یکی از نیاز افراد به خصوص زوجین برقراری رابطه جنسی است و این سوال مهم برایشان پیش می‌آید که چه زمانی بعد از تولد نوزاد می‌توان رابطه جنسی برقرار کرد. در این مقاله توضیح می‌دهیم چه زمانی بعد از زایمان امکان برقراری رابطه جنسی وجود دارد و مشکلات و عوارض رابطه جنسی بعد از زایمان چیست. بعد از زایمان طبیعی معمولاً خانم‌ها دچار پارگی پرینه می‌شوند و تا بهبود آن باید از برقراری رابطه جنسی جلوگیری کنند اما این مدت زمان چقدر است؟ در این مقاله به بررسی کامل این موضوع می‌پردازیم.

رابطه جنسی بعد از زایمان

مادرانی که دارای نوزاد تازه متولد شده به صورت طبیعی یا با زایمان سزارین هستند، بهترین و مهمترین موضوع بعد از زایمان بهبودی و استراحت کافی برای برگشت بدن به شرایط طبیعی است. زیرا بعد از زایمان به دلیل مشکلات عاطفی و جسمی که در مادر رخ می‌دهد بهبودی و رسیدگی به نوزاد در اولویت اول قرار دارد. ممکن است به دلیل مشکلات بدنی و وجود نوزاد رابطه جنسی دارای اولویت برای مادران نباشد.

در صورتی که برای ارتباط عاطفی با شریک جنسی خود دنبال بهترین راهکار می‌گردید با رعایت برخی نکات مهم می‌توان رابطه جنسی برقرار کرد که باعث بهبود شرایط زندگی خود و همسرتان می‌شود.

رابطه جنسی بعد از زایمان
رابطه جنسی بعد از زایمان

اولین رابطه جنسی بعد از زایمان

تعیین زمان برای برقراری رابطه جنسی با توجه به شرایط و حال عمومی بانوان متفاوت است و به عوامل مختلفی مانند میزان درد بعد از زایمان، افسردگی بعد از زایمان و نوع زایمان طبیعی و یا سزارین، میزان میل جنسی، خشکی واژن، عوامل ترس از بارداری و سایر عوامل بستگی دارد.

به طور میانگین برای برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی حدود 4 تا 6 هفته باید منتظر باشید. توصیه می‌شود قبل از برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی حتماً با بهترین متخصص زنان مشورت کنید. لازم به یادآوری است که شرایط بدنی مادران و مراقبت‌های زمان بارداری و انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده روی تاثیر زیادی در سرعت بخشیدن بهبودی بعد از زایمان دارد و کمک می‌کند فرد سریع‌تر آماده برقراری ارتباط جنسی شود. همیشه برای رابطه جنسی دقت داشته باشید که دچار زگیل تناسلی یا زگیل مقعد نباشید.

اولین رابطه بعد از زایمان سزارین

توصیه می‌شود بعد از زایمان سزارین به دلیل وجود بخیه‌ها در ناحیه شکم مدت اولین رابطه جنسی بعد از زایمان، حدود 8 هفته بعد ‌باشد زیرا بخیه‌های زیر شکم برای بهبودی نیاز به مدت زمان بیشتری دارند. ممکن است اولین رابطه به دلیل ترس از پاره شدن بخیه‌ها و خشکی واژن دارای کیفیت پایینی برای زوجین باشد.

اولین رابطه جنسی بعد از زایمان طبیعی

بعد از زایمان طبیعی عضلات واژن کشیده و شل می‌شود که امری بسیار معمول و طبیعی است اما بعد از گذشت چند روز با توجه به شرایط بدنی هر شخص در مدت زمان تقریباً متفاوتی بهبود می‌یابد. از دیگر عوارض زایمان طبیعی نازک شدن دیواره واژن است که باعث احساس درد و خونریزی در زمان رابطه جنسی شده و همچنین شیردهی باعث از بین رفتن هورمون استروژن که باعث انقباض واژن است، می‌شود و این امر مانع برقراری رابطه جنسی برای بانوان خواهد شد.

برخی از خانم‌ها می‌توانند بعد از 4 هفته نیز به برقراری رابطه بپردازند اما بهتر است که تا جای ممکن، صبور باشید. توجه داشته باشید که اگر در حین زایمان از نوع طبیعی، دچار به زگیل تناسلی نیز هستید، برای برقراری رابطه جنسی باید بیشتر صبور باشید تا این مشکل نیز برطرف و بهبود کامل پیدا کند.

چه مشکلات جنسی بعد از زایمان ایجاد میشود؟

این احتمال وجود دارد که بعد از زایمان از نوع طبیعی مشکلاتی به وجود می‌آید که فرد نتواند به خوبی رابطه جنسی برقرار کند و باید مدت زمان بیشتری دوران نقاهت بگذراند.

  • از بین رفتن و یا کاهش شدید میل جنسی بعد از زایمان به دلیل کاهش هورمون پروژسترون به خصوص در زمان شیردهی
  • از دست دادن میل جنسی که یکی از عوارض زایمان و یا افسردگی بعد از زایمان است.
  • برخی افراد که در ماههای آخر بارداری اقدام به برقراری رابطه جنسی نکردند ممکن است با برقراری اولین رابطه جنسی بعد از زایمان احساس درد شدید داشته باشند.
  • برخی افراد به دلیل ترس از بروز عفونت بعد از زایمان از برقراری رابطه ممانعت می‌کنند.
  • پارگی پرینه یکی از عوارض زایمان غیر سزارین بشمار می‌رود که بانوان باید برای بهبود آن، پرینوپلاستی انجام دهند. اشخاصی که با وجود این مشکل به رابطه جنسی بپردازند، درد و انقباضات شدیدی در این ناحیه تجربه خواهند کرد.‌

خونریزی در زمان برقراری رابطه جنسی بعد از زایمان

خونریزی بعد از انجام هر یک از روش‌های زایمان، امری طبیعی بوده و به دلیل بهبود بافت دیواره رحم مادران این اتفاق رخ می‌دهد. این احتمال به میزان زیادی وجود دارد که بعد از برقراری اولین رابطه جنسی بعد زایمان، شدت خونریزی بیشتر شود. دلیل آن کشیده شدن و نازک شدن دیواره واژن به خصوص بعد از زایمان غیر سزارین است زیرا واژن در این بازه زمانی خشک و حساس و همچنین ملتهب می‌شود که عامل این نوع خونریزی می‌باشد.

آیا کاهش میل جنسی بعد از زایمان و بارداری طبیعی است؟

بعد از گذشت مدت زمانی از زایمان ممکن است بانوان از نظر ذهنی آماده برقراری رابطه جنسی با همسر خود باشند ولی از نظر شرایط بدنی به دلیل تغیرات هورمونی و گذران دوران بهبودی اینطور نباشد و میل جنسی در مادران کاهش پیدا کند. برای بهبود این شرایط نیاز به مشاوره با متخصص زنان دارید تا در صورت لزوم از روان کننده‌های بی‌ضرر استفاده کنید و یا دوران نقاهت طولانی‌تری را سپری کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *