ناحیه تناسلی بانوان یکی از اندام‌های مهمی است که به دلیل کاربرد این ناحیه در تولید مثل، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گاهی این ساختار با بیماری‌هایی رو به رو می‌شود که ممکن است بیماری‌های پی در پی زنانه را برای فرد به همراه داشته باشد. رکتوسل یکی از مشکلاتی است که خانم‌ها طی آن، درد در ناحیه کانال واژن و انتهای روده را تجربه می‌کنند. این بیماری باید مورد توجه قرار گیرد و بهتر است با خواندن این مطلب با نحوه روش درمانی و عوارض شدید این بیماری آشنا شوید.

رکتوسل چیست؟

در ناحیه مهبل بانوان، دیواره فیبری وجود دارد که روده را از واژن جدا می‌کند. در صورت ضعیف شدن این دیواره فیبری، فشاری بر مثانه و به دیواره مجاری واژن وارد می‌شود. این فشار باعث ورم و برآمدگی واژن شده و در موارد حاد با انجام عمل جراحی ترمیم می‌شود.

علائم بیماری رکتوسل

در بسیاری از موارد در شیوع بیماری، رکتوسل غیر قابل تشخیص است و در زمان انجام معاینات توسط پزشک متخصص زنان قابل تشخیص است. به همین دلیل است که متخصصین زنان توصیه دارند که بانوان باید به صورت دوره‌ای برای بررسی سلامت دستگاه تولید مثلی و نواحی زنانه مراجعه داشته باشند. در صورت رشد و گسترش بیماری رکتوسل علائمی که در ادامه بیان می‌کنیم، در بانوان به وجود می‌آید.

رکتوسل بیماری برای ورم و برآمدگی واژن

معمولاً اولین علامتی که از این بیماری بری بانوان ظاهر می‌شود، تورم و التهاب است. موارد دیگری از جمله مشکل در تخلیه ادرار و در موارد سخت‌تر، به علت فشار به مجاری گوارشی بروز یبوست از دیگر علائم این بیماری هستند. گاهی فرد در زمان تخلیه مدفوع به علت ورم رکتوم دچار درد شدید می‌شود. از دیگر نشانه‌های این بیماری، احساس درد در زمان برقراری رابطه جنسی بوده و ممکن است، فرد دچار خونریزی خارج از زمان قاعدگی شود و احساس سنگینی شدیدی در ناحیه واژن داشته باشد.

انواع حالتهای رکتوسل

1. پروپلاس طاق که در قسمت بالایی واژن قرار دارد.
  2. پروپلاس واژن زمانی رخ می‌دهد که دیواره رحم به واژن فشار وارد کند.
  3. پروپلاس لگن به دلیل شقاق و فیستول مقعد در صورت عدم درمان به وجود می‌آید.
  4. پروپلاس دیواره واژن (سیستوسل) که باعث برخورد ادرار به دیواره جلویی واژن می‌شود.
  5. زمانی که پروپلاس لگنی به دیواره پشت مهبل فشار وارد می‌کند، ممکن است باعث ایجاد درد و ناراحتی در بانوان شود.

چه عواملی باعث به وجود آمدن رکتوسل میشوند؟

در ایجاد بیماری رکتوسل عوامل زیادی تاثیرگذار است. در ادامه به بررسی برخی دلایل به وجود آمدن بیماری رکتوسل می‌پردازیم:

1. اختلال در حرکات روده‌ای و زور زدن و فشار آوردن در هنگام خروج مدفوع، به مرور رکتوسل را ایجاد خواهد کرد.
  2. زایمان طبیعی یکی از اصلی‌ترین دلایل به وجود آمدن بیماری رکتوسل است. فشار وارده به عضلات واژن و دیواره واژن در هنگام زایمان طبیعی، باعث آسیب و شل شدن این عضلات می‌شود و در واقع این مهمترین دلیل برای خانم‌ها از عدم علاقمندی به این نوع زایمان است.
  3. رسیدن به سن یائسگی یکی از عوامل پیدایش این بیماری بشمار می‌رود. در این زمان به علت شل شدن و ضعیف شدن عضلات واژن، خطر ابتلا به رکتوسل بسیار بالا است.
  4. وجود یبوست مزمن سبب فشار به دیواره مهبل و واژن شده و در صورتی که مورد درمان قرار نگیرد، رکتوسل ایجاد می‌شود.
  5. از دیگر موارد ابتلا به این بیماری عبارتند از مصرف مواد مخدر و استعمال دخانیات، چاقی و لاغری، انجام جراحی ناموفق هیستروکتومی.

تشخیص رکتوسل توسط دکتر زنان چگونه است؟

پزشک زنان، با بررسی و معاینات بالینی و تست مقاومت عضلات واژن به نتایج اولیه ابتلا به رکتوسل دست پیدا می‌کند. برای قطعی شدن تشخیص بیماری برخی تست‌های تشخیصی مانند فشار ادرار و جریان حرکتی ادرار را انجام می‌دهد.

پیشگیری از ابتلا به رکتوسل

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری رکتوسل می‌توان اقدامات زیر را انجام داد:

• ورزش روزانه
  • عدم استعمال دخانیات و مواد مخدر
  • استفاده از رژیم غذایی درست و پر فیبر
  • عدم فشار آوردن در زمان تخلیه مدفوع
  • بازدید و معاینات دوره‌ای توسط پزشک زنان
  • بلند نکردن اجسام سنگین و عدم فشار به ناحیه لگن

درمان رکتوسل

در صورتی که رکتوسل برای شما در مراحل اول قرار داشته باشد، احتمالاً روش‌های درمانی تهاجمی پیش گرفته نمی‌شود و از دارو درمانی برای از بین بردن علائم و کاهش سطح بیماری استفاده می‌کنند. در صورت گسترش بیماری نیاز به درمان سریع برای کاهش عوارض وجود دارد. به طور کلی برای رفع و بهبود این بیماری از دو روش درمانی زیر استفاده می‌کنند:

درمان دارویی رکتوسل

این روش درمانی که با استفاده از تجویز دارو است، زمانی انجام می‌گیرد که شدت علائم خفیف باشد. استفاده از رژیم غذایی مناسب، با فیبر بالا باعث از بین رفتن یبوست می‌شود که در نهایت فشار روده بر رکتوم را تا حد بسیاری کاهش می‌دهد و درمان را تسریع می‌بخشد. انجام ورزش‌های لگنی برای تقویت عضلات کف لگن در کنار سایر روش‌های درمانی بی‌تاثیر نیست.

درمان رکتوسل از طریق جراحی

جراحی رکتوسل دارای عوارضی است که البته نگران کننده و خطرناک نیستند. همچنین در صورتی که عمل توسط دکتر زنان خوب انجام شود، احتمال وجود هر یک از این عوارض بسیار کاهش می‌یابد. با انجام مراقبت‌ها و اقدامات توصیه شده، می‌توان عوارض این عمل جراحی را به حداقل رساند:

• خونریزی در محل جراحی
  • عفونت در قسمت مورد درمان
  • بازگشت مجدد بیماری رکتوسل

این جراحی در محدوده مثانه و لگن است که طی آن، بافت‌های متورم و اضافه در ناحیه لگن تحت بیهوشی برداشته می‌شود. درمان به روش جراحی، زمانی انجام می‌گیرد که این بیماری تاثیر زیادی بر زندگی فرد گذاشته باشد و اختلال در امور روزمره را موجب شده باشد. نوع عمل جراحی و میزان موفقیت عمل رکتوسل به بدن بیمار و نوع عارضه که در کدام منطقه به وجود آمده باشد، بستگی دارد.