در این دوره از زندگی بانوان به دلیل افزایش سایز ناحیه شکم دچار ترک و آسیب‌های پوستی می‌شوند که باعث به وجود آمدن ظاهری نامناسب در پوست می‌شود. دغدغه بیشتر زنان بعد از دوران بارداری برگشتن به وزن ایده‌آل و از بین رفتن ترک‌های بارداری روی پوست است. در این مقاله به روش‌های درمانی مختلف ترک‌های پوستی اشاره می‌کنیم تا بتوانید هر چه سریع‌تر از این مشکل که اعتماد به نفستان را درگیر می‌کند، رها شوید.

ترک پوستی در زمان بارداری

ترک پوستی در بارداری در ناحیه شکم به رنگ سفید و یا صورتی ایجاد می‌شود و بعد از زایمان روی پوست بدن باقی می‌ماند.

این ترک‌ها ممکن است در نواحی دیگر بدن مانند ران پا‌ها به دلیل افزایش سایز و یا به دلیل خشک بودن پوست بدن به وجود آید و بعد از زایمان هم باقی بماند.

ترک پوستی در بارداری
ترک پوستی در بارداری

تا چندی پیش بانوان برای ایجاد این ترک‌های پوستی بسیار آزرده خاطر می‌شدند اما امروزه روش‌های درمانی غیر تهاجمی متعددی روی کار آمده است که به طور کامل این آثار را برطرف می‌کنند.

عوامل ایجاد ترک پوستی در دورن بارداری

ترک‌های پوستی در بارداری به یک دلیل ایجاد نمی‌شود و همیشه دلایل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شود، مانند:

  • در زمان بارداری مادران برای رشد بهتر نوزاد تغذیه خود را افزایش می‌دهند و این امر باعث افزایش سایز می‌گردد. در صورتی که افزایش وزن به میزان متعادل باشد از شدت ترک‌های بدن کاسته می‌شود.
  • یکی دیگر از فاکتورهای ترک پوستی در دوران بارداری سن مادران است. در صورتی که سن بارداری پایین باشد ممکن است ترک‌های پوستی بعد از بارداری بیشتر شود.
  • در افرادی که بارداری دوقلویی یا چندقلویی دارند، به دلیل افزایش شدید و کشیدگی پوست شکم، احتمال افزایش ترک‌های پوستی بیشتر وجود دارد.
  • مهمترین فاکتور در ایجاد ترک شکم در دوران بارداری جنس پوست و ژنتیک است. در صورتی که پوست مادر خشک باشد و کلاژن‌سازی ضعیف باشد، امکان ترک پوستی بسیار زیاد است.

حال این مورد برای بسیاری از خانم‌های باردار اتفاق می‌افتد اما باید چکار کنیم که به طور کامل این نوع ترک‌ها از پوست محو شوند و از بین بروند؟ آیا راه حلی وجود دارد که تمامی این ترک‌های سفید غیر همرنگ با پوست برطرف شوند؟ در بخش درمان ترک‌های پوستی بارداری به این مورد می‌پردازیم.

آیا میتوان از ترکهای پوستی بارداری پیشگیری کرد؟

این مورد معمولاً دغدغه اکثر خانم‌های باردار در هر رده سنی است زیرا بانوان بر سلامت و زیبایی پوستشان حساس هستند. بهترین روش برای کاهش و یا بهبود ترک‌های بارداری، چرب نگه داشتن پوست در دوران بارداری است:

  • با رعایت تغذیه و داشتن وزن نرمال می‌توان از میزان آسیب به پوست در دوران بارداری کاست.
  • مصرف مقدار کافی آب در طول روز باعث هیدراته شدن پوست می‌شود. هیدراته شدن باعث کشسانی پوست و مانع از ترک خوردگی پوست می‌شود.
  • تأمین ویتامین D در دوران بارداری در بهبود کیفیت پوست بسیار زیاد است و مانع از ترک خوردن پوست می‌شود. بهترین منبع ویتامین دی قرار گرفتن در معرض نور خورشید ملایم است.

درمان ترکهای پوستی بارداری

بعد از زایمان معمولاً کشش پوست از بین می‌رود و بدن شروع به تغییر سایز می‌کند اما ترک‌های روی شکم باقی خواهد ماند و برای بهبودی باید به پزشک متخصص مراجعه شود. بهترین زمان درمان ترک‌های پوستی تا 2 ماه بعد از زایمان است که ترک‌ها هنوز قرمز رنگ هستند و تغییر رنگ ندادند. در ادامه به برخی از این روش‌های موثر اشاره می‌کنیم:

آیا کرمهای ضد ترک برای رفع ترک پوستی بارداری موثر هستند؟

تا چندین سال قبل که هیچ یک از این روش‌ها روی کار نیامده بودند، خانم‌ها برای رفع و از بین بردن ترک‌های پوستی بارداری از انواع کرم‌های بازسازی کننده پوست استفاده می‌کردند و تا حدودی نتیجه می‌گرفتند اما امروزه دیگر بانوان برای تهیه این کرم‌های بهداشتی هزینه نمی‌کنند زیرا به دنبال راهکار‌هایی هستند که در کوتاه ترین زمان نتیجه را نمایان کند.

لیزر درمانی

روش دیگر درمان ترک پوستی استفاده از لیزر است. در این روش درمانی با استفاده از لیزر و پرتو نور و گرما، کلاژن‌سازی را افزایش داده و کیفیت پوست را بهبود می‌بخشند.

میکرونیدلینگ

یکی از پیشرفته‌ترین و جدید‌ترین روش‌های درمانی برای از بین بردن ترک پوستی در دوران بارداری، میکرونیدلینگ است. در این روش درمانی با استفاده از سوزن‌های مخصوص مواد مغذی مو محرک برای کلاژن سازی به پوست تزریق شده و سبب افزایش کلاژن سازی پوست و از بین رفتن ترک پوست می‌گردد. ترک‌های پوستی دوران بارداری برای برطرف شدن با این روش به 4 تا 6 جلسه میکرونیدلینگ نیاز دارد.

میکرودرم آبریژن

این روش درمانی که برای درمان ترک‌های پوستی بعد از بارداری تجویز می‌شود، تاثیر بسیار زیادی در این امر دارد. اگر این ترک‌های پوستی در سطح رویی پوست شما به وجود آمده باشد، با استفاده از میکرودرم آبریژن سریع درمان می‌شوند. این روش که نوعی لایه‌برداری بشمار می‌رود، باعث تحریک پوست و افزایش کلاژن سازی و برگشت حالت ارتجاعی پوست می‌شود.

برای بهبود ترک‌های پوستی دوران بارداری باید مقداری صبور باشید و دوره درمان تجویز شده توسط پزشک متخصص را به صورت کامل انجام دهید. ممکن است برخی افراد با دیدن روند بهبودی برای کاهش هزینه این درمان را نیمه کاره رها کنند که این مسئله سبب می‌شود تا این ترک‌ها ماندگارتر و در برابر روش‌های درمانی دیگر مقاوم شوند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 3]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *