دستگاه تناسلی بانوان از مهمترین اندام‌ها بشمار رفته که باید برای سلامت این عضو، اهمیت ویژه‌ای قائل شد. بوی بد واژن یکی از دغدغه‌هایی است که بانوان را درگیر خود کرده و اعتماد به نفس آنها را بسیار کاهش می‌دهد. این مشکل ارتباطی با سن و سال فرد نداشته و ممکن است دختران جوان تا خانم‌های میانسال را دچار چالش کند.

اغلب بانوان از وجود این مسئله خجالت زده می‌شوند و به دنبال سریع‌ترین راه‌های درمانی هستند. در این مقاله به علت‌های به وجود آورنده این مشکل و بهترین روش‌های درمانی خواهیم پرداخت.

منظور از بوی بد واژن چیست؟

عفونت‌های به وجود آمده بدن باید از یک روش درمانی از بدن دفع شوند و در صورت عدم درمان، حتماً بوی بد واژن را ایجاد خواهند کرد. گاهی میزان بوی بد واژن به میزانی است که شریک جنسی فرد نیز از این موضوع شکایت داشته و خانم را با احساس عدم رعایت بهداشت با کاهش اعتماد به نفس رو به رو می‌کند. بوی بد واژن، اغلب بویی تند و شبیه به ماهی است که در مواقعی انقدر میزان این بو زیاد است که فردی که در کنارتان بنشیند آن را احساس خواهد کرد.

علت پیدایش بوی بد واژن

قبل از اینکه در ارتباط با روش‌های تشخیصی درمانی این موضوع صحبت کنیم بهتر است ابتدا علل به وجود آورنده آن را بشناسیم تا بتوانیم از پیدایش آن جلوگیری کنیم. همان طور که می‌دانید واژن خانم‌ها با ترشحاتی همراه است که در همه افراد دارای رنگ و حتی بوی متفاوتی هستند. این ترشحات گاهی در خانم‌ها شیری رنگ بوده و یا گاهی بی‌رنگ هستند. در برخی این موارد نشانی از وجود عفونت واژن هستند و در موارد دیگر به عنوان یک عامل هشدار دهنده بشمار می‌روند.

در ادامه به برخی از عوامل شایع در پیدایش بوی بد واژن اشاره خواهیم داشت:

  • عفونت لگن
  • عفوت واژن
  • عفونت کلیوی
  • موهای زائد واژن
  • سرطان دهانه رحم
  • عدم رعایت بهداشت
  • قرص‌های ضدبارداری
  • پوشیدن لباس زیرهای تنگ

عفونت واژن یکی از بیماری‌های رایجی است که معمولاً هر خانمی حداقل یک بار این موضوع را تجربه کرده است. عفونت های به وجود آمده بدن باید از یک روش درمانی از بدن دفع شوند و در صورت عدم درمان، بوی بد واژن را ایجاد خواهند کرد.

ناگفته نماند که تمامی بانوان باید مشکل بوی بد واژن را جدی بگیرند و برای اقدامات درمانی و تشخیص علت ابتلا به این مشکل، به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایند.

بوی بد واژن در دختران باکره

گاهی مشاهده می‌شود که دختران باکره به دلیل پیدایش بوی بد واژن به مطب متخصص زنان در تهران مراجعه دارند. منشا این مشکل در دختران مجرد و باکره اصولا عفونت است. ناگفته نماند که تمامی عفونت‌هایی که به وجود می‌آیند، به برقراری رابطه جنسی ارتباطی پیدا نمی‌کنند و دلیلی قطعی مبنی بر این نیستند که فرد حتماً مقاربت انجام داده است. مواردی چون عامل قارچی و افزایش باکتری‌های ناحیه تناسلی و ….. سبب روز عفونت خواهند شد. همچنین کاهش سطح ایمنی بدن موجب شده تا دختران مجرد نیز خیلی سریع به عفونت مبتلا شوند.

بوی بد واژن و درمان آن
بوی بد واژن و درمان آن

انواع روش های درمان بوی بد واژن

همان طور که گفته شد، برای اینکه بهترین و سریع‌ترین روش درمانی برای رفع بوی بد واژن انجام شود، باید به درستی تشخیص داده شود که به چه علتی به وجود آمده است، زیرا اگر درمان صحیح انجام نشود، ممکن است مکرر این مشکل نیز به وجود آید.

برای درمان معمولا آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود که باید مطابق با دستورات پزشک مصرف شود. برای از بین بردن بوی بد واژن نباید در مقادیر زیاد از شوینده‌های بهداشتی استفاده کنید زیرا سبب تغییر PH محیط واژن خواهد شد و این اندام را برای رشد قارچ و باکتری مساعد می‌سازد. ناگفته نماند امروزه که فرهنگ استفاده از دستمال توالت بین بانوان جا افتاده است، بوی بد واژن ناشی از عفونت‌ها نیز بیشتر برای افراد به وجود می‌آید، زیرا برخی از دستمال‌ها دارای کیفیت و جنس نامرغوب هستند و مشکلات این چنینی را موجب می‌شوند.

درمان بوی بد واژن با مترونیدازول

داروی متنرونیدازول، نوعی داروی آنتی‌بیوتیکی بوده که برای درمان انواع عفونت واژن و همچنین بوی بد واژن کاربرد دارد. این دارو برای این مشکلات با عامل باکتریایی تجویز می‌شود که روش استفاده آن به وسیله اپلیکاتور است. این روش درمانی باید زیر نظر متخصص زنان انجام شود زیرا اگر به درستی درمان صورت نگیرد، بوی بد واژن رفع نمی‌شود.

تاثیر مواد غذایی بر بوی نامطبوع واژن

مواد غذایی از مواردی هستند که تاثیر زیادی بر PH واژن دارند. در ادامه به برخی از مواد غذایی که ممکن است باعث بوی نامطبوع واژن شوند را نام می‌بریم:

  • مواد غذایی حاوی سیر و پیاز
  • مواد غذایی ادویه‌دار
  • نوشیدنی‌های الکلی

آیا رعایت بهداشت در بهبود بوی نامطبوع واژن موثر است؟

در بسیاری موارد مشاهده شده که بوی بد واژن در اثر ابتلا به بیماری‌های پیشرفته مرتبط با ناحیه تناسلی مانند هرپس تناسلی، سرطان دهانه رحم و …. به وجود می‌آید. این بیماری‌ها با رعایت بهداشت نیز پیشگیری شده و فرد به مشکلات ناشی از آنها دچار نخواهد شد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *