آزمایش تشخیص زگیل تناسلی و زگیل مقعدی معمولاً برای افرادی انجام می‌شود که علائم تقریبی از این بیماری را دارند. تست اچ پی وی دارای اهمیت بسیاری است که هر فردی باید نسبت به آن تا حدودی آشنایی داشته باشد. در این مقاله در رابطه با نحوه انجام آزمایش hpv و نتایج بدست آمده و سایر موارد مربوطه صحبت می‌کنیم تا شما در زمان شنیدن نام این بیماری ویروسی یک آشنایی حدودی با آن داشته باشید و با هراس رو به رو نشوید.

آزمایش HPV یا تست تشخیص زگیل تناسلی چیست؟

این آزمایش معمولاً برای بررسی علائم زگیل تناسلی، زگیل مقعدی، سرطان دهانه رحم و سایر عفونت‌های جنسی استفاده می‌شود. روشهای مختلفی برای آزمایش HPV وجود دارند. در آزمایش PCR، نمونه‌‌ای از بافت‌های مخاط تهیه می‌شود و سپس DNA ویروس HPV در این نمونه تشخیص داده می‌شود. این آزمایش به صورت کمی و کیفی انجام می‌شود و می‌تواند نوع ویروس اچ پی وی را تشخیص دهد. آزمایش تشخیصی DNA بر اساس تکنیک‌های مولکولی انجام می‌شود.

برای درمان زگیل تناسلی بانوان با مطب فوق تخصصی دکتر مائده احمدی به شماره 09102407324 تماس بگیرید.

آزمایش HPV برای مردان باید انجام شود؟

آزمایش اچ پی وی در مردان نیز ممکن است به خصوص در مواردی که علائم زگیل تناسلی مقعدی وجود دارد توصیه شود. در برخی موارد بیماری سرطانی مرتبط با ویروس اچ پی وی، از جمله سرطان قسمتی از گلو، دهان، مقعد، پوست و آلت تناسلی مردان به وجود می‌آید که ممکن است نشانه‌های خود را دیر بروز دهد و به همین دلیل است که توصیه می کنیم هم آقایان و هم بانوان به صورت دوره‌ای این تست را انجام دهند و یا قبل از شروع رابطه جنسی فعال، واکسن گارداسیل استفاده کنند.

انتقال این ویروس در آقایان نیز وجود دارد و این مشکل فقط به بانوان اختصاص ندارد. برخی از انواع این ویروس خطرناک عفونی، بازتوانی بالایی داشته که خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی مردان را افزایش می‌دهد.

آزمایش HPV
آزمایش HPV

با توجه به اهمیت و شیوع ویروس اچ پی وی در مردان، به ویژه در مورد سرطانهای قابل پیشگیری و درمان مرتبط با آن، اگر شما در مورد نیاز به آزمایش تشخیص زگیل برای خودتان در این مورد تردید دارید، بهتر است با پزشک خود مشاوره کنید.

نکات مهم قبل از آزمایش تشخیص زگیل

به طور کلی برای انجام آزمایش تشخیص ویروس اچ پی وی نیاز به آمادگی خاصی نیست. در برخی موارد این آزمایش به همراه پاپ اسمیر انجام می‌شود که لازم است برخی نکات برای نتیجه دقیق انجام شود.

  • از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • به مدت 24 ساعت قبل از انجام آزمایش دوش نگیرید.
  • در صورتی که در زمان پریودی هستید، بهتر است آزمایش را بعد از این دوره انجام دهید.

نمونه کارهای درمان زگیل تناسلی

روش انجام آزمایش HPV چگونه است؟

ابتدا از فرد درخواست می‌شود که لباس خود را در آورده و روی تخت دراز کشیده و بعد از باز کردن دهانه واژن با ابزار مخصوص، با استفاده از برس نرم و ابزار مخصوص نمونه برای آزمایش برداشته می‌شود. این نمونه برداری بدون درد و عارضه است. افراد بعد از نمونه برداری و انجام آزمایش، محدودیتی در انجام فعالیت‌های روزانه خود ندارند.

نتایج آزمایش تشخیص زگیل تناسلی

نتایج با توجه به ابتلا به بیماری و یا عدم ابتلا به بیماری، مثبت یا منفی است. در صورتی که جواب آزمایش برای افراد مثبت باشد، بدان معنی نیست که فرد به سرطان دهانه رحم دچار شده است و در واقع به این معناست که احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم در این افراد زیاد است. پزشک بعد از تشخیص ابتلا به این ویروس درمان‌های مورد نظر را آغاز کرده و بعد از گذشت دوره، آزمایشات را دوباره برای بررسی از بین رفتن عفونت انجام می‌دهد.

ممکن است جواب آزمایش به دلیل اشتباهات پزشکی و نمونه نادرست، مثبت کاذب و یا منفی کاذب باشد. برای جلوگیری از این موارد توصیه می‌شود این تست و آزمایش را باید به بهترین دکتر زنان با حیطه درمانی زگیل نشان دهید.

در افرادی که نتیجه آزمایش منفی و تست پاپ اسمیر طبیعی است، نیازی به اقدام خاص نیست. توصیه می‌شود این تست هر 5 سال تکرار شود. در صورتی که نتیجه تست پاپ اسمیر غیرطبیعی باشد، توصیه می‌شود که برای تشخیص دقیق کولپوسکوپی انجام شود.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *