یکی از بیماری‌های جنسی که شایع شده است، اختلال واژینیسموس است. در صورتی که فردی در مراجعه به متخصص زنان متوجه این بیماری شد، باید خیلی سریع برای درمان اقدام کرد. برای اینکه متوجه شوید که چه عواملی سبب بروز این اختلال خواهند شد و بهترین روش درمان آن چیست، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

واژینیسموس چیست؟

گاهی خانم‌ها در هنگام برقراری رابطه جنسی با اختلال انقباضات غیر ارادی در ناحیه واژن رو به رو می‌شوند که اغلب بعد از مراجعه به پزشک متوجه بیماری واژینیسموس می‌شوند. اغلب این افراد دارای رابطه جنسی همراه با درد هستند و گاهی برخی مواقع موفق به برقراری رابطه نخواهند شد. این اختلالات دارای درجات متفاوتی است که تمامی آنها، کاهش اعتماد به نفس فرد را به همراه خواهد داشت.

انواع واژینیسموس

واژینیسموس در دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود:

• واژینیسموس اولیه: این نوع اختلال زمانی رخ می‌دهد که تاکنون دخول حاصل نشده باشد.
  • واژینیسموس ثانویه: این اختلال در صورتی با این نام شناخته می‌شود که در گذشته دخول به راحتی انجام می‌گرفت اما اکنون این امر برای فرد امکان‌پذیر نیست.

ناگفته نماند که این بیماری بیشتر در خانم‌های یائسه یا دوران یائسگی مشاهده می‌شود که به دلیل کاهش سطح استروژن رخ می‌دهد.

دلایل بروز واژینیسموس

تا چندی پیش هنوز علت دقیق بروز این بیماری مشخص نشده بود اما اکنون برخی از این دلایل شناسایی شده‌اند. اکنون با پیشرفت علم پزشکی، متخصصین دریافتند که حتی برقراری یک رابطه جنسی دردناک و ناخوشایند در گذشته می‌تواند واژینیسموس را برای شخص به همراه داشته باشد.

سایر مواردی که در بروز این بیماری موثر هستند شامل ترس ناگهانی، استرس و اضطراب، خستگی و سوابق ناخوشایند در گذشته می‌باشند.

واژینیسموس و درمان آن در تهران توسط متخصص زنان

علائم بیماری واژینیسموس

برخی از علائم این بیماری عبارتند از:

• سوزش در داخل واژن
  • درد شدید حین مقاربت
  • ترس از برقراری رابطه جنسی

ناگفته نماند که تمامی این موارد در نهایت بی‌میلی و دوری از رابطه جنسی را برای فرد به همراه دارد.

تشخیص واژینیسموس چگونه است؟

یکی از روش‌های تشخیص اختلال واژینیسموس شرح وضعیت بیمار و انجام معاینات فیزیکی توسط بهترین دکتر زنان است. یکی دیگر از روش‌های تشخیص این بیماری که یکی از مطمئن‌ترین تکنیک‌ها است، تست لگن است.

روشهای درمان واژینیسموس

واژینیسموس جزء بیماری‌های دائمی نیست و بعد از مدتی بهبود می‌یابد. برای از بین رفتن این بیماری، تکنیک‌های درمانی متعددی وجود دارند که ممکن است برای برخی از افراد دو روش را به طور همزمان انجام دهند. در ادامه به برخی از این روش‌های درمانی اشاره کردیم:

• پروتز درمانی
  • درمان آندومتریوز
  • تزریق بوتاکس به واژن
  • جراحی بزرگ کردن واژن
  • استفاده از ژل لوبریکانت
  • استفاده از تمرینات کگل

درمان واژینیسموس با بوتاکس

تزریق بوتاکس به واژن به عنوان موفق‌ترین و ایمن‌ترین درمان اختلال واژینیسموس بشمار می‌رود که اغلب بانوان نیز علاقمند هستند از این روش استفاده کنند. بوتاکس سبب شده تا اعصابی که درد ناشی از انقباضات را ایجاد می‌کند، از کار افتاده و این اسپاسم‌ها برطرف شوند. ماندگاری این روش درمانی برای افراد طولانی است.

درمان واژینیسموس با لیزر

لیزر یکی از بی‌عارضه‌ترین روش‌ها برای بهبود این بیماری است که تغییراتی در بافت تناسلی ایجاد می‌کند. برای انجام این تکنیک، ابتدا به ناحیه تناسلی فرد بیحسی تزریق می‌کنند تا بیحسی موضعی انجام شود.

درمان واژینیسموس با جراحی

اگر واژینیسموس به علت انسداد واژن باشد، با استفاده از روش جراحی، مقداری اندازه واژن را افزایش خواهند داد.

درمان واژینیسموس با جراحی آندومتریوز

آندومتریوز که موجب بیرون زدگی رحم خواهد شد، به مرور موجب بروز اختلال واژینیسموس خواهد شد. برای رفع این مورد، آندومتریوز را با استفاده از یک جراحی بر می‌دارند.

تاثیر تمرینات کگل در درمان واژینیسموس

تمرینات کگل توسط بسیاری از متخصصین زنان به بانوان توصیه می‌شود. تمرینات کگل سبب رفع انقباضات کف لگن خواهد شد که در درمان بی‌اختیاری ادرار نیز موثر است. یکی از روش‌های موثر برای تقویت عضلات این است که میان تخلیه ادرار به یکباره ادرار خود را متوقف کنید و مجدد به تخلیه آن بپردازید. به طور کلی، تمرینات کگل برای بانوان میانسال بسیار مفید بوده و بهتر است که به تعداد معینی در روز انجام شود. بسیاری از مشکلات مرتبط با انقباضات ناحیه تناسلی و کف لگن و همچنین فشردگی‌های ماهیچه‌ای در این نواحی، با تمرینات کگل رفع خواهند شد.

چه افرادی دچار واژینیسموس میشوند؟

نمی‌توان گفت که به طور مشخص چه افرادی به این عارضه مبتلا می‌شوند اما اغلب افرادی که دچار واژینیسموس می‌شوند که از مشکل خود خجالت کشیده و حتی بسیار دیر به دکتر زنان مراجعه می‌کنند. این بیماری دارای محدودیت سنی نیست و ممکن است خانم‌ها از 20 سالگی به بعد یعنی از زمان برقراری اولین رابطه به واژینیسموس دچار شود. یکی از مواردی که خود در به وجود آمدن این بیماری تاثیرگذار است، یائسگی بانوان است.

عوارض واژینیسموس

یکی از مهمترین مسائل در زندگی زوجین، لذت بردن از رابطه جنسی است که از مهم ترین عوارض این بیماری عدم رضایت جنسی از طرف هر دو جانب می‌باشد. این برای بانوان صدق می‌کند که با دخول بسیار دردناک هیچگونه لذتی برای وی نخواهد داشت. همچنین از دیگر عوارض این بیماری، این است که خانم اعتماد به نفس خود را از دست داده و با نگرانی برای برقراری نزدیکی اقدام می‌کند. همچنین علاوه بر دخول دردناک، بانوان مبتلا به این بیماری در هنگام معاینه لگن نیز درد زیادی را متحمل شده و این افراد معمولا نمی‌توانند در دوران قاعدگی از تامپون استفاده کنند.

درد واژینیسموس چگونه است؟

بسیاری از بانوان این بیماری را با مشکلات دیگر زنانه اشتباه می‌گیرند اما باید توجه داشته باشید که این مشکل اغلب در زمان برقراری رابطه جنسی نمایان خواهد شد. افرادی که به این عارضه مبتلا هستند، دخول بسیار دردناکی را تجربه کرده و حتی شاید نتوانند این میزان درد را تحمل نمایند. همچنین ممکن است تا در هنگام این درد، سوزش در این نواحی شدید باشد. توصیه می‌شود اگر به واژینیسموس دچار هستید، در کوتاه‌ترین زمان به بهترین متخصص زنان دکتر مائده احمدی مراجعه نمایید تا به درمان این مورد بپردازید که در زندگی خود با مشکل مواجه نشوید.