زگیل تناسلی یکی از بیماری‌هایی است که خانم‌ها و حتی آقایان معمولا از آن هراس دارند اما اگر این مسئله در دوران حاملگی اتفاق افتد، چکار باید کرد؟ آیا راه حلی برای درمان زگیل تناسلی در بارداری وجود دارد؟ زگیل تناسلی در بارداری چقدر خطرناک است؟ آیا این نوع زگیل در حاملگی تاثیری بر جنین دارد یا خیر؟ جنین خصوصا در دوران ابتدایی بارداری بسیار حساس است زیرا دارای هیچگونه سیستم ایمنی نیست. در طول این مقاله اطلاعات کاملی را در این رابطه برای شما گردآوری کردیم.

در بارداری چقدر احتمال ابتلا به زگیل تناسلی وجود دارد؟

برخی افراد بدون هیچ هراسی دائما به برقراری رابطه جنسی در بارداری خود می‌پردازند اما باید بدانید که این ویروس بسیار شایع است. در واقع احتمال 50 درصد وجود دارد که خانم‌های باردار نیز به زگیل تناسلی و یا حتی تبخال تناسلی دچار شوند.

برای درمان زگیل تناسلی در تهران میتوانید با مطب فوق تخصصی دکتر مائده احمدی به شماره 09102407324 تماس بگیرید.

درمان زگیل تناسلی در دوران بارداری

به طور کلی از روش‌های متعددی برای درمان زگیل تناسلی استفاده می‌کنند که البته شاید در انتهای ماه‌های بارداری باشید و پزشک دستور بدهد که تا زمان زایمان درمان انجام نشود. در حالی که ممکن است متخصص زنان حذف زگیل تناسلی را به دلیل شرایط خاص و یا پیشرفت آنها تجویز کند. به طور معمول در بارداری برای درمان زگیل تناسلی در صورت لزوم، از لیزر استفاده می‌کنند اما روش‌های جراحی نیز برای رفع این بیماری مناسب است. اگر باردار هستید و برای درمان زگیل تناسلی به مطب دکتر زنان مراجعه کرده‌اید، حتماً در رابطه با شرایط خود صحبت کنید و وی را در مورد بارداری خود آگاه سازید.

برای بهبود زگیل تناسلی خود در دوران بارداری به هیچ عنوان به طور خودسرانه از دارو‌های موجود در داروخانه‌ها استفاده نکنید زیرا به شدت برای سلامت نوزاد شما میتوانند خطر آفرین باشند. همچنین استفاده از روش‌های درمانی طبیعی در دوران حاملگی برای از بین بردن زگیل از نوع تناسلی نیز کار درستی نیست و شما نباید در این دوران حساس، هر روشی را امتحان کنید.

آیا خانمهای باردار میتوانند واکسن گارداسیل استفاده کنند؟

به طور کلی خانم‌های باردار در این دوران نمی‌توانند از دارو استفاده کنند مگر اینکه در یک شرایط بسیار خاص قرار بگیرند که متخصص زنان تشخیص دهد و تجویز کند که برای درمان از یک دارو استفاده شود. به همین دلیل، درست است که واکسن گارداسیل از ابتلا به پاپیلومای انسانی جلوگیری می‌کند اما خانم‌هایی که باردار هستند، نمی‌توانند از آن استفاده کنند.

این ویروس بسیار سخت است و اگر با پیدایش آن، درمان صورت نگیرد، ممکن است که سرطان دهانه رحم و مقعد به وجود آید. واکسن گارداسیل ساخت کشور‌های مختلف در بازار وجود دارد که به عنوان یک پیشرفت بزرگ در این زمینه بشمار می‌روند اما توصیه بر این است که خانم‌ها قبل از دوران حاملگی این واکسن را در بازه سنی زیر 30 سال تزریق کنند.

زگیل تناسلی در بارداری
زگیل تناسلی در بارداری

بنابراین دانستید که تزریق واکسن گارداسیل در دوران بارداری ممنوع است و درواقع شما در این بازه زمانی 9 ماهه باید به شدت در رابطه با موارد این چنینی احتیاط کنید تا سلامت جنین به خطر نیفتد.

شاید از خود بپرسید که اگر باردار بودید و نمیدانستید اما واکسن گارداسیل را در آن زمان تزریق کردید، چه می‌شود؟ شما باید در این هنگام بدون از دست دادن زمان متخصص زنان خود را در جریان قرار دهید تا از سلامت جنین شما اطمینان خاطر پیدا کند.

نمونه کارهای درمان زگیل تناسلی

اچ پی وی چه تاثیری بر جنین دارد؟

تصمیم برای درمان زگیل تناسلی در بارداری کاملا شخصی است و در نهایت به تصمیم پزشک زنان شما بستگی دارد. پاپیلوماتوز حنجره، یکی از عوارضی است که امکان دارد در اثر ابتلای خانم باردار به زگیل تناسلی، به وجود آید. زگیل‌های تناسلی بر روی گلوی نوزاد رشد کرده و تار‌های صوتی را به سرعت از بین می‌برند. بهتر است که خانم‌هایی که حامله هستند، در برقراری رابطه جنسی با شریکشان احتیاط بیشتری داشته باشند تا در این دوران حساس به اینگونه مشکلات دچار نشوند. این اتفاق زمانی بروز میکند که خانم باردار دارای این نوع زگیل باشد و زایمان طبیعی انجام دهد که نواحی آلوده با پوست جنین برخورد داشته باشد.

احتمال بسیار کمی وجود دارد که نوزاد در بارداری آلوده گردد و یا به این دلیل زودتر از موعد متولد شود. اما این نکته بسیار مهم است که اغلب کودکانی که مادرشان در حین بارداری به زگیل تناسلی دچار است، با سیستم ایمنی ضعیف به دنیا می‌آیند. برای اینکه جنین خود را به خطر نندازید و هیچ ریسکی برای حاملگی خود به وجود نیاورید، باید قبل از اقدام به بارداری حتما تست پاپ اسمیر برای اطمینان از سلامت ناحیه تناسلی خود انجام دهید.

نکات مهم در مورد زگیل تناسلی در بارداری

شما باید برای اینکه زگیل در بارداری به سرعت رشد نکند، این نکات را در نظر داشته باشید:

  • دقت کنید که زگیل خود را به هیچ عنوان نترکانید تا ترشح آن به سایر مناطق از پوست نرسد. جای آنها را فشار ندهید و به هیچ وجه سعی نکنید که آنها را از جا بکنید.
  • در بارداری برای بهبود و درمان زگیل از نوع تناسلی، از کرم‌های موضعی استروئیدی استفاده نکنید و به جای آن از یخ استفاده نمایید.
  • حتی اگر بارداریتان تمام شد و نوزاد خود را به دنیا آوردید، دقت کنید که از مصرف داروی خودسرانه برای بهبود زگیل‌هایتان خودداری کنید.
سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *