پیشرفت علم پزشکی سبب شده تا تکنیکی مانند پلاسما تراپی واژن روی کار آید. این روش از بهترین روش‌های جوانسازی واژن بشمار می‌رود که از پلاسمای خون در آن استفاده می‌شوند. برای آشنایی با مزایا و معایب پلاسماتراپی این مقاله را تا پایان مطالعه کنید.

پلاسما تراپی واژن چیست؟

افزایش سن و رسیدن به سن یائسگی، بارداری و همچنین زایمان، واژن بانوان دچار خشکی، عدم کشسانی، شل شدگی و افتادگی و عفونت‌های واژن می‌شود. یکی از روش‌های درمانی انواع عفونت واژن و جوان‌سازی واژن، پلاسما تراپی واژن است. ماده دارای قسمت‌های گاز و جامد و مایع است و پلاسما در حقیقت بخش چهارم ماده است. پلاسما به طور طبیعی در خون افراد وجود دارد. همچنین در پلاسمای خون، مقدار زیادی پلاکت و پروتئین وجود دارد که فاکتورهای ترمیم و کلاژن‌سازی و همچنین تولید الاستین است.

انواع پلاسما

پلاسما به دو دسته تقسیم می‌شود:

پلاسمای گرم

الکترون‌ها در نوک الکترود تجمع می‌یابند و در نهایت به بافت مورد نظر، اتقال می‌یابند. خانم‌هایی که قبلا لابیاپلاستی انجام داده‌اند و اکنون به ضایعاتی مانند زگیل تناسلی یا نامنظمی دچار باشند می‌توانند برای رفع آنها، پلاسماتراپی انجام دهند.

پلاسمای سرد

امروزه متخصصین زنان از گازهایی نظیر هلیوم در انواع جراحی زیبایی زنان برای رفع التهابات ناشی از جراحی و عدم ترمیم بافت استفاده می‌کنند. اشخاصی که در ناحیه واژن با استفاده از لیزر، جراحی انجام داده‌اند، می‌توانند با استفاده از پلاسمای سرد به بهبود و ترمیم سریع زخم و جای آن بپردازند.

مزایای استفاده از روش پلاسما تراپی واژن

قبل از اینکه مزایای پلاسماتراپی را بازگو کنیم، باید بدانید که این روش درمانی و زیبایی برای درون و بیرون ناحیه واژن مورد استفاده قرار می‌گیرد:

• اثر بخشی سریع
  • تحریک کلاژن‌سازی
  • درمان شلی کف لگن
  • بهبود وضعیت ارگاسم
  • درمان بی‌اختیاری ادرار
  • دوران نقاهت بسیار کوتاه
  • جوانسازی واژن بهبود ظاهر
  • درمانی غیرتهاجمی و بدون جراحی
  • میزان ترشحات را کاهش بسیار می‌دهد
  • بدون درد و سرپایی در مطب انجام می‌شود
  • ترشحات غیر معمول بد بوی واژن را از بین می‌برد
  • درمان بیماری‌های پوستی که ناشی از میکروب یا باکتری است

نکته مهم این است، زمانی که خانم‌ها در ناحیه تناسلی با خشکی واژن یا هرپس رو به رو هستند و به دنبال قوی‌ترین راه درمانی می‌باشند، می‌توانند از پلاسما تراپی واژن استفاده کنند. با استفاده از این روش، نتایج درمانی بسیار خوبی برای افراد ایجاد می‌شود.

مراقبتهای بعد از پلاسماتراپی واژن

انجام بعضی اقدامات و رعایت نکاتی که پزشک متخصص زنان تاکید می‌کند، در بهبود نتایج و تسریع روند درمان تاثیر به سزایی دارد که در ادامه به بیان این موارد می‌پردازیم:

• از حمام کردن با آب داغ تا 72 ساعت بپرهیزید.
  • از رفتن به استخر، جکوزی و سونا خودداری کنید.
  • از برقراری رابطه جنسی تا دو هفته اجتناب کنید.
  • برای از بین رفتن التهابات از کمپرس سرد استفاده کنید.
  • می‌توانید رابطه جنسی خود را بعد از یک هفته از سر بگیرید و این مورد مشکلی ایجاد نمی‌کند.
  • اگر پوست‌های اضافی در ناحیه واژن مشاهده کردید، از کندن و جدا کردن آن اجتناب کنید.
  • بعد از درمان به مدت 24 ساعت، از خیس کردن و شستشوی محل درمان با مواد شوینده خودداری کنید.
  • بعد از انجام پلاسما تراپی تا رسیدن به بهبودی کامل، از انجام ورزش‌های سنگین و بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنید.
  • عدم پانسمان و بستن محل پلاسماتراپی، زیرا این ناحیه باید در معرض جریان هوا باشد که روند بهبود سرعت بخشیده شود.
پلاسما تراپی واژن برای جوانسازی واژن یا درمان عفونت آن

پلاسماتراپی برای چه افرادی مناسب نیست؟

1. خانم‌هایی که به بیماری صرع و یا بیماری‌های عفونی زنانه مبتلا هستند.
  2. بانوانی که مبتلا به بیماری‌های خود ایمنی هستند، دارای سیستم ایمنی بسیار پایینی می‌باشند.
  3. افرادی که به بیمای‌های زمینه‌ای مبتلا هستند، مانند دیابت باید ابتدا بیماری خود را تحت کنترل قرار دهند.

تعداد جلسات پلاسما تراپی واژن چند جلسه است؟

تعداد جلسات درمانی توسط پلاسما تراپی با توجه به میزان عفونت و مشکلات و تشخیص پزشک، متفاوت است. به طور کلی میزان جلسات درمانی بین 3 تا 5 جلسه است. این تعداد جلسات برای تمامی بانوان یکسان نیست و ممکن است برخی افراد به سرعت از این روش، نتایج رضایت بخشی دریافت کنند. همچنین میزان جلسات به نوع پلاسمای مورد استفاده یعنی پلاسمای سرد یا گرم نیز بستگی دارد. در صورتی که از پلاسمای گرم برای روند درمان استفاده شود، احتمالا حدود 2 جلسه برای فرد کافی و رضایت بخش است. خانم‌هایی که برای از بین بردن چروک‌های ناحیه واژن از روش پلاسما تراپی واژن استفاده می‌کنند، باید حدود سه جلسه درمانی را طی کنند و به فواصل بین جلسات دقت داشته باشند.

آیا پلاسما تراپی دردناک است؟

یکی از بزرگترین نگرانی مراجعه کنندگان برای دریافت خدمات پلاسما تراپی واژن، دردناک بودن این روش درمانی است. برخلاف تصور افراد این روش درمانی به دلیل استفاده از بیحسی، بدون درد است. برای کاهش اضطراب و آگاهی از روند درمان، به بهترین متخصص زنان دکتر مائده احمدی برای دریافت مشاوره مراجعه کنید.

آیا اثر پلاسما تراپی واژن دائمی است؟

برای اینکه میزان ماندگاری این روش را متوجه شوید، باید توجه کنید که روند درمانی روی چه بافتی با چه روشی انجام شده است. خانم‌هایی که از پلاسمای گرم استفاده می‌کنند، نتایج دائمی‌تری را اخذ می‌کنند. اگر از این روش برای از بین بردن ضایعات استفاده کردید، بعد از 6 ماه برای چکاپ مجدد مراجعه داشته باشید تا بررسی شود که نیاز به تکرار پلاسماتراپی برای واژن وجود دارد یا خیر. خانم‌هایی که بسیار زیاد دچار عفونت می‌شوند بهتر است برای اینکه این مشکل را هرگز تجربه نکنند، هر شش ماه یکبار این فرآیند را انجام دهند.