زوج‌هایی که به صورت طبیعی توانایی باورری ندارند و توسط روش آی وی اف اقدام به بچه دار شدن می‌کنند باید نکات مراقبتی بعد از این روش را بشناسند تا کمک شایانی در حفظ جنین داشته باشند. در این مقاله به تمامی مراقبت‌های بعد از آی وی اف اشاره خواهیم داشت که تمامی آنها را بشناسید و در رعایت آنها دقت کنید تا ضرری به سلامت جنین وارد نکنید.

مراقبتهای بعد از IVF

باروری به روش آی وی اف این گونه است که تخمک در محیط آزمایشگاهی با اسپرم بارور شده و جنین با استفاده از تکنیک خاص وارد رحم مادر می‌شود. در این روش معمولا مادر نگرانی‌هایی دارد که ممکن است هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی برای وی چالش‌هایی ایجاد کند. به طور کلی شما باید انواع این نکات مراقبتی را بشناسید. این موارد توسط دکتر نازایی بعد از انجام آی وی اف به فرد گفته می‌شود.

تغذیه بعد از آی وی اف چگونه باشد؟

مهمترین موضوعی که بعد از باروری به روش آی وی اف مورد سوال است تغذیه مادران است که با استفاده از رژیم غذایی طبیعی دوران بارداری سالمی داشته باشند و احتمال سقط جنین کاهش پیدا کند.

  • وعده‌های غذایی شامل میوه و سبزیجات
  • رعایت در مصرف قند و شکر
  • گوشت و مرغ خام یا نیمه پخته نباشد
  • مصرف به میزان کافی مرغ و ماهی برای دریافت پروتئین
  • مصرف غلات در وعده‌های غذایی روزانه
  • مصرف به میزان کافی حبوبات مانند عدس، لوبیا و نخود و سایر موارد
  • مصرف مواد غذایی با چربی طبیعی مانند روغن زیتون و مغز آجیل
  • برخی از مواد غذایی که حاوی نگهدارنده هستند بهتر است مصرف نشود مانند انواع کنسرو

ورزش بعد از آی وی اف مناسب است؟

انجام برخی ورزش‌ها بعد از آی وی اف مانند پیاده روی باعث بهبود سلامت مادر و جنین شده و برخلاف باور برخی افراد که فکر می‌کنند بعد از آی وی اف ممکن است ورزش کردن باعث سقط جنین شود، مادرانی که قبل از باروری ورزش انجام می‌دادن، این دوران را با چالش کمتری گذرانده‌اند.

برخی ورزش‌ها مانند دویدن بهتر است انجام نشود زیرا ممکن است به دلیل تحرک زیاد جریان خون کافی به رحم نرسد و مانع از ضخیم شدم آندومتر رحم شود. به جای آن توصیه می‌شود قدم زدن و پیاده روی انجام دهید. همچنین انجام ورزش‌های تخصصی و حرفه‌ای که نیاز به فشار زیاد است در این دوران نباید انجام شود.

داروهای بعد از آی وی اف

بعد از بارداری مادران برای بهبود سلامت خود و جنین باید برخی داروهای تجویزی توسط متخصص زنان را مصرف کنند و در صورت لزوم برخی داروهایی که ممکن است برای سلامتی جنین مضر باشد را قطع کند.

مراقبتهای بعد از آی وی اف
مراقبتهای بعد از آی وی اف

لازم به یادآوری است از مصرف هرگونه داروی خودسرانه بدون تجویز پزشک در این دوران مهم خودداری شود. از جمله داروهای تجویزی عبارتند از:

  • داروهای ضد افسردگی در صورت لزوم
  • برخی مکمل‌های دارویی و داروهای هورمونی
  • استفاده از داروی ضد تهوع در شرایط خاص
  • به مادرانی که مبتلا به بیماری آسم هستند ممکن است برخی داروهای استروئیدی تجویز شود.
  • تجویز داروهایی که اثرات تغییرات هورمونی را برای سلامت مادر و جنین کاهش می‌دهد.

مکملهای دارویی بعد آی وی اف

مصرف مکمل‌های دارویی که توسط پزشک تجویز می‌شود در سلامت جنین تاثیر زیادی دارند از جمله این مکمل‌ها عبارتند از اسید فولیک و ویتامین دی که مانع از آسیب‌های نخاعی و بیماری اوتیسم در نوزاد می‌شود. باید توجه داشت مقدار مصرف دارو با توجه به نتیجه آزمایش مادر متفاوت است و نباید خودسرانه این مکمل‌ها مصرف شود.

مسافرت بعد از انتقال جنین

به طور کلی بعد از انتقال جنین و باروری مادر، مسافرت مانعی ندارد. توصیه می‌شود در مسافت‌های طولانی هر چند ساعت یکبار توقف کرده و مادر مقداری پیاده روی انجام دهد. در حین سفر نوشیدن مایعات به خصوص آب توصیه می‌شود.

دوره استراحت بعد از آی وی اف

بعد از انجام آی وی اف و انتقال جنین استراحت مطلق توصیه نمی‌شود و حتی ممکن است عدم تحرک با وجود استروژن باعث ایجاد لخته خون شود و این امر باعث اختلال در خون رسانی به جنین شده و احتمال سقط بالا می‌رود. بهتر از بعد از باروری، مادران به فعالیت‌های روزانه خود عمل کنند و همچنین رفتن به سرکار برای آنها مانعی ندارد.

رابطه جنسی بعد از آی وی اف مشکلی ندارد؟

داشتن رابطه جنسی بعد از IVF مشکلی ندارد و تاثیری بر سقط جنین ندارد.

استحمام بعد از آی وی اف چگونه باشد؟

دوش گرفتن بعد از باروری و استحمام با آب معتدل بلا مانع است اما از گرم کردن بیش از حد آب زمان دوش و یا رفتن به سونا و جکوزی خودداری کنید زیرا آب گرم باعث سقط جنین می‌شود.

آیا میتوان بعد از انتقال جنین سیگار کشید؟

مصرف دخانیات مانند سیگار و قلیان که امروزه میان خانم‌ها و آقایان رواج یافته است، تاثیر زیادی در کاهش موفقیت باروری دارد.همچنین الکل و سیگار باعث کاهش کیفیت اسپرم و تخمک می‌شود. توصیه می‌شود قبل از اقدام به بارداری از مصرف این گونه موارد خودداری کنید.

خستگی بعد از آی وی اف طبیعی است؟

ممکن است بعد از باروری افراد احساس خستگی داشته باشند به این افراد برای کاهش خستگی توصیه می‌شو در طول شب خواب کافی داشته و در طول روز به مدت 30 دقیقه تا یک ساعت بخوابند. برای کاهش استرس در این دوران مثبت اندیشی، ملاقات با خانواده، ورزش یوگا و نوشیدن مایعات تاثیر زیاد دارد.

اهمیت مراقبتهای بعد از انتقال جنین چقدر است؟

به طور کلی خانمی که از روش انتقال جنین استفاده میکند بیشتر برای باردار شدن حساس است و باید نکات مراقبتی لازم را بدون هیچ خطایی انجام دهد. متخصصین زنان بر دانستن و رعایت هر یک از این موارد، تاکید ویژه دارند.

اگر مادر بعد از آی وی اف دچار زگیل تناسلی شود چکار کند؟

این امکان وجود دارد که خانم بعد از گذشت مدتی از آی وی اف خود، رابطه جنسی با همسر برقرار کند و دچار زگیل تناسلی شود. در این زمان باید با دکتر زنان خود مشورت کنید زیرا نیاز است تا مراقبت‌های دیگری را به همراه سایر نکات انجام دهید. البته زگیل تناسلی به جنین انتقال داده شده سرایت نمی‌کند اما دکتر زنان شما باید در جریان این موضوع قرار بگیرد.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 4]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *