در زندگی مدرن امروز شاهد این هستیم که مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌دار و یا انرژی‌زا برای خانم‌ها و آقایان چقدر زیاد شده است اما سوال مهم این است که آیا می‌توان از کافئین در بارداری استفاده کرد؟ چه میزان کافئین در طول حاملگی ضرر ندارد؟ آیا در دوران شیردهی هم نباید از قهوه و نسکافه استفاده کرد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با تمامی جزئیات مصرف کافئین در بارداری آشنا شوید.

ضرر مصرف کافئین در بارداری

بسیاری از بانوان هنوز این مسئله را به طور قطعی باور ندارند که مصرف کافئین در بارداری دارای معایب زیادی است و تصور دارند که این یک برداشت اشتباه بوده و کافئین بر جفت و جنین هیچ تاثیری نخواهد گذاشت. حال اگر مصرف کافئین در دوران بارداری هیچ خطری ندارد، چرا متخصص زنان تاکید بر عدم مصرف آن در این دوران دارد؟

به طور کلی باید این مورد را بدانید که کافئین به راحتی از جفت عبور می‌کند و وارد جریان خون جنین و مایع آمنیوتیک اطراف آنها می‌شود. به این نکته توجه داشته باشید که همانطور که سوخت و ساز بدن شما با مصرف قهوه یا نسکافه و حتی چای تغییر می‌کند، این سوخت و ساز و تغییرات در بدن جنین شما نیز رخ می‌دهد. بدن جنین از ابتدا تا پایان دوران بارداری، هر روزه در حال رشد و تکامل است و هنوز توانایی پردازش کافئین را ندارد. ناگفته نماند که کافئین از بدن بزرگسالان بعد از چندین ساعت، دفع می‌گردد اما بدن جنین به مدت بسیار طولانی‌تری درگیر پردازش این موضوع خواهد بود.

مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار چه تاثیری در بارداری دارد؟
مصرف قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار چه تاثیری در بارداری دارد؟

این مبحث آنقدر گسترده است که دانشمندان، هنوز در حال مطالعه در این رابطه هستند. زایمان زودرس و سقط جنین از عوارض بسیار ناخوشایند مصرف کافئین در بارداری هستند. تحقیقاتی بر روی خانم‌هایی انجام شده است که حدود یک یا دو فنجان قهوه در طول روز استفاده می‌کردند و در نتیجه با جنین‌های زایمان زودرس و کوچک‌تر از اندازه عادی رو به رو شدند.

عوارض مصرف کافئین در بارداری

  • افزایش ضربان قلب مادر و جنین
  • افزایش فشار خون مادر
  • کاهش سطح تمرکز
  • کاهش توانایی بدن
  • سوزش سر دل
  • ایجاد اضطراب
  • ایجاد بی خوابی
  • زایمان زودرس
  • سقط جنین
  • جنین بسیار ریز

جالب است بدانید که در هر سه ماهه بارداری، مدت زمان لازم برای دفع کافئین متفاوت است. به عنوان مثال کافئین وارد شده به بدن در سه ماهه سوم بارداری از نظر دفع، بیشتر از همان میزان مصرف در سه ماهه دوم بارداری زمان لازم دارد. کافئین در سه ماهه سوم بارداری بیشتر وارد جفت می‌شود تا سه ماهه دوم بارداری. همچنین نوشیدنی‌های کافئین‌دار حتی چای، جذب آهن را بسیار دشوار می‌سازند و خانم‌های باردار در این دوران به میزان آهن بیشتر از حال نرمال نیاز دارند اما در مقابل جذب آهن برای بانوان در حاملگی سخت‌تر است.

در بارداری مصرف چقدر کافئین مجاز است؟

مصرف کافئین در بارداری نباید بیش از 200 میلیگرم باشد. مصرف بیش از اندازه کافئین در بارداری علاوه بر عوارض گفته شده، تکرر ادرار را به همراه خواهد داشت که برای بانوان باردار بسیار اذیت کننده است. اگر شما هم برای سلامت جنین خود اهمیت قائل هستید، مصرف کافئین را به حداقل برسانید تا ریسک بالای سقط جنین را از بین ببرید.

مواد غذایی حاوی کافئین

تمامی خانم‌های باردار قهوه را باید از عادات غذایی خود حذف کنند اما در ادامه به برخی مواد غذایی دیگر حاوی کافئین اشاره خواهیم داشت. قهوه‌های اسپرسو، انواع شکلات، بستنی‌های حاوی قهوه یا شکلات، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، نوشیدنی‌های الکلی، انواع داروها و شربت‌های ضد درد و سرماخوردگی و آلرژیک، دمنوش‌های گیاهی دارای کافئین بوده و مصرف آنها در بارداری مجاز نیست. بهتر است بدانید که علاوه بر نسکافه، نوشیدنی‌هایی چون شیر نسکافه نیز دارای تقریباً همان مقادیر کافئین است و نباید مورد استفاده قرار بگیرد.

کدام داروها حاوی کافئین هستند؟

خانم‌های باردار به هیچ عنوان مجاز به مصرف ساده‌ترین داروها هم نیستند، مگر در صورتی که پزشک تشخیص دهد. انواع داروهای مسکن، داروهای میگرن، داروهای سرماخوردگی و آلرژی و … حاوی کافئین می‌باشند.

تاثیر کافئین بر توانایی باروری زنان

افرادی که قصد بارداری دارند، باید در مصرف قهوه خود تجدید نظر کرده و مصرف کافئین را به صفر برسانند. نوشیدن هر فنجان قهوه احتمال بارداری را کاهش داده و ممکن است تاخیر در حاملگی را به همراه داشته باشد. بسیاری از افراد به همراه کافئین، موارد دخانیاتی چون سیگار نیز استفاده می‌کنند که لانه گزینی تخمک را کاهش داده و احتمال باروری را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد.

بسیاری از افراد که برای درمان ناباروری به دکتر زنان و زایمان و نازایی مراجعه دارند، از مصرف بیش از اندازه قهوه خود اطلاع می‌دهند. اگر قصد بارداری دارید باید از چندین ماه قبل، اینگونه عادات را کنار بگذارید.

میزان کافئین در انواع نوشیدنی

  • 240 میلی‌لیتر قهوه حاوی 170 میلیگرم کافئین
  • 240 میلی‌لیتر نوشیدنی انرژی زا حاوی 150 میلیگرم کافئین
  • 240 میلی‌لیتر چای دم کرده حاوی 100 میلیگرم کافئین

تاثیر کافئین در دوران شیردهی

بهتر است کافئین در دوران شیردهی مصرف نشود زیرا مقادیری از آن، وارد شیر مادر شده و به بدن کودک منتقل می‌گردد و اختلالات زیادی به وجود می‌آید. همچنین مصرف کافئین در دوران بارداری و همچنین شیردهی، سردردهای میگرنی را برای خانم‌ها به وجود می‌آورد که ممکن است ساعت‌ها ادامه داشته باشد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *