همه خانم‌های باردار در رابطه با غربالگری‌های جنین در دوران بارداری آشنایی نسبی دارند که سونوگرافی ان تی نیز بخشی از آن است. مایع پشت گردن جنین برای بررسی اختلالات کوروموزومی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در رابطه با جزئیات سونوگرافی‌های بارداری تا پایان مقاله همراه باشید تا از اهمیت آن مطلع شوید.

سونوگرافی ان تی NT چیست؟

سونوگرافی ان تی برای غربالگری جنین در سه ماهه اول بارداری انجام می‌شود. در سونوگرافی NT میزان مایع پشت نخاع در ناحیه گردن جنین بررسی می‌گردد تا از احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سندرم داون، تریزومی 18 و تریزومی 13 جلوگیری شود.

در صورت ضخامت مایع نخاعی و تجمع آن در ناحیه گردن، متخصص زنان به بیماری و ناهنجاری‌های ژنتیکی مشکوک می‌شود که در نهایت سایر آزمایشات تخصصی بر روی جنین انجام خواهد شد. در صورت قصد بارداری برای داشتن نوزادی سالم، باید تست‌های غربالگری توسط بهترین متخصص زنان در تهران انجام شود.

نحوه انجام سونوگرافی NT

نحوه انجام سونوگرافی ان تی، به این صورت است که ابتدا از مادر خواسته می‌شود روی تخت به پشت یا پهلو بخوابد. همانند سونوگرافی‍های معمولی بارداری، لباس را بالا زده و ژل مخصوص به ناحیه شکم و زیر شکم مالیده می‌شود. پروب را روی شکم حرکت میدهند و تصویر جنین روی مانیتور ظاهر می‌شود.

بعد از مشاهده تصویر به بررسی مایع پشت گردن برای تشخیص ابتلا به بیماری پرداخته خواهد شد. لازم به ذکر است برای انجام این نوع سونوگرافی، مثانه باید پر باشد و به همین دلیل توصیه می‌شود که برای این عملکرد، نوشیدنی‌های فراوانی بنوشید. مدت زمان انجام این تست سونوگرافی 15 الی 20 دقیقه است.

سونوگرافی ان تی برای غربالگری جنین
سونوگرافی ان تی برای غربالگری جنین

کاربرد سونوگرافی ان تی

سونوگرافی NT علاوه بر تشخیص سندرم داون در تشخیص سندرم پاتو و سندرم ادوارد نیز موثر است. این دو بیماری از انواع سندرم داون بوده اما بسیار نادرتر هستند. در صورت ابتلای نوزاد به سندرم ادوارد و سندرم پاتو، جنین سقط می‌شود. دیگر موارد تشخیصی توسط سونوگرافی ان تی عبارتند از:

  • تشخیص آناپلوئیدی
  • تشخیص سندرم ترنر
  • تشخیص امفالوسل
  • تشخیص دیسپلازی استخوانی
  • تشخیص عفونت‌های داخل رحمی
  • تشخیص ناهنجاری‌های هرنی دیافراگم
  • تشخیص ناهنجاری‌های قلبی و نارسایی‌های مادرزادی

زمان مناسب برای انجام سونوگرافی ان تی چه موقع است؟

مناسب‌ترین زمان برای انجام سونوگرافی ان تی در هفته 11 الی 13 بارداری است. بعد از رشد بیش از حد جنین و سفت شدن و کامل شدن بافت گردن، انجام این تست سونوگرافی بی‌نتیجه است بنابراین باید در بهترین زمان انجام شود. به تمامی مادران باردار توصیه می‌شود، این سونوگرافی را برای داشتن نوزادی سالم انجام دهند. میزان تشخیص در سونوگرافی ان تی حدود 70 درصد است. برای تشخیص و دقت بالاتر برای این تست با انجام آزمایشات خون و BHCG و PAPP-A در غربالگری 3 ماهه اول از ابتلا به سندرم داون را تا 93 درصد بالا می‌برد.

نتایج سونوگرافی NT

سونوگرافی ان تی برای تشخیص سلامتی جنین در حال رشد است. برای بررسی در این سونوگرافی میزان مایع پشت گردن جنین اندازه‌گیری می‌شود. در صورتی که میزان این مایع 2/5 یا کمتر از این میزان باشد، نتیجه طبیعی است. میزان بیشتر این مایع در پشت گردن جنین، غیر طبیعی بوده و در صورت بالا بودن میزان این مایع برای تشخیص دقیق‌تر نظیر، آزمایش خون و آزمایشات تشخیصی انجام می‌شود.

چه عواملی در نتایج سونوگرافی ان تی تاثیر دارند؟

در انجام سونوگرافی NT عوامل متعددی مورد بررسی قرار می‌گیرند زیرا برخی عوامل در تغییر نتیجه تاثیر دارند. این احتمال وجود دارد که نتیجه تست، بروز مشکل در جنین را نشان می‌دهد در صورتی که نوزاد سالم است. در ادامه برخی از عوامل تاثیرگذار بر روی سونوگرافی ان تی را بیان می‌کنیم:

  • اضافه وزن و چاقی
  • وجود مدفوع در روده‌ها و پر بودن شکم
  • حرکت و فعالیت زیاد جنین در طول سونوگرافی
  • کاهش و پایین بودن مایع آمنیوتیک در رحم مادر
  • قرار نگرفتن در وضعیت درست برای سونوگرافی ان تی
  • قرار گرفتن جنین در حالتی خاص که تشخیص اشتباه می‌شود

عوارض سونوگرافی ان تی

سونوگرافی ان تی روش تشخیصی غیر تهاجمی بشمار می‌رود که برای مادر و فرزند بدون خطر است. انجام تست غربالگری در ماهه اول بارداری اجباری نیست اما توصیه می‌شود برای داشتن فرزندی سالم این تست تشخیصی انجام شود. ناگفته نماند خانم‌هایی که در سنین بالا باردار می‌شوند، باید این نوع سونوگرافی را انجام دهند.

هزینه سونوگرافی ان تی

هزینه سونوگرافی NT تحت پوشش بیمه انجام می‌شود و به دلیل نوع دستگاه‌های مختلف در مراکز پزشکی نمی‌توان هزینه مشخصی را برای انجام سونوگرافی ان تی بیان کرد. فارغ از میزان هزینه، برای انجام سونوگرافی ان تی به بهترین متخصص زنان و زایمان مراجعه نمایید و نگران مبالغ آن نشوید. این نوع سونوگرافی، داشتن فرزندی سالم و زندگی بهتر برای شما و فرزندتان را تضمین می‌کند و لازم است تا خانم‌های باردار به آن توجه داشته باشند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *