بارداری یکی از مهمترین دوران زندگی خانم‌ها محسوب می‌شود. برای داشتن دوران بارداری راحت و داشتن فرزندی سالم در آینده، لازم است تا کارهای قبل از اقدام برای بارداری را بشناسید و به آنها اهمیت دهید. بارداری برای تمامی بانوان، تغییر حالات روحی را به همراه دارد و زوجین باید قبل از بارداری، نکات مهم را بشناسند تا در صورت بروز مشکل نیز سردرگم و دچار اضطراب نشوند.

اقدامات قبل از بارداری

یکی از مهمترین اقداماتی که قبل از بارداری باید انجام دهید، انتخاب بهترین متخصص زنان و انجام معاینات و مشاوره پیش از بارداری است. در ابتدا بعد از مراجعه اولیه، دکتر زنان وضعیت جسمانی مراجعه کننده را بررسی کرده و سوالاتی در مورد وضعیت ژنتیک و سابقه خانوادگی فرد می‌پرسد. توجه داشته باشید که اگر دارویی خاص مصرف می‌کنید یا به بیماری زمینه‌ای مبتلا هستید، باید پزشک خود را در جریان قرار دهید تا در پرونده پزشکی شما این موارد را ثبت کند.

اولین اقدام متخصص زنان جهت آزمایشات قبل از بارداری و بررسی موارد لازم، تجویز آزمایش خون کامل است. در این آزمایش خون به بررسی گروه خونی و وجود کم خونی، میزان چربی، فشار و میزان قند خون، احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند هپاتیت، تالاسمی و خود ایمنی و … را بررسی می‌کند. انجام این آزمایشات قبل از بارداری سبب می‌شود تا از بروز عوارض و مشکلات جدی برای جنین حین بارداری کاسته می‌شود.

از دیگر مواردی که بسیار مهم است، این است که خانم باردار نباید در طول بارداری خود به آبله مرغان مبتلا شود. در بعضی شرایط ممکن است دکتر زنان مصرف واکسن آبله مرغان و واکسن سرخک را سه ماه قبل از بارداری تجویز کند.

بانوان باید توجه داشته باشند که بهتر است قبل از بارداری، تست پاپ اسمیر انجام دهند تا بررسی لگن و تغییرات سلول‌های دهانه رحم انجام شود و اطمینان حاصل گردد که هیچ بیماری مانند زگیل تناسلی در این نواحی وجود ندارد. در صورتی که هر گونه مشکلی در این زمینه تشخیص داده شد، باید ابتدا درمان انجام شود و سپس برای بارداری اقدام شود.

مصرف فولیک اسید برای بانوان قبل از بارداری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا این دارو از ناهنجاری‌های عصبی و نواقص مادرزادی جنین که معمولاً در ابتدای بارداری به وجود می‌آید، جلوگیری می‌کند. برای مصرف مولتی ویتامین‌ها توصیه می‌شود به پزشک متخصص مراجعه کنید زیرا شاید بدن شما به برخی از مکمل‌ها نیاز نداشته باشد. مصرف برخی ویتامین‌ها در صورتی که بدن به آن نیاز نداشته باشد، باعث به وجود آمدن نقص مادرزادی و اختلالاتی در سلامت جنین می‌شود. ویتامین a در صورت مصرف زیاد، نقص مادرزادی را برای جنین می‌شود ایجاد می‌کند. ویتامین D ، جذب کلسیم در بدن را بالا می‌برد.

مراقبت های قبل از بارداری
مراقبت های قبل از بارداری

خانم‌ها باید قبل از اقدام به بارداری، از سلامت دهان و دندان خود اطمینان حاصل کنند زیرا در طول دوران حاملگی نمی‌توان اقدامات مربوط به دندانپزشکی انجام داد زیرا سلامت جنین به شدت به خطر می‌افتد. داروهای بیحسی دندانپزشکی برای جنین خطرساز است. در صورت داشتن مشکل در ناحیه لثه و دندان ممکن است بعد از بارداری این مشکل برای مادر چندین برابر شود، بنابراین توصیه می‌شود، قبل از بارداری سلامت دندان و دهان را جدی بگیرید.

یکی دیگر از اقدامات ضروری قبل از بارداری، ترک موارد دخانیاتی و مشروبات الکلی است. مصرف سیگار، دخانیات و نوشیدنی‌های الکلی، قدرت باروری در مادران را کاهش می‌دهد و عوارض مصرف این مواد در صورت بارداری بر روی جنین زیاد است.

برای داشتن بارداری راحت و جنینی سالم، داشتن وزن طبیعی و ایده‌آل برای خانم‌ها بسیار مهم است. کم و یا زیاد بودن توده بدنی bmi ممکن است در زمان بارداری برای مادر و جنین مشکل‌ساز باشد. کاهش و یا افزایش وزن کنترل شده در حفظ و سلامت مادر و جنین در زمان بارداری بسیار مهم است. برای کاهش وزن می‌توانید، فعالیت‌های روزمره و ورزش سبک انجام دهید و توجه داشته باشید که نمی‌توانید از هیچ یک از داروهای لاغری استفاده کنید.

رژیم غذایی از یک ماه قبل بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است. مواد غذایی دارای فیبر، کلسیم و پروتئینباید در برنامه غذایی مادر وجود داشته باشد. همچنین برنامه غذایی آقایان در احتمال بارداری بانوان موثر است.

در صورتی که در خانواده مشکلات ژنتیکی وجود دارد، با انجام آزمایشات ژنتیک قبل از بارداری، با کمترین هزینه از داشتن جنینی سالم اطمینان خاطر پیدا کنید. ممکن است در صورتی که این آزمایشات قبل از اقدام به بارداری انجام نشود و مادر مشکل ژنتیکی داشته باشد و به نوزاد منتقل شود، برای درمان متحمل هزینه‌های زیادی ‌شوید و در برخی موارد مجبور به سقط جنین می‌شوید. این امر باعث بروز آسیب‌های روحی و جسمی فراوانی برای بانوان می‌شود.

برای داشتن شانس بالاتر ایجاد بارداری، قبل حاملگی لازم است. روزهای عادت ماهانه خود را ثبت کنید و زمان تخمک‌گذاری خود را بشناسید. توجه کنید که در روزهایی که شانس بارداری بالاتر است، اقدام به بارداری کنید. در صورت استفاده از موارد جلوگیری از بارداری این عوامل را یک ماه قبل از اقدام، قطع کنید.

ارتباط با خانواده و همسر را بهبود ببخشید زیرا ورود عضو جدید در خانواده باعث ایجاد تغییرات جدی در روابط می‌شود.

به طور کلی توصیه می‌شود برای داشتن نوزاد سالم و زندگی راحت و سالم به متخصص زنان خوب برای اقدامات قبل از بارداری مراجعه کنید. رعایت موارد گفته شده در رسیدن به زندگی سالم و داشتن کودکی سالم، کمک بسزایی می‌کند.

آزمایش های قبل از بارداری

برخی از آزمایشهای قبل از بارداری به شرح زیر است:

  • تعیین نوع RH
  • آزمایش ادرار
  • آزمایش خون
  • تست پرولاکتین خون
  • تعیین گروه خونی مادر
  • بررسی کم خونی خانم
  • بررسی‌های تیروئیدی
  • انئازه‌گری سطح قند خون
  • بررسی چربی و فشار خون
  • معاینه از نظر وجود عفونت در بدن
  • بررسی میزان ویتامین‌های بدن نظیر ویتامین D

نکاتی در رابطه با رابطه جنسی برای بارداری

زوجین باید دقت داشته باشند که برخی ممنوعیت‌ها قبل از اقدام برای بارداری وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردار هستند. به عنوان مثال خانم‌ها و آقایانی که قصد فرزندآوری دارند نباید قبل از اقدام برای این روند، رابطه مقعدی برقرار کنند زیرا بسیاری از میکروب‌ها را به ناحیه دهانه واژن منتقل می‌کنید. افرادی که این اشتباه را انجام می‌دهند، جنین با مشکلات فراوان و همراه با بیماری‌های بسیار می‌شود. آمیزش جنسی قبل از تخمک‌گذاری سبب شده تا اسپرم به دلیل مایع مخاطی غلیط واژن، نتواند ورود انجام دهد. آقایان برای استحمام نباید از آب داغ استفاده کنند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *