تمامی بانوان حالات پیش از قاعدگی را کم و بیش تجربه کرده اند. حتما برای شما هم پیش آمده که قبل از دوران قاعدگی با اختلالات حالات روحی و احساساتی نظیر پوچی و افسردگی مواجه شوید. آیا می‌دانید علائم پیش از قاعدگی را چگونه باید به حداقل برسانید؟ یا چگونه از افسردگی و دردهای شکمی قبل از دوران پریودی رهایی یابید؟ در این مقاله انواع روش‌های درمانی سندرم پیش از قاعدگی را برای شما گردآوری کرده و علائم pms را بازگو کرده‌ایم.

سندرم پیش از قاعدگی یا PMS چیست؟

سندرم پیش قاعدگی به مجموعه علائم و حالاتی گفته می‌شود که فرد پیش از شروع دوره پریودی دچار آن می‌گردد. این علائم تا زمان شروع پریودی فرد، ادامه خواهد داشت و با شروع پریودی از بین می‌رود.

بسیاری از خانم‌ها به دلیل ضعف بدنی و دیگر موارد، ممکن است این حالات را حتی در روزهای شروع عادت ماهانه به همراه داشته باشند. در صورتی که این علائم عاطفی، احساسی و جسمی از جمله احساس افسردگی و پوچی، ناراحتی، پرخاشگری و گرسنگی و … در زندگی روزمره افراد تاثیر منفی بگذارد، این شخص مبتلا به سندرم پیش قاعدگی یا پی ام اس شده است.

سندرم پیش از قاعدگی و درمان آن
سندرم پیش از قاعدگی و درمان آن

شدت بروز این علائم در افراد مختلف است، به عنوان مثال گاهی بروز علائم پیش از قاعدگی در یک دوره پریودی بسیار شدید بوده و در دوره عادت ماهانه بعدی، علائم قاعدگی بسیار خفیف باشد. لازم به ذکر است، علائم سندرم pms بسیار با علائم اولیه بارداری شباهت داشته و در برخی موارد این بیماری با بارداری اشتباه گرفته می‌شود.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی دارای علائم و نشانه‌های بسیاری است که در خانم‌ها یکسان نیست و ممکن است در هر شخص برخی از آنها بروز کند. در ادامه این مقاله به بیان برخی از این علائم که بیشتر شایع هستند، اشاره کردیم.

علائم سندرم پی ام اس به دو دسته کلی (عاطفی، رفتاری) و (فیزیکی، جسمانی) تقسیم می‌شود:

تغییرات عاطفی و احساسی قبل از قاعدگی

  • گریه
  • تنش و اضطراب
  • عدم داشتن تمرکز
  • تغییرات در میل جنسی
  • احساس افسردگی و پوچی
  • احساس خشم و تحریک‌پذیری
  • گرسنگی و تغییر در اشتها
  • بی‌خوابی و مشکل در خوابیدن
  • احساس انزوا و گوشه‌گیری

تغییرات فیزیکی و جسمانی قبل از قاعدگی

  • نفخ در شکم
  • یبوست و اسهال
  • احساس سردرد
  • ابتلا به افزایش وزن
  • خستگی و کوفتگی بدن
  • درد مفاصل و ماهیچه‌ها
  • جوش‌های عمیق و بزرگ (آکنه)
  • احساس درد در سینه و حساسیت پستان

تمامی این حالات و تغییرات در افراد بعد از شروع خونریزی عادت ماهانه، از بین می‌رود. اگر این علائم تا حدی زیاد یا سنگین باشد که در زندگی روزمره افراد اختلال ایجاد کند و بعد از شروع خونریزی پریودی از بین نرود، فرد مبتلا به PMDD یا اختلال بی‌قراری قبل از قاعدگی بوده و بهتر است که برای درمان و پیگیری‌های لازم به بهترین متخصص زنان مراجعه شود. این موارد معمولاً در هر بار دوره قاعدگی مشاهده می‌شود و در بسیاری از خانم‌ها به طور خود به خودی از بین نمی‌رود و باید درمان‌های دارویی بکار گرفته شود.

دلایل سندرم پیش از قاعدگی

هنوز علت قطعی ابتلا به سندرم پیش از قاعدگی در بانوان، برای محققین ناشناخته است. برخی عوامل که در ابتلا و شدت بروز این بیماری تاثیرگذار هستند، عبارتند از:

1. تغییرات هورمونی: علائم و شدت سندرم پیش از قاعدگی با تغییرات هورمونی در افراد ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند. به این معنا که ممکن است در هر بار تغییرات هورمونی قبل از قاعدگی، علائم متفاوت با علائم دوره قبلی باشد. تمامی این علائم در زمان حاملگی به طور موقت و در دوران یائسگی برای همیشه از بین می‌روند.

2. تغییرات شیمیایی در مغز: در مغز انسان ماده‌ای با نام سروتونین تولید می‌شود. این ماده شیمیایی، تاثیر زیادی در حالات خلقی و جسمانی بانوان داشته و تغییرات و نوسانات به دلیل افزایش میزان این ماده شیمیایی، برخی از علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند احساس خستگی و پر اشتهایی و افسردگی را برای افراد ایجاد می‌کند.

3. افسردگی یکی از علائم pms بوده و این مورد را تقریباً تمامی خانم‌ها قبل از دوران عادات ماهانه و حتی تا روز دوم پریودی تجربه خواهند کرد.

از دیگر مواردی که در شدت گرفتن این علائم تاثیر دارند، عبارتند از: سابقه ابتلا به افسردگی در خانواده، خشونت میان افراد خانواده، مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی، سابقه خانوادگی ابتلا به پی ام اس، ضربه عاطفی و موارد این چنینی بر شدت علائم دوران پریودی می‌افزایند.

درمان سندرم پیش از قاعدگی

درمان سندرم پیش از قاعدگی با توجه به شدت علائم در افراد متفاوت است. در واقع این تصور اشتباه است که نوعی درمان دارویی که بر یک شخص تاثیرگذار است را برای کاهش علائم pms فرد دیگری استفاده کنید. در صورتی که یک خانم دارای علائم خفیف و یا علائم متوسط پی ام اس باشد، بهتر است که به متخصص زنان مراجعه کرد تا همان ابتدای این مشکلات، درمان سریعی پیش بگیرد. در صورتی که شدت این علائم به گونه‌ای باشد که باعث اختلال در زندگی روزمره افراد شود باید از درمان‌های دارویی استفاده کرد.

روشهای کمک درمانی سندرم PMS

  1. عوامل استرس‌زا در کنار تغییرات هورمونی، اختلالات روحی شدیدی را برای بانوان ایجاد می‌کند. با تغییرات در شیوه زندگی روزانه مانند کاهش استرس و دوری از عوامل تنش‌زا، تغییر در رژیم غذایی، انجام ورزش و فعالیت بدنی مناسب می‌توان علائم پیش از قاعدگی را کاهش داد.
  2. با تغییرات وعده‌های غذایی و کاهش حجم غذا در هر وعده می‌توان از ایجاد نفخ جلوگیری کرد و از پر خوری‌های عصبی این دوران کاست. غذاهایی با مقدار کلسیم بالا را در برنامه غذایی خود قرار دهید. در طول این دوران باید نوشیدن آب را چندین برابر کنید.
  3. با انجام ورزش روزانه و منظم از علائم قاعدگی بکاهید. ورزش‌هایی مانند شنا، پیاده‌روی روزانه و ورزش‌های هوازی از آن دسته از فعالیت‌های ورزشی هستند که توسط پزشک متخصص توصیه می‌شود.
  4. یکی از علائم و شکایات افراد مبتلا به پی ام اس، سر دردهای مداوم در این دوره است. با استفاده از تمریناتی مانند یوگا و پیروی از توصیه‌های مشاور و بهبود روند خواب می‌توانید دردهای خود را در این دوران تسکین بخشید.
  5. با ثبت اطلاعات در زمان بروز علائم در چند دوره از قاعدگی می‌توانید از زمان شروع علائم مطلع شوید و آمادگی لازم برای مقابله با این نشانه‌ها و عوارض این بیماری را داشته باشید.
  6. استفاده از برخی مکمل‌های غذایی و ویتامین‌ها مانند ویتامین D و B6 می‌تواند در تسکین علائم pms تاثیرگذار باشد.

درمان دارویی سندرم پیش از قاعدگی

در برخی بانوان شدت این علائم به قدری زیاد است که برای کاهش علائم باید از درمان‌های قوی‌تر استفاده کرد. این داروها عبارتند از:

  1. داروهای ضد افسردگی: استفاده از داروهای مهار کننده سروتونین مانند فلوکستین و سرترالین باعث کاهش علائم تغییرات خلقی موثر می‌شود.
  2. داروهای ضد التهابی: استفاده از داروهایی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن که از دسته داروهای مسکن غیر استروئیدی هستند در کاهش درد تاثیر دارند.
  3. دیورتیک‌ها: قرص‌های دیورتیک که در دسته داروهای ادرار آور قرار دارند، زمانی تجویز می‌شود که فرد دچار افزایش وزن و نفخ شدید در دوران قبل از قاعدگی شود. این قرص باعث تخلیه مایعات اضافی بدن می‌شود.
  4. داروهای ضد بارداری هورمونی: این گونه داروها که جلوی تخمک گذاری را می‌گیرد، در کاهش و تسکین علائم سندرم پیش از قاعدگی تاثیر دارد.

لازم به ذکر است مصرف هر گونه دارو بدون تجویز پزشک متخصص زنان، بسیار خطرناک است، زیرا دوز مصرفی برای هر فرد با توجه به شدت علائم و نوع وضعیت جسمانی متفاوت است. از مصرف خودسرانه دارو به شدت خودداری کنید و برای درمان به متخصص زنان با تجربه مراجعه کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *