تبخال از نوع دهانی یا جنسی ممکن است حتی برای خانم‌های باردار نیز رخ دهد اما تشخیص آن چگونه است و چطور باید این مورد را درمان کرد؟ ویروس هرپس باعث بروز انواع تبخال در بدن خواهد شد که گاهی بدون علامت بوده و گاهی با عوارض شدید همراه خواهد بود. به طور کلی دوران بارداری برای خانم‌ها بسیار حساس بوده و باید اگر همچین مشکلی وجود دارد، تشخیص داده شود تا درمان ضروری انجام شود.

تست تبخال تناسلی در خانمهای باردار

یکی از ساده‌ترین راه برای تشخیص تبخال تناسلی، آزمایش خون است که نیازی به خارج کردن لباس یا کار سختی ندارد. با استفاده از مقداری خون، مشخص خواهد شد که فرد به این ویروس دچار شده است یا خیر. البته ناگفته نماند که بهتر است تا برای انجام این نوع آزمایشات با دکتر زنان خود مشورت کنید زیرا گاهی فقط نیاز است تا یک متخصص زنان بررسی و معاینه ظاهری انجام دهد. تشخیص تبخال تناسلی در بارداری کار چندان پیچیده و سختی نیست و حساسیت چندانی ندارد. آزمایش تبخال در بارداری شامل تست ادرار نیست و همچنین برای این نوع تست نیاز نیست که خانم باردار ساعتها ناشتا باشد و آمادگی خاصی نیز ندارد.

پیشگیری از ابتلای نوزاد به تبخال در بارداری

اگر در اوایل بارداری یا قبل از باردار شدن به این بیماری دچار بودید یا به تازگی دچار این ویروس شده‌اید، حتماً پزشک خود را در جریان بگذارید تا بداند که چه نوع زایمانی برای شما بهتر است و اقدامات درمانی لازم را پیش بگیرد. همچنین دکتر زنان برای جلوگیری از ایجاد عفونت و زایمان زودرس باید اقدامات درمانی را زودتر شروع کند.

علل ابتلا به تبخال تناسلی در خانم باردار چیست؟

این ویروس با نام HSV قابل انتقال است و حتی از یک زخم سرباز نیز قابل سرایت است. بسیاری از افراد ممکن است که به این بیماری دچار باشند اما به دلیل عدم اطلاع از آن با مشکلاتی از قبیل انتقال آن به شریک جنسی خود مواجه شوند.

در مواردی دیده شده که نوزادان نیز با این بیماری رو به رو شده‌اند و به همین دلیل است که بوسیدن نوزاد تا یک سنی بهتر است، ممنوع باشد.

استفاده از ژیلت آلوده، محیط آلوده به ویروس در استخر، ظروف غذایی مشترک، رابطه جنسی و سایر موارد ممکن است باعث بروز این بیماری شوند.

تشخیص تبخال در دوران بارداری چطور ممکن است؟
تشخیص تبخال در دوران بارداری چطور ممکن است؟

تبخال از طریق مادر به جنین قابل انتقال است و به همین دلیل باید در کوتاه ترین زمان ممکن این مسئله جدی شمرده شود.

عوارض تبخال تناسلی در بارداری

برخی افراد تصور دارند که جنسیت جنین بر گیرایی تبخال نیز تفاوت دارد اما اینطور نیست و هم جنین دختر و هم جنین پسر به راحتی از طریق مادر به این ویروس مبتلا خواهند شد. اگر خانم باردار در سه ماهه اول به این ویروس دچار شود، کم خطرتر از ماه‌های سوم به بعد است. بروز تبخال تناسلی در سه ماهه دوم و سه ماه سوم بارداری برای جنین خطرناک است. باید دقت کنید تا جوش تناسلی در بارداری را با انواع تبخال اشتباه نگیرید. توصیه میشود برای تشخیص تبخال تناسلی در بارداری حتماً به پزشک مراجعه نمایید و به طور خودسر تصمیم گیری درمانی نکنید.

عوارض تبخال تناسلی در بارداری را برای شما بیان خواهیم کرد تا اهمیت درمان آن را بهتر درک کنید:

  • بروز زایمان زودرس
  • سقط جنین خود به خودی
  • بیماری هرپس نوزادان
  • محدودیت رشد داخل رحمی
  • انتقال تبخال به هنگام زایمان طبیعی
  • انتقال ویروس به جنین در ماه‌های اولیه بارداری

با همه این تفاسیر دانستید که در صورت بروز تبخال تناسلی یا سوزش در ادرار و ترشحات واژینال مرتبط حتماً هر چه سریعتر به دکتر زنان مراجعه نمایید.

آیا تبخال تناسلی در بارداری قابل درمان است؟

به طور کلی باید بدانید که این نوع تبخال‌ها در حقیقت به طور کامل درمان نمی‌شوند اما از نظر پیشرفت و علائم کنترل می‌شوند. این تبخال‌ها در خانم‌ها بسیار سریع بروز می‌کنند و در خانم‌های باردار این اتفاق زودتر می‌افتد زیرا سیستم ایمنی حساس‍‌تری دارند. شما به هیچ عنوان برای بهبود علائم تبخال یا درمان آن نمی‌توانید در دوران حاملگی به طور خودسرانه اقدامی انجام دهید و باید زیر نظر بهترین متخصص زنان باشید. قبل از اینکه این بیماری گسترش یابد و تبدیل به عفونت شود و یا قبل از اینکه آن را از طریق ارتباط جنسی به همسر خود منتقل کنید، حتماً برای بهبود آن اقدام نمایید. خانم‌های باردار باید تبخال تناسلی را حتی از زگیل تناسلی نیز بیشتر مورد اهمیت قرار دهند.

درمان خانگی تبخال تناسلی در بارداری اصلاً صحیح نیست و نباید پیش گرفته شود. درمان این بیماری در خانم‌های باردار و غیر باردار متفاوت است، بنابراین توصیه داریم درمان‌های این عزیزان را پیش نگیرید. انجام هر نوع اقدام اشتباه باعث گسترش تبخال یا انتقال آن به جنین خواهد شد. بنابراین اگر دارویی نظیر آنتی‌بیوتیک یا دارو‌های موضعی تبخال برایتان تجویز شد تا پایان دوره استفاده نمایید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *