برخی از بانوان باردار اظهار دارند که در سه ماهه دوم و سوم بارداری با درد دور ناف مواجه شدند و این موضوع به شدت آنها را نگران کرده است. همانطور که می‌دانید ناف محل اتصال جفت به رحم است و به همین دلیل است که خانم‌های باردار در مواجهه با این نوع درد به شدت احساس خطر و نگرانی می‌کنند. در این مقاله به عوامل موثر در پیدایش درد ناف در بارداری و موارد تسکین دهنده آن خواهیم پرداخت.

درد ناف در بارداری

درد ناف در بارداری یک از مواردی است که شاید بسیاری از خانم‌های باردار آن را تجربه کنند که اغلب به دلیل تغییرات رشدی نوزاد اتفاق می‌افتد. حال برخی از خانم‌ها اظهار دارند که به هنگام درد در نواحی ناف در دوران حاملگی، تورم نیز احساس می‌کنند. افزایش حرکات کودک و کمبود فضا یکی از موثرترین عوامل بر ایجاد درد ناف است. درد ناف در بارداری معمولاً ثابت نیست و ممکن است که بعد از یک فعالیت بدنی یا حتی برداشتن و بلند کردن یک وسیله رخ دهد. البته درد ناف در اواخر دوران بارداری، به کل شکم سرایت می‌کند که اغلب نشانه زایمان برای خانم‌ها است.

علل درد ناف در بارداری

عوامل موثر در ایجاد درد ناف در بارداری زیاد است که در ادامه به برخی از این موارد اشاره کردیم:

  • فشار رحم: درد ناف در اواخر دوران بارداری تقریباً میان خانم‌ها رایج است و همانطور که جنین در حال رشد است، فراتر از موقعیت اصلی قرار می‌گیرد و انبساط فراوانی را برای خانم باردار دارد. این حرکات به ناف در نواحی شکم فشار بسیار سنگینی وارد می‌کند. هر چه اندازه نوزاد بزرگتر شود، ناراحتی در رحم افزایش یافته و درد بیشتری در این نواحی ایجاد می‌شود. باید توجه داشت که جراحی زیبایی واژن نظیر لابیاپلاستی و پرینورافی وسایر موارد تأثیری بر افزایش فشار بر رحم ندارند و هیچ دخالتی در اینگونه درد‌ها نخواهند داشت.
  • کشش: جابجایی اندام‌ها در دوران بارداری، کشیدگی پوست و ماهیچه‌ها را به همراه دارد. هنگامی که کشش در عضلات راستی شکم افزایش یابد، درد ناف بیشتر احساس می‌شود. کشش بیش از اندازه پوست، باعث ایجاد درد و ناخوشی در ناحیه شکم می‌شود.
  • پارگی ناف: بعضی از خانم‌های باردار دچار پارگی ناف می‌شوند و در اثر این مشکل، فشار زیادی به سمت داخل شکمشان وارد می‌شود. پارگی ناف ممکن است که درد ناف در بارداری را شدت بخشد، به طوری که خانم به سختی تحمل کند.
  • فتق ناف: فتق ناف به مرور زمان برای خانم‌های باردار خطرناک است و رفته رفته پارگی ناف را ایجاد می‌کند اما به طور کلی به جنین آسیب نمی‌رساند. فتق ناف در بارداری فشار زیادی را به روده‌های خانم وارد می‌کند که التهاب و درد را با خود به همراه دارد. هرچه فتق ناف بزرگتر و عمیق‌تر باشد، فشار رحم نیز افزایش می‌یابد.
  • پیرسنگ ناف: امروزه این روش زیبایی توسط بسیاری از خانم‌ها انجام می‌شود که در دوران بارداری مشکلاتی را برای بانوان به همراه دارد. این احتمال وجود دارد در اثر کشیدگی پوست، این سوراخ‌ها پاره شود و درد شدیدی را در ناحیه دور ناف برای بانوان به وجود آورد. اگر ناف در اثر این تکنیک زیبایی در دوران بارداری آسیب ببیند و یا پاره شود، علاوه بر درد شدید، عفونت را به همراه دارد. بنابراین خانم‌ها باید قبل از اقدام به بارداری برای برداشتن پیرسنگ خود با دکتر زنان مشورت نمایند.

آیا درد ناف در بارداری با درمان خانگی رفع میشود؟

درد ناف در بارداری بهتر است که ابتدا به پزشک زنان انتقال داده شود و از درمان‌های خانگی برای تسکین آن استفاده نشود.

جفت به ناف متصل است و هر ماده‌ای که در این ناحیه بر پوست بمالید، به جفت منتقل می‌شود. برخی از گیاهان و روغن‌ها برای جنین مضر است و ممکن است که از این طریق به سلامت آن آسیب وارد کنید.

درد ناف در بارداری
درد ناف در بارداری

همچنین کمپرس‌های سرد و گرم نیز ممکن است درد ناف و حساسیت آن را بیشتر کنند. استفاده از برخی لوسیون‌ها در دوران بارداری ممنوع است زیرا از مواد شیمیایی تشکیل شده‌اند. همچنین استفاده از پماد‌های ضد درد به طور کل در دوران حاملگی ممنوع است.

چه زمانی برای درد ناف در بارداری باید به پزشک مراجعه کرد؟

در صورتی که درد ناف در بارداری به صورت ممتد برای شما وجود داشت و احساس کردید که این ناحیه کمی قرمز یا ملتهب است باید به دکتر زنان خود مراجعه کنید تا بررسی‌های بیشتر انجام شود. علل درد ناف در دوران بارداری دلیل بر یک عارضه پایدار نیست و ممکن است که مقطعی باشد اما به هر حال چون در دوران حساسی قرار دارید، بهتر است که این مورد را به پزشک زنان خود اطلاع دهید. در صورتی که درد ناف شما کم و زیاد بشود، بیتوجه نباشید و باید به بهترین متخصص زنان این مورد را انتقال دهید. همچنین در مواردی که درد ناف همزمان با تب یا استفراغ و یا قرمزی و التهاب همراه بود، بدون معطلی و از دست دادن زمان به دکتر زنان خود این موارد را اطلاع دهید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *