سونوگرافی یکی از روش‌های مهم و کاربردی در تشخیص بیماری‌ها است. در این روش با استفاده از امواج صوتی با فرکانس بالا، داخل بدن فرد برای پزشک قابل رویت می‌شود. سونوگرافی ترانس واژینال، از انواع سونوگرافی‌های مهم و کاربردی بشمار می‌رود. در ادامه مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که این نوع سونوگرافی برای چه مواردی کاربرد دارد و چگونه انجام می‌شود.

سونوگرافی ترانس واژینال

سونوگرافی ترانس واژینال یا سونوگرافی داخلی رحم نوعی از سونوگرافی است که از اندام‌های داخلی بانوان تصویربرداری می‌کند که می‌تواند بسیاری از ناهنجاری‌های داخلی بانوان مانند داخل ضایعات داخل لگن، اختلالات سلول‌های سنگ فرشی و مشکلات دیواره رحم و همچنین مثانه را به پزشک متخصص زنان نشان دهد.

این نوع سونوگرافی توسط ابزاری صاف و باریک و در عین حال نازک، به نام پروپ انجام می‌شود که با استفاده از فرکانس‌های بالای رادیویی، تصاویر کاملی را در اختیار پزشک قرار می‌دهد.

سونوگرافی ترانس واژینال با سونوگرافی ساده شکمی بسیار متفاوت بوده و در واقع برای معاینات کف لگنی استفاده می‌شود. امواج صوتی منتقل شده با التراسوند، از قسمت‌ها و بافت‌های مختلف عبور کرده و با تبدیل شدن به تکانه‌های الکتریکی، تصاویر متحرکی را منتشر کرده که با استفاده از لنز موجود در سر پروب، این تصاویر را به مانیتور منتقل می‌کنند.

سونوگرافی ترانس واژینال یا سونوگرافی داخلی رحم
سونوگرافی ترانس واژینال یا سونوگرافی داخلی رحم

سونوگرافی ترانس واژینال چه کاربردی دارد؟

سونوگرافی ترانس واژینال بهترین روش برای پزشک متخصص زنان بابت تشخیص بیماری‌های زنانه و مشکلات کف لگن است که برخی از آنها را در ادامه بیان می‌شود. این سونوگرافی، بهترین و سریع‌ترین روش برای تشخیص سرطان دهانه رحم و بررسی التهابات واژنی و همچنین کیست‌های داخلی ناحیه تناسلی است.

یکی از کاربردهای دیگر سونوگرافی ترانس واژینال برای بررسی ناباروری در بانوان توسط پزشک متخصص است. برای بررسی و تصویربرداری از کیست‌ها و فیبروم داخل رحم و تخمدان است. بارداری‌های مشکل‌دار نظیر بارداری‌های خارج رحمی نیز با استفاده از این سونوگرافی تشخیص داده می‌شود.

یکی دیگر از کاربردهای این نوع سونوگرافی، تشخیص علت‌ها و اختلالات عادت ماهانه‌های نامنظم است. پزشک متخصص برای اینکه اطمینان حاصل کند که در مادران باردار، جفت در قسمت پایین دهانه رحم قرار نگرفته باشد، از سونوگرافی ترانس واژینال استفاده می‌کند زیرا این مورد برای بانوان باردار بسیار خطرناک است.

روش انجام سونگرافی ترانس واژینال

برای انجام سونوگرافی داخلی، ابتدا بیمار باید مثانه خود را تخلیه کند. سپس روی تخت قرار گرفته و بعد از پوشیدن لباس مخصوص، متخصص زنان، پروپ را که دارای عایق بهداشتی است، داخل واژن برده و سپس سایر بررسی‌های لازم توسط پزشک انجام می‌گیرد.

گاهی در حین معاینه از بیمار درخواست می‌شود که برای دسترسی بهتر و دریافت تصاویر دقیق‌تر از قسمت لگنی، شکم خود را کمی فشار دهد. در این سونوگرافی ممکن است مقداری حالت ناخوشایند مانند درد برای مراجعه کننده به وجود آید که قابل تحمل است. در بعضی موارد پزشک از یک محلول شور برای تحرک مخاط داخل رحم و واژن استفاده می‌کند زیرا این محلول باعث تحریک سلول‌های غیرطبیعی و همچنین تحریک ناحیه داخل رحم می‌شود که این کار موجب بدست آمدن تصاویر دقیق‌تر نیز می‌شود.

آیا سونوگرافی ترانس واژینال عوارضی دارد؟

بعد از انجام سونوگرافی داخلی می‌توان به فعالیت‌های عادی روزمره ادامه داد. شاید گاهی به دلیل استفاده از ژل روان کننده حین این سونوگرافی، تا 24 ساعت ترشحاتی داخل واژن ایجاد شود که بعد از گذشت این مدت زمان، کاملاً بر طرف می‌شود.

سونوگرافی ترانس واژینال حتی برای زنان باردار استفاده می‌شود و خطری ندارد. فقط در صورتی که کیسه آب مادر زودتر از زمان خود پاره شده باشد، از این سونوگرافی به علت احتمال انتقال آلودگی به جنین استفاده نمی‌شود.

عوامل بروز خطا در سونوگرافی ترانس واژینال چیست؟

برخی از عواملی که باعث میشوند این سونوگرافی با خطا مواجه شود، به شرح زیر است:

  • پر بودن مثانه و مجاری ادراری
  • چاق بودن بیش از حد و اضافه وزن مراجعه کننده
  • آسیب دیدگی و زخم بودن واژن مراجعه کننده
  • قرار نگرفتن درست بیمار در حال معاینه و عدم همکاری با پزشک

در صورت همکاری کامل بیمار با پزشک و انجام سونوگرافی درست، نتایج در همان لحظه آماده و قابل بررسی است.

مزایای انجام سونوگرافی ترانس واژینال

ورود پروب به داخل واژن سبب شده تا تصاویر دقیقی از اندام‌های لگنی برای معاینات و بررسی‌های بیشتر، بدست آید. هرچه تصاویر واضح‌تر باشد، بررسی‌ها دقیق‌تر خواهد بود. امکان ارزیابی OCI با این نوع سونوگرافی وجود دارد.

نتیجه سونوگرافی ترانس واژینال چند روز بعد آماده می شود؟

نتایج این سونوگرافی بلافاصله پس از بررسی آماده تفسیر می‌شود که این خود یکی از مزایای بزرگ این روش بشمار می‌رود.

بهترین زمان برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال

یکی از مهمترین مواردی که با سونوگرافی ترانس واژینال قابل بررسی است، بررسی سلامت جنین است. بهترین زمان برای انجام این سونوگرافی در دوران بارداری، هفته ششم و دهم است. ناگفته نماند که در این زمان‌های گفته شده، سونوگرافی شکمی نیز انجام نمی‌شود.

هدف از سونوگرافی ترانس واژینال در بارداری چیست؟

برخی از اهداف انجام این نوع سونوگرافی به شرح زیر است:

  1. مشاهده و ارزیابی جفت
  2. شنیدن صدای ضربان قلب
  3. مشاهده تغییرات رحمی در بارداری
  4. بررسی رشد جنین در روزهای ابتدایی بارداری

سونوگرافی ترانس واژینال در قاعدگی امکان پذیر است؟

وجود عادت ماهانه هیچ تاثیری بر انجام این سونوگرافی ندارد اما باید در این حین، تامپون نیز از واژن خارج شود. قاعدگی در این سونوگرافی هیچ اختلال کیفیتی برای تصاویر ایجاد نمی‌کند.

آیا سونوگرافی ترانس واژینال سبب سقط جنین می شود؟

یکی از نگرانی‌های بانوان برای انجام این نوع سونوگرافی ترس از به وجود آمدن سقط جنین است. این نکته قابل ذکر است که تاکنون با ورود پروب به درون واژن، گزارشی ناشی از سقط جنین گزارش نشده است.

مدت زمان سونوگرافی واژینال چه قدر است؟

تمام طول زمانی که برای این سونوگرافی واژینال لازم است، حدود 30 دقیقه است. زمانی که تصاویر درست از سونوگرافی واژینال بدست آید، پایان کار انجام می‌شود. انجام این روند ممکن است حتی کمتر از این مدت زمان طول بکشد.

برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال چه کار کنیم؟

برای انجام سونوگرافی ترانس واژینال با کلینیک تخصصی زنان دکتر مائده احمدی به شماره 09102407324 تماس بگیرید یا در واتساپ پیام دهید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *