تشخیص ناباروری در زنان برای زوجینی که قصد فرزندآوری دارند از آزاردهنده ترین مسائل است اما در این زمان باید برای درمان سریع اقدام کرد. ناباروری اغلب به این معناست که فرد حدود شش ماه بدون هیچگونه جلوگیری موفق به بارداری نشود. البته این مورد برای بانوان با سن‌های مختلف متفاوت است زیرا برخی از آنها بالای 35 سال سن داشته و در معرض خطرات بیشتری برای ناباروری هستند. در این مقاله با ما همراه باشید تا در مورد تشخیص ناباروری در زنان اطلاعات جامعی کسب کنید.

چه زمانی برای تشخیص ناباروری اقدام کنیم؟

به طور کلی برخی افراد به مطب دکتر مائده احمدی دستجردی مراجعه می‌کنند و اظهار دارند که ممکن است دچار ناباروری باشند و برای بررسی بیشتر و تشخیص مراجعه کردند اما لازم به بیان این نکته است که زوجین در رده سنی متوسط اگر بعد از یکسال مداوم اقدام برای بارداری موفق به این امر نشدند و نتیجه‌ای برایشان حاصل نشد، برای تشخیص ناباروری به بهترین متخصص ناباروری مراجعه نمایند. اغلب افراد در یک سال اول برای اقدام، حدود 85% احتمال دارد که باردار شوند و بعد از دو سال حدود 5% زوجین با مشکل ناباروری تشخیص داده می‌شوند. بنابراین با چند ماه اقدام مکرر و عدم بارداری، از موضوع ابتلا به ناباروری هراس نداشته باشید.

برای تشخیص ناباروری چه مواردی بررسی میشود؟

خانم‌های زیر 35 سال که بعد از چندین ماه موفق به بارداری نشدند، در دسته ناباروران قرار گرفته و بالای 35 سال که حدود شش ماه اقدام داشتند و موفقیت آمیز نبوده است، نیز همچنین در این دسته از افراد قرار می‌گیرند.

تشخیص ناباروری در زنان
تشخیص ناباروری در زنان

این موارد شامل:

  • سابقه سیکل قاعدگی افراد
  • بررسی نظم چرخه قاعدگی
  • بررسی بیماری‌های رحمی
  • بررسی بیماری آندومتریوز
  • وجود مشکلات در حفره شکمی

البته ناگفته نماند که برای تشخیص ناباروری در زنان موارد بسیار بیشتری مورد بررسی قرار خواهد گرفت اما در این بخش برخی از متداول‌ترین آنها را برای شما بیان کردیم. بهتر است قبل از این کار اگر زگیل تناسلی دارید، آن را درمان کنید.

چرا باید از روشهای تشخیص ناباروری استفاده کنیم؟

به دلیل اینکه نازایی فقط مختص به بانوان نیست و ممکن است که یک خانم به احتمال 30% هیچ مشکلی از این بابت نداشته باشد. ناباروری با دلایل مختلفی برای افراد ایجاد می‌شود به عنوان مثال گاه به دلیل مشکلات حفره رحم و گاه برای اختلالات مرتبط با تخمدان و سایر موارد و بسیاری از مشکلات دیگر ایجاد می‌شود که برخی از آنها قابل بهبودی با کمترین هزینه و زمان هستند. برای اینکه متخصص ناباروری بتواند این مشکل را به صحیح‌ترین حالت ممکن درمان کند، باید حتما تشخیص ناباروری انجام شود.

راههای تشخیص ناباروری

روش‌های تشخیص این مشکل متعدد بوده و برای هر شخص از بهترین و مناسب‌ترین استفاده می‌شود. برای تشخیص ناباروری هر دو فرد باید مورد معاینه قرار گیرند. برای آقایان آزمایش اسپرم و برای بانوان آزمایش‌های مربوط به سلامت تخمدان تجویز می‌شود. آزمایش‌های هورمونی، مواردی چون تیروئید و پرولاکتین را مورد بررسی قرار می‌دهد و موارد دیگر چون لوله‌های رحمی و تصویر برداری‌های رنگی و مواردی از این دست باید انجام شود. پاپ اسمیر از دیگر موارد برای تشخیص ناباروری در زنان است. همچنین دکتر زنان در این دوره در مورد سابقه خانوادگی فرد تاریخچه پزشکی وی سوال‌هایی به جهت بررسی‌های بیشتر می‌پرسد. این افراد باید مجموعه‌ای از آزمایشات و تست‌ها را انجام دهند، از جمله:

  • آزمایش‌های تحلیل سرم برای بررسی سطح هورمون‌ها و عملکرد تیروئید و غده هیپوفیز
  • آزمایش‌های تحلیل اسپرم برای ارزیابی تعداد، حرکت و شکل اسپرم‌ها
  • آزمایش‌های هورمونی برای بررسی تخمک‌گذاری در زنان
  • سونوگرافی تخصصی برای بررسی ساختار و عملکرد اعضای تناسلی
  • هیستروسالپینگرافی (HSG) برای بررسی لوله‌های فالوپی و رحم
  • بیوپسی تخمدان برای ارزیابی تخمدان‌ها و تخمک‌ها
  • آزمایش‌های ژنتیکی در صورت نیاز به بررسی عوامل ژنتیکی ناباروری

رایج ترین روش تشخیص ناباروری در زنان

سونوگرافی واژینال و آزمایش‌های خونی از متداول‌ترین و رایج ترین بررسی‌ها برای تشخیص ناباروری در زنان هستند.

تاریخچه بارداری قبلی چه تاثیری در تشخیص ناباروری دارد؟

تاریخچه بارداری قبلی نیز به عنوان یکی از عوامل تشخیصی ناباروری مورد توجه قرار می‌گیرد. اگر شما یا همسرتان قبلاً باردار شده ولی در حال حاضر نمی‌توانید در این امر موفق شوید، ممکن است به معنای وجود مشکلات ناباروری باشد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *