یکی از بیماری‌های بدخیم شایع در بانوان به خصوص بانوان میانسال، سرطان دهانه رحم است که اصلی‌ترین دلیل به وجود آمدن آن، رشد غیر طبیعی سلول‌ها در دهانه رحم است. سرطان دهانه رحم باعث به وجود آمدن توده‌های متورم سرطانی در گلوی رحم و قسمت انتهایی رحم یعنی همان دهانه رحم می‌شود. در هر حال این بیماری سرطانی یکی از نگران کننده‌ترین مسائلی است که ممکن است، یک خانم در طول زندگی خود با آن رو به رو شود و باید بداند که چه اقداماتی در جهت درمان انجام دهد.

آشنایی با سرطان دهانه رحم

با پیدایش سلول‌های سرطانی در گردن و نواحی پایین رحم، سرطان دهانه رحم ایجاد می‌شود که ممکن است با عدم پیگیری‌های لازم به سایر اندام‌های مجاور نیز آسیب جدی وارد کند. این نوع سرطان در گذشته یکی از عوامل مرگ در بانوان بشمار می‌رفته اما امروزه با گسترش علم در زمینه‌های درمان سرطان و همچنین افزایش آگاهی عمومی افراد، آمار مرگ و میر را به حداقل رسانده است اما باید این بیماری را جدی بگیرید زیرا عوارض بسیار ناخوشایندی را برای فرد به همراه داشته و به تدریج سایر اندام‌های نواحی تناسلی را درگیر خواهد کرد.

ابتلا به این نوع سرطان در واقع ویروس پاپیلومای انسانی است که به همین دلیل متخصص زنان توصیه دارد که خانم‌ها در صورت داشتن شرایط، واکسن HPV را تزریق کنند.

سرطان دهانه رحم و همه چیز درباره آن

انواع سرطان دهانه رحم

سرطان دارای انواع مختلفی است که روش انتخابی درمان به نوع سرطان دهانه رحم بستگی دارد.

سرطان آدنوکارسیما

از سلول‌های غده مخاطی درون رحم، سرطان از نوع آدنوکارسینوما به وجود می‌آید.

سرطان سلول های سنگفرشی رحم

این مدل سرطان همان طور که از نامش پیدا است، سلول‌های سنگفرشی که همان سلول‌های پوشاننده قسمت خارجی رحم هستند را درگیر می‌کند.

علائم ابتلا به سرطان دهانه رحم چیست؟

در ابتدا پیدایش سرطان دهانه رحم، معمولاً فرد دارای هیچ علامتی نمی‌باشد. سپس با توجه به پیشرفت این بیماری، علائمی در بدن فرد بیمار ظاهر می‌شود که ممکن است در همه بانوان یکسان نباشد. در ادامه به شایع‌ترین علائم این بیماری اشاره می‌کنیم:

• دردهای لگنی
  • خون‌ریزی‌های غیر طبیعی واژن
  • بوی بد واژن و ترشحات غیرطبیعی
  • دفع ادرار به همراه درد و سوزش
  • ورم پاها و احساس خستگی مفرط
  • کاهش غیرطبیعی وزن و بی‌اشتهایی
  • خونریزی بعد از زمان یائسگی خانم‌ها
  • خونریزی واژن بعد برقراری رابطه جنسی
  • خونریزی ادامه‌دار بعد از پایان دوران قاعدگی

چگونه از سرطان دهانه رحم جلوگیری کنیم؟

روش‌های مختلفی برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم وجود دارند مانند عدم مصرف سیگار و مشروبات الکلی یا تغییر سبک زندگی و ترک عادت‌های ناسالم. البته برخی دیگر از این روش‌ها به شرح زیر است:

انجام آزمایش پاپ اسمیر

برای جلوگیری از ابتلا به سرطان دهانه رحم انجام این تست به طور مرتب برای بانوان توصیه می‌شود. در این آزمایش، پزشک متخصص زنان با استفاده از براش مخصوص از دیواره رحم بانوان، نمونه‌برداری کرده و با بررسی آن، وجود سرطان یا رفتار‌های غیرطبیعی رحم را تشخیص می‌دهد. همچنین با انجام تست پاپ اسمیر می‌توان آلوده بودن ناحیه تناسلی به ویروس HPV در بانوان را به راحتی تشخیص داد.

تزریق واکسن اچ پی وی

یکی از علل ایجاد سرطان دهانه رحم در بانوان ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی است. خانم‌ها می‌توانند با تزریق واکسن HPV از ابتلا به سرطان رحم و دیگر بیماری‌هایی که که منشا آنها این ویروس است، پیشگیری کند.

برقراری رابطه جنسی کم ریسک

از راه‌های انتقال ویروس اچ پی وی، رابطه جنسی با فرد آلوده به این ویروس است. با استفاده از لوازم پیشگیری بهداشتی مانند کاندوم خطر ابتلا به این ویروس را کاهش دهید.

عوامل موثر در ابتلا به سرطان دهانه رحم

برخی عوامل برای ابتلا به سرطان دهانه رحم به شرح زیر است:

1. آلودگی به ویروس HPV
  2. شروع زود هنگام رابطه جنسی یا تعدد شرکای جنسی
  3. استفاده از قرص‌های کنترل بارداری در بازه زمانی زیاد
  4. مصرف زیاد از دی اتیل استیل بسترول در مدت زمان بارداری
  5. عدم مراجعه دوره‌ای به پزشک متخصص زنان برای چکاپ و عدم انجام تست‌هایی مانند پاپ اسمیر
  6. کاهش و ضعف سیستم ایمنی بدن به خاطر عواملی مانند شیمی درمانی یا پیوند عضو و همچنین بیماری‌های خود ایمنی

راه های تشخیص سرطان دهانه رحم

اگر خانم‌ها با علائم سرطان دهانه رحم رو به رو شدند، باید سریع به متخصص زنان برای انجام آزمایشات و اقدامات لازم مراجعه کنند. برخی از روش‌های تشخیص عبارت‌اند از:

سونوگرافی ترانس واژینال (tvu)

یکی از روش‌های تشخیص سرطان دهانه رحم، سونوگرافی ترانس واژینال است. به این ترتیب که پزشک دوربین کوچکی که به انتهای میله نازکی وصل است، مستقیم وارد واژن کرده تا تصاویر دقیقی برای تشخیص این بیماری به دست آورد. در این روش ضخامت دیواره رحم بانوان را مورد بررسی قرار می‌دهند. ناگفته نماند که این وسیله ممکن است برای خانم‌ها مقداری آزاردهنده باشد اما دردآور نیست.

نمونه برداری یا به اصطلاح بیوپسی

در صورتی که در روش tvu تغییراتی در سلول‌های سنگفرشی یا ضخامت دیواره رحم تشخیص داده شود، بهترین فوق تخصص نازایی از دیواره رحم و سلول‌های سنگفرشی نمونه‌برداری انجام می‌دهد. برای بیوپسی از دو روش آسپیراسیو و هیستروسکوپی استفاده می‌کنند.

در روش آسپیراسیو با استفاده از مکش توسط لوله باریکی که وارد واژن می‌کنند، نمونه‌برداری انجام می‌شود. در روش هیستروسکوپی با استفاده از نوعی ابزار که تلسکوپ مانند است، دهانه و داخل رحم بیمار را با دقت بالا بررسی می‌کنند و سپس نمونه لازم را تراشیده تا برای معاینات دقیق‌تر به آزمایشگاه ارسال می‌کنند.

تست خون

تست خون نیز در بعضی موارد به تشخیص سرطان دهانه رحم کمک می‌کند زیرا برخی از سلول‌های سرطانی نشانه‌هایی داخل خون آزاد می‌کنند که قابل تشخیص است.

روش های درمانی سرطان دهانه رحم

برای درمان بیماری سرطان دهانه رحم روش‌های مختلفی وجود دارد و بستگی به این دارد که پیشروی سرطان در چه مرحله‌ای بوده و وضعیت جسمانی بیمار چگونه است.

رادیوتراپی

در این روش پزشک با استفاده از اشعه ایکس با انرژی زیاد شروع به از بین بردن توده‌های سرطانی دهانه رحم می‌کند. این اشعه هم از داخل و هم از خارج واژن به توده سرطانی تابیده می‌شود. لازم به ذکر است که این شیوه درمانی در برخی خانم‌ها باعث یائسگی زودرس می‌شود.

روش شیمی درمانی

در این روش با استفاده از داروهای شیمیایی که به دو صورت تزریقی و خوراکی موجود هستند، برای از بین بردن سلول‌های سرطانی توسط پزشک تجویز می‌شود. داروهای شیمیایی باعث اثر بخشی سریعتر و بهتری جهت درمان رادیوتراپی برای از بین بردن سلول‌های سرطانی را در بیمار ایجاد می‌کنند.

روش تارگت تراپی

در این روش، نقاط ضعف سلول سرطانی شناسایی می‌شود و از طریق آن شروع به از بین بردن این تومور سرطانی می‌کنند. تارگت تراپی معمولاً با شیمی درمانی ترکیب می‌شود و برای از بین بردن نوع پیشرفته این سرطان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ایمونوتراپی

ایمونوتراپی درمانی دارویی است که به تقویت سیستم ایمنی بدن می‌پردازد تا با سلول‌های سرطانی مبارزه کنند و آنها را از بین ببرند.

جراحی

در صورتی که نیاز به برداشتن و حذف توده سرطانی دهانه رحم باشد از جراحی به همراه شیمی درمانی استفاده می‌کنند.