زگیل تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که ممکن است برای هر شخصی در رابطه جنسی محافظت نشده، به وجود آید اما اینکه دلیل بروز آن چیست و چه خطراتی دارد را در مقالات مرتبط مطالعه نمایید. در این مقاله تفاوت زگیل تناسلی با زائده گوشتی را برایتان شرح دادیم تا به محض ابتلا به هر یک از این موارد بتوانید نوع بیماری را تشخیص دهید و به پزشک مربوطه مراجعه نمایید.

خانم‌ها برای هر دو مورد باید به دکتر زنان مراجعه کنند اما بهتر است تفاوت‌های این دو بیماری را بشناسید و اقدامات صحیح انجام دهید. بهترین روش تشخیص ضایعه پوستی که زگیل تناسلی است یا زائده گوشتی مراجعه به پزشک متخصص و انجام آزمایش‌های تشخیصی است.

تفاوتهای زگیل تناسلی با زائده گوشتی

زگیل تناسلی و زائده‌های گوشتی دو نوع بیماری پوستی شایع در افراد به خصوص در نواحی تناسلی هستند که به دلیل شباهت‌های زیاد ممکن است گاهی با یکدیگر اشتباه گرفته شوند. این دو بیماری پوستی دارای تفاوت‌هایی هستند که در ادامه برخی از این موارد را بیان می‌کنیم:

  • اسکین تگ‌ها دارای بافت نرم و کوچک به رنگ پوست هستند اما زگیل تناسلی یا زگیل مقعدی دارای رنگ قهوه‌ای کمرنگ یا صورتی هستند که به مرور زمان با پیشرفت و وسعت یافتن، ممکن است که با تغییر رنگ نیز همراه باشند.
  • زائده‌های پوستی به سایر نواحی انتقال نمی‌یابند و فقط در یک محیط رشد وسعت می‌یابند اما زگیل تناسلی اینطور نیست و در مقابل به راحتی به فرد دیگری نیز منتقل می‌شود و برای این سرایت فقط نیاز است تا شخص سالم، با ترشحات این نوع زگیل‌ها برخورد تماسی پوستی داشته باشد تا به آن دچار شود.
  • در زمان برقراری رابطه جنسی اگر شخصی دارای زائده معمولی گوشتی باشد، با درد همراه نیست و ممکن است که کمی سوزش را تجربه کند اما شخصی که به زگیل مبتلا است، در حین برقراری رابطه ممکن است با درد شدید و سوزش و خارش دچار باشد و یا حتی شاید این درد را در حالت پیشرفته در زمان عدم انجام فعالیت نیز تجربه کند.
  • زائده‌های پوستی ریشه‌دار هستند و از یک نقطه به پوست متصل هستند اما زگیل‌ها با وسعت زیاد و عریض بر سطح پوست متصل هستند و باید به صورت عمقی با استفاده از روش‌های نوین درمان مانند کرایوتراپی یا درمان زگیل با لیزر و یا سایر روش‌ها نیز بهبود یابند.
  • زگیل‌ها دارای هیچ انعطافی نیستند و به هیچ عنوان شخص نمی‌تواند آنها را فشار دهد و بهتر است که حتی سعی در انجام این کار نداشته باشد زیرا ممکن است که ترشح آن بر سطح دیگری از پوست بریزد و در اثر آن این زگیلها همچنان تکثیر شوند. زائده پوستی منعطف است و در صورت فشار دادن مشکلی به وجود نمی‌آورد که البته بهتر است به طور کل مشکلات پوستی را در کمترین زمان برطرف کنید و بی اهمیت نباشید.
  • رشد زائده‌های پوستی در ابتدا سریع و در ادامه کاهش یافته و حتی متوقف می‌شود اما زگیل‌ها در هر وسعتی رشد می‌کنند اندازه مشخصی ندارند. البته زائده پوستی نیز در برخی افراد بسیار بزرگ است و نیاز به جراحی دارد اما زگیل‌ها نیز به همان مقدار و حتی بیشتر قابل رشد هستند.
  • شکل ظاهری زائده گوشتی کشیده می‌باشد اما زگیل‌ها دارای شکل مشابه با گل کلم هستند و بر سطح پوست آویزان نیستند.
  • شاید داشتن یک زائده در ناحیه تناسلی برای شما مشکلی به وجود نیاورد و یا عوارض خطرناکی نداشته باشد و فقط از لحاظ زیبایی اختلال ایجاد کند اما زگیل‌ها در اثر عدم درمان و بی‌توجهی می‌توانند عوارض خطرناکی از جمله بیماری سرطان دهانه رحم را برای فرد رقم بزنند و شریک جنسی را نیز با اینگونه مشکلات مواجه کنند.
  • زوائد پوستی معمولاً به صورت تکی در قسمت‌های مختلف پوست بروز می‌کنند اما زگیل‌ها به صورت تجمعی بر سطح پوست ایجاد می‌شوند که دارای ترشحات هستند.
  • شما می‌توانید با استفاده از واکسن گارداسیل، از بروز انواع زگیل پیشگیری کنید اما نمیتوانید واکسنی برای پیشگیری از زوائد گوشتی استفاده کنید زیرا این مورد وجود ندارد.

چگونه خودمان اسکین تگ را از زگیل تشخیص دهیم؟

به طور کلی برای اطمینان از اینکه به کدام یک دچار شدید، انجام تست زگیل تناسلی توصیه می‌شود که نتیجه را باید دکتر زنان مورد بررسی قرار دهد. تشخیص زگیل تناسلی با معاینه چشمی هم برای پزشک متبحر قابل انجام است اما برای اطمینان خاطر و انتخاب بهترین و موثرترین روش درمانی اقدامات لازم را در کوتاهترین زمان انجام دهید.

آیا داروی درمان زائده پوستی برای زگیل هم مناسب است؟

خیر، زیرا زگیل تناسلی جزء بیماری‌های پیشرفته‌ای است که برای درمان آن فقط از روش‌های سطحی استفاده نمیکنند زیرا این ویروس در بدن فرد باقی می‌ماند و ممکن است که مجدد عود کند و زگیل‌ها تشکیل شوند. به همین دلیل به هیچ وجه از درمان‌های خودسرانه و مصرف دارو بدون مشورت پزشک استفاده نکنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *