سرطان رحم یکی از بیماری‌های بدخیم است که برخی بانوان به آن مبتلا خواهند شد و در پس آن چالش‌های بسیاری را تجربه خواهند کرد. تشخیص سرطان رحم از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا باید اقدامات درمانی به موقع و درستی پیش گرفته شود. بنابراین بهتر است تا در این زمینه به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید و تست‌های لازم را انجام دهید. در این مقاله به انواع راههای تشخیص سرطان رحم اشاره می‌کنیم تا اطلاعات کافی در این مورد داشته باشید.

انواع روش تشخیص سرطان رحم

برای تشخیص سرطان رحم تکنیک‌های بسیاری وجود دارد که متخصصین زنان معمولاً یکی از آنها را برای بانوان انتخاب کرده و تجویز می‌کنند. امکان انتشار سرطان از این اندام به سایر نواحی وجود دارد و به همین دلیل بسیار مهم است که اگر همچین بیماری بدخیمی وجود دارد، در کوتاهترین زمان ممکن شناسایی شود.

به طور کلی ساده‌ترین راه تشخیص سرطان رحم، انجام تصویر برداری یا همان سونوگرافی رحم است. این موارد تشخیصی زمانی از جانب پزشک تجویز می‌گردد که علائم مشکوک یا نگران کننده‌ای توسط دکتر زنان یا خود بیمار تشخیص داده شود. در ادامه به روش‌های مختلف تشخیص سرطان رحم اشاره خواهیم داشت:

سونوگرافی رحم

در این نوع سونوگرافی نیاز است تا مثانه فرد بیمار پر باشد تا تصاویر بهتر قابل مشاهده باشد. تمامی نواحی رحم، دهانه رحم، سرویکس و تخمدان و سایر موارد به طور واضح مورد معاینه قرار می‌گیرد. اگر سونوگرافی رحم شما واژینال است، باید مثانه خود را کاملاً خالی نمایید. سونوگرافی رحم با استفاده از امواج اولتراسوند، تمامی ارگان‌های داخلی بدن را بررسی خواهد کرد.

تست پاپ اسمیر

یکی از متداول ترین روش‌ها برای تشخیص این بیماری، تست پاپ اسمیر است که اغلب بانوان آن را به صورت دوره‌ای شش ماهه یا یک ساله انجام می‌دهند تا از سلامت رحم و تخمدان خود اطمینان یابند.

این تست حتی موارد مشکوک در سرویکس را تشخیص داده و تمامی سلول‌های سرطانی دهانه رحم یا درون رحم را تشخیص خواهد داد.

تشخیص سرطان رحم
تشخیص سرطان رحم

در کنار این تکنیک، سونوگرافی رحم نیز تجویز خواهد شد. در نتیجه تست پاپ اسمیر، با استفاده یک از ابزار مخصوص مشابه با گوش پاک کن، مقداری از ترشحات دهانه رحم خانم مراجعه کننده برداشته و برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌گردد. اگر نتیجه پاپ اسمیر فرد غیر طبیعی باشد، دکتر زنان با استفاده از یک کولپوسکوپ، معاینات دقیق‌تری انجام می‌دهد.

کولپوسکوپی رحم

زمانی که نتایج جالبی از تست پاپ اسمیر دریافت نشد، کولپوسکوپی رحم انجام می‌شود و تمامی دهانه سرویکس مورد معاینه قرار می‌گیرد.

بیوپسی رحم

بیوپسی رحم همان نمونه‌برداری از نواحی مشکوک رحم است که امکان انجام آن در مطب دکتر زنان نیز وجود دارد. نمونه برای بررسی‌های بیشتر به آزمایشگاه ارسال می‌گردد. برای انجام این فرآیند حتماً به بهترین متخصص زنان در تهران مراجعه نمایید تا دارای تجربه و تخصص در این زمینه باشد. یکی دیگر از راه‌های بررسی توسط دکتر زنان معاینه بالینی لگن است که البته به این مورد زیاد اکتفا نمی‌کنند و بررسی‌های دقیق‌تری در زمینه تشخیص سرطان رحم انجام می‌دهند.

نکات مهم در تشخیص سرطان رحم

هنگامی که دکتر زنان یکی از تکنیک‌های تشخیص سرطان رحم را برای بیمار انتخاب می‌کند، اهداف زیادی در این راستا دارد که عبارتند از:

  • شرایط سلامت رحم و تخمدان
  • بررسی آزمایش‌های قبلی فرد و مقایسه آنها
  • نوع سرطان که فرد مشکوک به ابتلای آن است.
  • بررسی تمام نشانه‌ها و علائمی که بیمار به آن اشاره کرده است.

یادآور شویم که در هنگام انجام هر یک از این روش‌های تشخیص سرطان رحم، اگر فرد به بیماری‌های دیگر نظیر تبخال تناسلی یا زگیل تناسلی دچار باشد نیز متوجه خواهد شد.

تشخیص سرطان رحم عوارض یا درد دارد؟

خیر. هیچ یک از تکنیک‌های تشخیص سرطان رحم با درد همراه نیست. البته ناگفته نماند که اگر از سونوگرافی واژینال برای تشخیص این بیماری استفاده شود، ممکن است که فرد حین انجام این روش با کمی احساس ناخوشی و درد مواجه شود. سونوگرافی رحم و تخمدان هیچ اشعه‌ای را وارد بدن نمی‌کند و ناراحتی در آن وجود ندارد. تست اسمیر نیز دردی ندارد و بسیاری از بانوان به طور دوره‌ای از این روش استفاده می‌کنند.

هزینه انجام روشهای تشخیص سرطان رحم زیاد است؟

به طور کلی هزینه انجام هر یک از این روش‌ها با یکدیگر متفاوت است و به عنوان مثال ممکن است برخی از آنها هزینه‌های بیشتری را شامل شوند و یا سازمان بیمه هزینه برخی از آنها را متقبل نشود. اما این مورد را بیان کنیم که هزینه تست پاپ اسمیر و سونوگرافی رحم و تخمدان چندان زیاد و چشمگیر نیست. بنابراین تمامی بانوان می‌توانند هر چند وقت، از این تکنیک‌ها برای تشخیص سلامت رحم و تخمدان خود استفاده کنند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *