بیماری‌های مقاربتی معمولاً از طریق تماس جنسی و برقراری رابطه جنسی منتقل می‌شوند. این بیماری‌ها به سرعت شدت پیدا کرده و به راحتی به شریک جنسی نیز منتقل می‌گردد. در بسیاری از مواقع، خانم‌ها تا مدت‌ها هیچ علائمی از این نوع بیماری خود احساس نمی‌کنند و در این مدت به راحتی شریک جنسی خود را به انواع بیماری‌های مقاربتی مبتلا می‌کنند. اینگونه بیماری‌ها در باروری بانوان اختلال شدید و پیدایش سرطان رحم را به همراه دارد.

انواع بیماریهای مقاربتی شایع در زنان

بیماری‌های مقاربتی بانوان دارای انواع مختلفی هستند اما برخی از آنها که بسیار شایع هستند، عبارتند از:

  1. سوزاک
  2. کلامیدیا
  3. انواع تبخال تناسلی
  4. پاپیلوم انسانی یا زگیل تناسلی

ویروس پاپیلوم انسانی از شایع‌ترین بیماری‌های مقاربتی است که اکثر افراد آن را با عنوان زگیل تناسلی می‌شناسند و در نهایت ممکن است که سرطان رحم را برای فرد به وجود آورند.

با بالا رفتن سطح اطلاعات و دانش و آگاهی مردم، امروزه خانم‌ها برای جلوگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های مقاربتی از واکسن HPV استفاده می‌کنند اما با این حال باید مراقب باشید زیرا این امکان وجود دارد که بعد از تزریق این واکسن نیز به اینگونه بیماری‌ها مبتلا شوید.

بیماریهای مقاربتی زنان
بیماریهای مقاربتی زنان

سوزاک و کلامیدیا که از بیماری‌های مقاربتی باکتریایی بشمار می‌روند، در کشور ما چندان شایع نیستند اما زگیل تناسلی و تبخال تناسلی نیز به عنوان بیماری‌های عفونی بسیار متداول در خانم‌ها هستند. این بیماری‌ها بیشتر در افرادی به وجود می‌آید که روابط جنسی متعدد با شریک جنسی متفاوت دارند.

علائم بیماریهای مقاربتی چیست؟

به طور کل خانم‌ها باید به تمامی علائم مشکوکی که در نواحی تناسلی پدیدار می‌شوند، اهمیت دهند و در صورت لزوم به متخصص زنان مراجعه نمایند. در ادامه به برخی از این علائم و نشانه‌ها اشاره خواهیم داشت:

یکی از شایع‌ترین علائم، سوزش ادرار و تکرر ادرار است. البته وجود خون در ادرار نیز از اینگونه علائم‌ها است اما معمولاً خانم‌ها نمی‌توانند به چشم آن را مشاهده کنند اما در آزمایشات نیز مشخص می‌شود.

اگر زخم‌های ریز یا دانه‌های کوچک در دهانه واژن احساس کردید، احتمال اینکه به تبخال تناسلی دچار شده باشید، وجود دارد. خانم‌ها معمولاً با بروز بیماری‌های مقاربتی، با افزایش ترشحات و غلیظ شدن آنها مواجه می‌شوند. ترشحات سفید اما غلیظ و دارای بو، نشانه بیماری‌های عفونی از نوع قارچی هستند. در صورتی که این ترشحات دارای رنگ زرد و کرم باشند، نشان دهنده بیماری‌های جدی‌تر مانند سوزاک است.

یکی از شایع‌ترین علامت‌های ابتلا به بیماری‌ها از نوع مقاربتی و یا زگیل تناسلی، خارش است. البته خارش دهانه واژن، گاهی نشانه ابتلا به این بیماری‌ها نیست. باید توجه داشته باشید که خارش اگر همراه با سایر علائم باشد، باید جدی گرفته شود.

افرادی که به این نوع بیماری‌ها مبتلا هستند، حین برقراری رابطه جنسی درد شدیدی احساس می‌کنند. همچنین در طولانی مدت، عفونت‌های پیشرفته را به وجود می‌آورد.

آیا میتوان از بیماری مقاربتی پیشگیری کرد؟

همه خانم‌ها باید برای پیشگیری از ابتلا به این نوع بیماری‌ها راهکارهای لازم را بدانند:

  • یکی از راه‌های پیشگیری، استفاده از انجام دوره‌ای تست پاپ اسمیر است. این تست معمولاً برای خانم‌هایی که از لحاظ جنسی فعال هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • بهتر است که خانم‌ها هنگام برقراری رابطه جنسی از وسایل بهداشتی مانند کاندوم استفاده کنند. این وسیله بهداشتی از انتقال انواع بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند.
  • برخی از بانوان تصور دارند که قرص‌های جلوگیری از بارداری، در برابر اینگونه بیماری‌ها مصونیت ایجاد می‌کنند اما به هیچ‌وجه اینطور نیست.

بیماری مقاربتی در بارداری

شاید برای شما سوال باشد که اگر در دوران بارداری باشید، امکان ابتلا به بیماری مقاربتی وجود دارد یا خیر؟ پاسخ به این سوال مثبت است و خانم‌ها در دوران حاملگی نیز به این نوع بیماری‌ها دچار خواهند شد. حتی برخی خانم‌ها از همان ابتدای شروع بارداری به بیماری مقاربتی مبتلا هستند اما به دلیل نداشتن علائم از آن بیخبر هستند. به همین دلیل همان ابتدا آزمایش‌های لازم در این زمینه گرفته می‌شود و بانوانی که از قبل قصد باردار شدن دارند، نیز در همان دوره آزمایش‌های لازم را انجام می‌دهند.

وجود اینگونه عفونت‌ها برای جنین بسیار خطرناک و حتی مرگبار است و حتی اگر فرد در هنگام زایمان به این بیماری دچار باشند نیز باید آن را حین زایمان طبیعی به نوزاد منتقل می‌کند.

اقدامات درمانی بیماریهای مقاربتی

بعد از اینکه این بیماری عفونی تشخیص داده شد باید به شریک جنسی خود اطلاع دهید که برای درمان و اقدامات لازم به پزشک مراجعه داشته باشد. معمولاً از داروهای آنتی‌بیوتیکی و موارد دیگر برای درمان بیماری‌هایی از نوع مقاربتی و عفونی استفاده می‌کنند. در دوره درمانی نباید به هیچ عنوان رابطه جنسی برقرار کنید. برای درمان هرچه سریع‌تر این موارد به بهترین متخصص زنان مراجعه نمایید تا روش‌های درمانی را در اولین فرصت برای شما پیش بگیرد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *