راه های تشخیص زگیل تناسلی در بانوان

معمولاً برای تشخیص بیماری زگیل تناسلی، ابتدا پزشک متخصص زنان به مشاهده علائم ظاهری در نواحی مورد ارتباط جنسی داخل و اطراف واژن، اطراف مقعد و همچنین کشاله ران می‌پردازد. در برخی موارد ابتلا به ویروس HPV دارای علائم ظاهری نمی‌باشد که پزشک متخصص بانوان می‌تواند با انجام آزمایش خون و همچنین تست پاپ اسمیر از بروز این بیماری در فرد مراجعه کننده باخبر شود.

در روش تست پاپ اسمیر بهترین متخصص زنان با استفاده از نمونه‌برداری از واژن و دهانه رحم می‌تواند بیماری زگیل تناسلی و همچنین سرطان دهانه رحم را تشخیص دهد.

روش تست پاپ اسمیر برای ویروس HPV فقط مختص به بانوان است ولی از طریق آزمایش خون می‌توان ابتلا به زگیل تناسلی را هم در بانوان و هم در آقایان مورد آزمایش و بررسی قرار داد. در این روش ژن HPV را توالی یابی کرده و از ابتلای فرد به ویروس زگیل تناسلی مطلع می‌شوند. این روش دقت بسیار بیشتری نسبت به تست پاپ اسمیر در صحت جواب آزمایش دارد.

تشخیص زگیل تناسلی به روش جدید

متخصص زنان با استفاده از جدیدترین تکنیک‌ها زگیل تناسلی بانوان را تشخیص می‌دهد. همانطور که می‌دانید، پاپ اسمیر یکی از روش‌های تشخیصی بسیار کاربردی برای شناخت بسیاری از بیماری‌های زنان است که تمامی خانم‌ها هر چند ماه به صورت دوره‌ای انجام دهند. تکنیک جدید اینگونه است که فرد برای تشخیص زگیل نیاز به انجام یک کار مجزا ندارد. زمانی که بیمار برای پاپ اسمیر مراجعه می‌کند، همان نمونه را به آزمایشگاه می‌فرستند.

پزشک زنان به آزمایشگاه اعلام میکند که از همان نمونه علاوه بر بررسی‌های مربوط به پاپ اسمیر، تست HPV تایپینگ را انجام داده و در صورت وجود ویروس زگیل تناسلی، نوع آن را مشخص می‌کنند. همچنین آزمایشگاه، پرخطر یا کم خطر بودن ویروس را به دکتر زنان اعلام داشته که هر یک روش‌های درمانی متفاوتی دارد. در صورتی که ویروس زگیل تناسلی از نوع پرخطر یعنی +16 و یا +18 باشد، باید کولپوسکوپی انجام و دهانه رحم در زیر میکروسکوپ نمونه‌برداری شود. متخصص زنان با استفاده از این آزمایش متوجه می‌شود که دهانه رحم در حالت نرمال قرار دارد و یا غیرطبیعی و یا دوران قبل از سرطان را سپری می‌کند.

طبق آخرین مطالعات و نتایج بدست آمده از انجمن کولپوسکوپی آمریکا، کو تست (Co-testing) یکی از بهترین روش‌ها برای غربالگری سرطان سرویکس است. این تست آزمایش سیتولوژی و اچ پی وی بر روی یک نمونه است. در صورتی که نمونه پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد و قرار بر تست HPV بر همان نمونه باشد، به آن رفلکس اچ پی وی گفته می‌شود که از حساسیت کمتری نسبت به کو تست برخوردار است. در آزمایش اچ پی وی، ژنوتیپ‌ها با ریسک بالا مورد بررسی قرار گرفته و گزارش می‌شوند.

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی

علت به وجود آمدن زگیل تناسلی، ابتلای فرد به ویروس HPV است که این ویروس از طریق ارتباط جنسی با فرد آلوده انتقال پیدا می‌کند. ویروس HPV دارای دوره نهفتگی متفاوتی در بدن فرد آلوده با توجه به سطح ایمنی بدن است. این ویروس دارای بیش از 100 گونه‌ متفاوت کشف شده است ولی به طور قطع، ابتلای فرد به بیماری زگیل تناسلی از طریق ویروس HPV است. توجه داشته باشید که لابیاپلاستی ارتباطی با به وجود آمدن زگیل ندارد.

از جمله علت‌های به وجود آمدن این مشکل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • داشتن رابطه جنسی محافظت نشده با فردی که سابقه جنسی او را نمی‌دانید
  • داشتن چندین شریک جنسی
  • داشتن عفونت مقاربتی دیگر
  • شروع فعالیت جنسی در سنین پایین
  • سیگار کشیدن
  • داشتن سیستم ایمنی ضعیف شده یا مصرف داروهای خاص مانند داروهای شیمی‌درمانی

از کجا بفهمم که زگیل تناسلی دارم؟

برای تشخیص مبتلا شدن به زگیل ناحیه تناسلی از روش‌های زیر استفاده می‌شود:

معاینه پزشک

برای تشخیص ابتلا به بیماری اچ پی وی، پزشک متخصص ابتدا سوالاتی را درباره روابط جنسی فرد و شرایط بدنی او و داروهایی که مصرف می‌کند می‌پرسد. سپس باید فرد برای اطمینان از ابتلا به بیماری آزمایش‌های زیر را انجام دهد.

تست پاپ اسمیر

انجام معاینه لگن و تست پاپ اسمیر به پزشک متخصص کمک می‌کند که زخم‌های دهانه رحم را سریع‌تر شناسایی کرده و از بروز ابتلا به سرطان رحم به دلیل ابتلا به این بیماری پیشگیری کند. برای این آزمایش، پزشک از یک ابزار مخصوص که دسته‌بندی دارد برای نمونه‌برداری از دهانه رحم پیشگیری می‌کند.

تست HPV

با توجه به اینکه عفونت اچ پی وی دارای چند نوع است و تنها یک سری از نمونه‌های آن به سرطان دهانه رحم مرتبط هستند، پزشکان متخصص از تست‌های مخصوص ویروس‌شناسی نیز برای تشخیص وجود اچ پی وی در خانم‌ها و آقایان کمک می‌گیرند.

چه مدت طول میکشد تا علائم زگیل تناسلی بروز کند؟

دوره نهفتگی برای زگیل‌های تناسلی در هر فردی با فرد دیگر متفاوت است و اغلب خانم‌ها هیچ نشانه‌ای درباره ابتلا به این بیماری مشاهده نمی‌کنند. علایم این بیماری ممکن است ماه‌ها یا سال‌ها بعد خودش را نشان دهد، زیرا از 100 نوع ویروس اچ پی وی موجود در جهان، تنها 40 نوع از آن‌ها دستگاه تناسلی زنان و مردان را آلوده می‌کنند و موجب بروز سرطان رحم، سرطان مقعد و آلت تناسلی در مردان و یا سایر بیماری‌ها می‌شوند.

اما به طور کلی، علائم این بیماری که مانند خونریزی و درد و ترشحات زگیل هستند، حدود 2 ماه بعد از بروز بیماری نمایان می‌شود. علائم زگیل تناسلی زمانی بروز می‌کند که عفونت فعال به وجود آید.

زگیل تناسلی بر چه اندام هایی به وجود می آید؟

  • بیضه‌ها و بدنه آلت تناسلی مردان
  • مقعد
  • مهبل
  • ناحیه فرج
  • کشاله ران
  • ناحیه پرینه
  • گردن رحم
  • کانال مقعدی

توضیحات دکتر احمدی در مورد زگیل تناسلی

در این کلیپ، دکتر مائده احمدی در مورد زگیل تناسلی توضیح دادند. می‌توانید به پایین این صفحه مراجعه کنید و سوالات خود را از ما بپرسید.

درمان زگیل تناسلی و پیشگیری از آن

آیا زگیل تناسلی با درد همراه است؟

زگیل‌های تناسلی اغلب با اندکی ناخوشی همراه هستند و فرد را با چالش‌هایی رو به رو می‌کنند اما اغلب بدون درد هستند. زگیل‌های تناسلی معمولی خارش بسیار دارند و به سرعت تحریک می‌شوند. در مواردی خانم‌ها و یا آقایان این نوع ضایعه‌ها را با ناخن و یا دست تحریک می‌کنند که گاهی این مسئله باعث خونریزی زگیل می‌شود. در صورتی که زگیل بر سطح مهبل یا مجرای ادراری به وجود آید، در هنگام ادرار با کمی درد و سوزش همراه است.

زگیلها با چه سرعتی بروز پیدا میکنند؟

از زمانی که ویروس با پوست بدن شما تماس پیدا می‌کند، حدود یک تا سه ماه زمان می‌برد تا زگیل‌ها به چشم مشاهده شوند. گاهی زگیل انقدر کوچک است که با چشم دیده نمی‌شود.

آیا دختر مجرد زگیل تناسلی میگیرد؟

زگیل تناسلی در دختران مجرد که تا به حال روابط جنسی فعال نداشتند، فقط از یک طریق ممکن است و آن هم تماس با ترشحات زگیل تناسلی دیگران است که بر یک سطح باقی مانده باشد (مانند سطح سرویس بهداشتی) و یا به طور مستقیم با پوست فرد تماس داشته باشد. سیستم ایمنی در افراد جوان قوی بوده و همین مورد سبب می‌شود تا تکنیک‌های درمانی دکتر زنان موثرتر باشد.

آیا زگیل تناسلی همان تبخال تناسلی است؟

این دو عارضه با یکدیگر متفاوت هستند زیرا تبخال تناسلی، زخم‌های پوستی به وجود می‌آورد اما زگیل تناسلی هیچگونه زخمی ایجاد نمی‌کند. زگیل تناسلی ناشی از HPV ویروس است اما تبخال تناسلی ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس است.

سفید شدن زگیل تناسلی نشانه چیست؟

گاهی برخی پزشکان هنگام مشاهده زگیل تناسلی، مقداری استیک اسید بر روی سطح آن اضافه می‌کنند. این ماده اسیدی سبب شده تا رنگ زگیل‌های تناسلی سفید شده و بهتر قابل مشاهده هستند.

آیا ویروس زگیل تناسلی همیشه در بدن باقی میماند؟

اگر واکسن گارداسیل را قبل از ابتلا به زگیل تناسلی استفاده کنید شاید بتوانید از این مسئله جلوگیری کنید اما اگر به hpv مبتلا شوید، این ویروس را در بدن خود نگه می‌دارید حتی اگر فعال نباشد ممکن است که به یک دلیلی ناگهانی فعال شود اما به طور قطع می‌توانید زگیل تناسلی را به سادگی درمان کنید. این موارد در همه افراد یکسان نیست زیرا این بیماری در بعضی اشخاص به دلیل عدم پیگیری برای درمان به یک عفونت مزمن و یا سرطان تبدیل می‌گردد و این چنین مسئله متفاوت خواهد شد.

زگیل تناسلی در بارداری

دوران بارداری برای خانم ها بسیار حساس بوده و اغلب افراد می‌دانند که در این بازه زمانی نمی‌توان روش‌های درمانی را برای برخی موارد پیش گرفت و معمولاً ترجیح متخصصن زنان بر این است که مشکلات را تا پایان دوران برداری کنترل کنند تا داروها، عوارضی برای جنین ایجاد نکنند.

اگر در دوران بارداری به زگیل تناسلی مبتلا هستید، باید چکار کنید؟ آیا میتوان به درمان این بیماری در این دوران پرداخت؟ در موارد نادر، زگیل تناسلی به کودک منتقل می‌شود اما این ریسک در زایمان طبیعی بسیار زیاد است و معمولاً برای مادران بیمار، از زایمان سزارین بهره می‌برند. اگر زگیل تناسلی در بارداری بیش از اندازه وسیع و بزرگ باشد، در اثر ارتجاع واژن نیز درد و خونریزی برای فرد ایجاد میشود که در این صورت پزشک زنان از تکنیکهای بی‌عارضه استفاده می‌کند. توجه کنید که در این حین به طور خودسرانه از دارو یا پمادهای از بین برنده زگیل استفاده نکنید تا هیچ عوارضی برای جنین ایجاد نکنید.

روش های درمان زگیل تناسلی

مهم‌ترین سوالی که در مورد فرد آلوده به بیماری زگیل تناسلی وجود دارد، این است که آیا این بیماری قابل درمان است یا خیر؟ نحوه درمان در آقایان و بانوان تا حدودی مشابه یکدیگر است. روش درمان کردن زگیل های تناسلی به شرح زیر است:

درمان دارویی

یکی از را‌ه‌های درمانی استفاده از دارو و پماد مخصوص زگیل است. البته این روش برای زمانی به درمان شخص مبتلا به زگیل دستگاه تناسلی کمک می‌کند که در مراحل اولیه این بیماری باشد و زائده‌های ایجاد شده هنوز دارای ابعاد کوچکی باشند.

کرایوتراپی

روش دیگر درمان این بیماری، کرایوتراپی است که در این روش زگیل‌های تناسلی را توسط نیتروژن مایع منجمد می‌کنند.

درمان زگیل تناسلی با لیزر

راه دیگر درمان استفاده از دستگاه‌های پیشرفته لیزر است که در این روش حتی ریشه زگیل نیز سوزانده می‌شود. این روش به دلیل از بین بردن ریشه این زائده، بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پماد برای زگیل تناسلی

پمادهایی در بازار برای از بین بردن زگیل وجود دارند که سیستم ایمنی را برای مبارزه با زگیل‌ها تقویت می‌کند. بانوان و آقایانی که از این پماد برای رفع زگیل‌های تناسلی استفاده می‌کنند، در این مدت نباید هیچگونه رابطه جنسی داشته باشند.

علت افزایش ابتلا

یکی از عوامل گسترش و افزایش ابتلا به این بیماری، عدم آگاهی شخص مبتلا به این ویروس است. توصیه می‌شود بانوانی که شریک جنسی ثابت ندارند از لوازم مراقبتی و بهداشتی مانند کاندوم استفاده کنند و همچنین می‌توانند از واکسن گارداسیل برای جلوگیری از ابتلا به بیماری زگیل تناسلی بهره ببرند.

برای تزریق واکسن گارداسیل میتوانید با دکتر مائده احمدی به شماره 09102407324 تماس بگیرید یا در تلگرام یا واتساپ پیام دهید.

یکی دیگر از عوامل گسترش این بیماری ترس و خجالت فرد از ابتلا به ویروس HPV است ولی باید توجه داشت که هر چه سریع‌تر برای درمان و بهبودی اقدام شود، روند درمان راحت‌تر و کم هزینه‌تر است.

عوارض ابتلا به زگیل تناسلی در بانوان

طبق تحقیقات و اطلاعات پزشکی، از 100 نوع ویروس HPV که شناسایی شده است، تنها 14 مورد از آن قابلیت ایجاد سرطان دهانه رحم را دارند. در صورت ابتلا به ویروس زگیل تناسلی، دکتر زنان به انجام تست غربالگری پاپ اسمیر در مورد بررسی ابتلا به سرطان دهانه رحم می‌پردازد.

متخصصین زنان توصیه دارند که خانم‌های بالای 21 سال، هر 3 سال یک بار برای آگاهی از ابتلا به ویروس HPV و سرطان دهانه‌ رحم، آزمایش پاپ اسمیر انجام دهند. خانم‌های 29 تا 65 سال توجه داشته باشند که باید علاوه بر تست پاپ اسمیر که طبق روال انجام می‌شود، هر 5 سال یک بار این آزمایش را به همراه تست HPV انجام دهند.

عکس زگیل تناسلی بانوان
عکس زگیل تناسلی بانوان

غیر طبیعی بودن تست پاپ اسمیر نشان دهنده ابتلای قطعی فرد به HPV و سرطان دهانه‎ رحم نمی‌باشد. در صورت مشکوک بودن نتایج تست، آزمایشات تکمیلی بر روی بیمار انجام می‌شود.

در صورتی که فرد مبتلا به زگیل تناسلی باردار باشد، باید به پزشک متخصص خود اطلاع دهد، زیرا ممکن است زایمان برای این شخص دارای پیچیدگی و چالش‌هایی باشد اما در آمارهای پزشکی در ارتباط با ابتلای نوزاد به این ویروس از مادر مبتلا هیچ گزارشی وجود ندارد.

بیماری های مشابه با زگیل های تناسلی کدامند؟

برخی بیماری‌ها و ضایعات پوستی شباهت زیادی به این عارضه دارند. بیماری‌هایی که با زگیل تناسلی اشتباه گرفته می‌شوند، عبارت‌اند از:

  1. تبخال
  2. اسکین تگ
  3. جوش‌های پوستی (نوعی زائده گوشتی بی‌خطر و قابل حذف با جراحی موضعی)
  4. کیست بارتولن (غده‌ای به همین نام در نزدیکی دهانه واژن که مسئول مرطوب نگه داشتن آن است و در صورت عفونی شدن باعث بروز کیست می‌شود)

چطور از ابتلا به زگیل تناسلی جلوگیری کنیم؟

یکی از راه‌هایی که برای جلوگیری از ایجاد این بیماری وجود دارد، استفاده از واکسن گارداسیل است که هم خانم‌ها و هم آقایان می‌توانند آن را تزریق نمایند. داشتن رابطه جنسی محافظت شده نیز در این امر بسیار موثر است. بهتر است قبل از اینکه رابطه جنسی فعال داشته باشید، به تزریق این واکسن بپردازید تا اثر بخشی آن بیشتر و کاربردی باشد.

برای درمان زگیل تناسلی چه کار کنیم و هزینه آن چه قدر است؟

درمان زگیل تناسلی روش‌های مختلفی دارد و هزینه درمان آن بستگی به روش انجام کار و موارد دیگر دارد. برای مشاوره رایگان و اطلاع بیشتر در مورد هزینه‌ها، با مطب فوق تخصصی دکتر مائده احمدی در تهران با شماره 09102407324 تماس بگیرید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 23 عدد و میانگین امتیازها 4.3]

38 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *