در رابطه با التهاب مثانه چه می‌دانید؟ معمولاً خانم‌ها به دلیل نداشتن اطلاعات از این بیماری آن را با عفونت ادراری اشتباه می‌گیرند. التهاب مثانه عفونت دستگاه ادراری بانوان است که بسیار آزار دهنده و ناخوشایند است. این نوع عفونت قابلیت انتقال به کلیه‌ها را داشته که مشکلات جدی را به وجود می‌آورد.

التهاب مثانه چیست؟

التهاب مثانه که با عنوان سیستیت در پزشکی شناخته می‌شود، اغلب بر اثر عفونت‌های باکتریایی شکل می‌گیرد. این باکتری‌ها زمانی وارد مجاری ادراری بانوان می‌شوند که باکتری‌ها در ناحیه دهانه مقعد و یا اندام تناسلی آقایان خود را به مثانه برسانند که بسیار هم رایج هستند. عفونت مثانه با التهاب مثانه متفاوت است اما التهاب می‌تواند، ناشی از بروز این نوع عفونت‌ها باشد.

دلایل ابتلا به التهاب مثانه

یکی از رایج‌ترین باکتری‌هایی که منجر به این مشکل برای بانوان می‌شود، ‌ای کلای است اما در ادامه به عواملی که در بروز این اتفاق موثر هستند، اشاره خواهیم داشت:

مصرف دارو

برخی داروهای خاص که برای درمان بیماری‌های بدخیم مورد استفاده قرار می‌گیرند ممکن است باعث ابتلای فرد به التهاب مثانه بشود.

استفاده از سوند

افرادی که به دلیل بیماری و یا جراحی مجبور به استفاده طولانی مدت از سوند برای تخلیه ادرار هستند، احتمال ابتلا به این بیماری را دارند.

بیماری در مجاری ادراری

مبتلایان به بیماری‌های مجاری ادراری، بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و افرادی که سنگ کلیه دارند احتمال ابتلا به التهاب مثانه در آنها زیاد است.

موارد دیگری چون یائسگی، استفاده از اسپرم کش‌ها و دارو‌های ضد بارداری، داشتن شریک جنسی متعدد و بسیاری موارد دیگر در بروز این بیماری التهابی نقش موثر دارند.

التهاب مثانه

علائم التهاب مثانه

علائم و نشانه‌های التهاب مثانه به شدت شبیه علائم عفونت ادراری است و به همین دلیل گاهی حتی خانم‌ها این دو را با یکدیگر اشتباه گرفته و تصور دارند که با این نشانه‌ها به عفونت ادراری دچار شدند و دارو‌های خودسرانه استفاده میکنند. با انجام آزمایش، عفونت ادراری تشخیص داده می‌شود که بیانگر التهاب مثانه در بیمار است. برخی علائم التهاب مثانه عبارتند از:

• تخلیه ناکامل ادرار
  • سوزش در زمان دفع ادرار
  • وجود خون در حین ادرار
  • داشتن بوی نامطبوع در ادرار
  • وجود التهاب و درد در ناحیه لگن
  • درد و فشار در زیر شکم
  • کدر و کف دار شدن ادرار
  • درد هنگام برقراری رابطه
  • خشکی واژن و خشکی در ناحیه خروج ادرار
  • تکرر ادرار و تمایل به دفع ادرار بیش از حد نرمال
  • در برخی افراد ممکن است این بیماری باعث بروز تب شود

چه افرادی بیشتر در معرض بیماری التهاب مثانه قرار دارند؟

ابتلا به التهاب مثانه ممکن است در تمام بانوان اتفاق بیفتد اما گاهی بعضی بانوان بنا به دلایلی بیشتر در معرض ابتلا به التهاب مثانه قرار می‌گیرند که در ادامه به این افراد اشاره کردیم:

• زنانی که رابطه جنسی مکرر محافظت نشده دارند.
  • بانوانی که در زمان پریودی و دوران قاعدگی از تامپون استفاده می‌کنند.
  • خانم‌هایی که برای جلوگیری از بارداری از داروهای‌های اسپرم کش استفاده می‌کنند.
  • ممکن است التهاب مثانه به دلیل تغییرات هورمونی زنان در زمان بارداری باشد.
  • رسیدن به سن یائسگی باعث تغییرات هورمونی شده و این امر احتمال التهاب مثانه را بالا می‌برد.
  • بانوانی که به دلیل برخی اختلالات دچار عفونت‌های مکرر یا بیماری خود ایمنی هستند.

التهاب مثانه چه عوارضی دارد؟

بعضی بانوان با بروز این بیماری دچار هیچ عوارضی نمی‌شوند و ممکن است که فقط در آزمایشات متوجه شوند که به التهاب مثانه دچار شده‌اند. دو عارضه خطرناک ناشی از این بیماری التهابی:

• عفونت کلیه که با پیشرفت التهابات، در بعضی اشخاص نارسایی کلیه را به وجود می‌آورد.
  • وجود خون در ادرار به حدی باشد که با چشم غیر مسلح قابل دید باشد.

رابطه جنسی موجب التهاب مثانه میشود؟

یعنی همه بانوانی که رابطه جنسی فعال دارند، دارای التهاب مثانه هستند؟ ممکن است بعضی بانوان بعد از برقراری رابطه جنسی به دلیل نوع سیستم مجاری اداری بانوان، دچار التهاب مثانه شوند با رعایت برخی نکات که در ادامه بیان کردیم، به میزان زیادی می‌توان از پیدایش التهاب مثانه بعد از رابطه جنسی کاست:

• از تعدد شرکای جنسی پرهیز کنید.
  • داشتن وزن نرمال و استفاده از رژیم مناسب و دوری از چاقی
  • برای جلوگیری از بارداری از کاندوم‌های اسپرم کش استفاده نکنید.
  • قبل از برقراری رابطه جنسی واژن و ناحیه تناسلی را با آب گرم شستشو دهید.
  • عدم استفاده از لوازم خوشبو کننده برای ناحیه تناسلی قبل از برقراری رابطه جنسی
  • در صورت تجویز آنتی‌بیوتیک توسط پزشک بعد از برقراری رابطه جنسی دارو را مصرف کنید.

روش تشخیص التهاب مثانه

برخی آزمایشات به تشخیص ابتلا به بیماری التهاب مثانه کمک می‌کند. خانم‌ها معمولاً همیشه تصور دارند که به عفونت ادراری دچار شدند و فقط متخصص زنان می‌تواند تفاوت این دو را متوجه شود و با آزمایشات تشخیص درست و به موقع دهد.

آزمایش ادرار

در آزمایش ادرار ابتدا قسمت اولیه ادرار خارج شده و از قسمت میانی ادرار نمونه برداری می‌شود و از نظر عفونت بیماری و خون در ادرار بررسی می‌گردد.

تصویر برداری

در برخی موارد برای بررسی‌های تکمیلی و برای تشخیص التهاب مثانه سونوگرافی و یا سیستوسکوپی انجام می‌گیرد.

درمان التهاب مثانه چگونه است؟

برای رفع مشکلات عفونتی در هر نقطه از بدن، ابتدا آنتی بیوتیک تجویز می‌شود که البته قبل از این کار لازم است تا نوع باکتری ایجاد کننده التهاب و عفونت تشخیص داده شود. همچنین از سایر روش‌های درمانی مانند تزریق بوتاکس به واژن و مثانه، لیزر درمانی، پرتو درمانی، دارو‌های تزریقی مثانه و در شرایط حساس از جراحی نیز بهره می‌برند.