بارداری چند قلویی به نوعی حاملگی گفته می‌شود که مادر بیش از دو جنین درون رحم خود دارد. بارداری یک فرآیند بسیار هیجان انگیز در زندگی هر خانمی است که اگر چندقلویی باشد، علاوه بر هیجان نیز چالش‌هایی برای مادر دارد. این جنین‌ها معمولا یا از یک تخمک و یا از چندین تخمک به وجود می‌آیند که چندقلویی را ایجاد می‌کنند.

در سال‌های اخیر بیشتر از قبل، شاهد بارداری دوقلویی و بارداری‌های چندقلویی هستیم. شما باید مراقبت‌های ویژه این نوع حاملگی را بشناسید و رعایت کنید تا جنین‌ها و یا سلامت خود را به خطر نیندازید.

آشنایی با بارداری چند قلویی

چندقلویی در دسته بارداری با ریسک بالا قرار دارد که خانم‌ها در این دوره باید مراقبت‌های ویژه‌تری نسبت به سلامت خود داشته باشند.

احتمال وقوع این نوع بارداری‌ها کمتر از بارداری تک قلویی است اما برخی عوامل نیز در بروز آن تاثیر دارند. در این مقاله با ما همراه باشید تا انواع بارداری چندقلویی و نکات مهم گذراندن این دوره را بشناسید.

بارداری چند قلویی
بارداری چند قلویی

انواع بارداری چند قلویی

گاهی نوزاد‌های متولد شده هیچ شباهتی به یکدیگر ندارند که با عبارت ناهمسان معرفی شده و اما گاهی کاملاً مشابه با یکدیگر هستند که همسان نام دارند.

بارداری همسان

بارداری همسان به این صورت است که یک تخمک همراه با یک اسپرم لقاح پیدا می‌کند و اگر تخمک به دو قسمت یا سه قسمت تقسیم شود، تمامی این جنین‌ها همسان خواهند بود. این رویان‌ها در واقع DNS یکسان دارند.

بارداری ناهمسان

همانطور که از نامش پیداست از تخمک‌های مجزا بارور شدند و در رحم رشد می‌کنند. نوزادان یا همجنس متفاوت و یا از جنس‌های مختلف با ویژگی متفاوت هستند. جالب است بدانید که خطر بارداری چندقلویی ناهمسان بسیار کمتر از سایر آن است. هر یک از جنین‌ها کیسه آمنیوتیک مخصوص به خود را دارند.

آیا بارداری چند قلویی خطراتی برای مادر و جنینها دارند؟

این نوع بارداری نیاز به مراقبت‌های بیشتر و ویژه نسبت به بارداری تک قلویی دارد و همچنین خطراتی برای مادر و جنین‌ها دارد. در زیر به اعدادی از آنها اشاره خواهیم داشت:

  • در این نوع بارداری، احتمال کمبود رشد جنین بیشتر است.
  • در بارداری چندقلویی، خطر زایمان زودرس (قبل از 37 هفته بارداری) بسیار بالا می‌باشد. زایمان زودرس معمولاً شایع‌ترین عارضه این بارداری‌ها می‌باشد و اغلب چندقلوها زودتر از موعد متولد خواهند شد.
  • رحم تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرد و احتمال عفونت و التهاب رحم افزایش می‌یابد.
  • افزایش فشار خون و ابتلا به فشار خون بارداری که خطراتی را برای مادر و جنین به همراه دارد.
  • رحم برای نگهداری چند جنین به حجم بیشتری نیاز دارد که این ممکن است باعث نارسایی رحم شود.

چه عواملی باعث بارداری چند قلویی میشوند؟

احتمال بروز بارداری چند قلویی برای بعضی بانوان بیشتر است و برخی دیگر ممکن است که تحت تاثیر عواملی چندقلویی را تجربه کنند.

  • استفاده از داروهای باروری موجب می‌شود تا تعداد تخمک‌های آزاد شده بیشتر شود و احتمال چندقلویی ناهمسان برای خانم‌ها افزایش می‌یابد.
  • آی وی اف یا همان لقاح مصنوعی اینگونه است که دو یا چند رویان در داخل رحم قرار داده می‌شود تا احتمال رشد برای یکی از آنها باقی بماند که گاهی دو یا همان چند رویان باقی مانده و رشد کرده و فرد صاحب چندین فرزند می‌شود.
  • خانم‌هایی که بیش از 300 سال سن دارند، احتمال بیشتری وجود دارد تا این افراد دو یا چندین تخمک آزاد کنند که در نهایت به چند قلویی منجر می‌شود.
  • از مسئله وراثت و ژنتیک نمی‌توان دور شد زیرا این موضوع بر ایجاد چنین باروری‌هایی تاثیرگذار است.

علائم بارداری چند قلویی

بارداری چندقلویی برای خانم‌های باردار علائم خاصی ندارد و فقط در سونوگرافی مشخص می‌شود که تعداد جنین چند عدد است. البته ناگفته نماند که برخی علائم بارداری از نوع تک قلویی ممکن است در چندقلویی بیشتر باشد. به عنوان مثال:

  • افزایش ناگهانی وزن
  • بیشتر بودن تهوع صبحگاهی
  • سطح بسیار بالای هورمون گنادوتروپین در آزمایش

چه مراقبتهای خاصی برای بارداری چند قلویی وجود دارد؟

به طور منظم برای چکاپ‌ها به متخصص زنان مراجعه نمایید زیرا نظارت کامل بر روند بارداری و رشد جنین‌‌ها بسیار دارای اهمیت است.

  • در زمان‌های گفته شده توسط دکتر زنان، حتما تمامی سونوگرافی‌های لازم را انجام دهید.
  • به دلیل نیاز بیشتر بدن به مواد مغذی در بارداری چند قلویی، ممکن است پزشک، مکمل‌های غذایی را توصیه کند.
  • در بارداری چندقلویی شما نیاز به استراحت و مراقبت بیشتری دارید. این شامل استراحت کافی، عدم انجام فعالیت‌‌های شدید، رعایت تغذیه مناسب و مصرف مایعات می‌باشد.

زایمان چند قلوها چگونه است؟

برای بارداری‌های چندقلویی از زایمان سزارین استفاده می‌شود تا سلامت نوزادان حفظ شود. در بارداری دوقلویی گاهی زایمان طبیعی انجام می‌شود اما در چند قلویی این ریسک بسیار خطرناک است. احتمال بروز خطر از طریق زایمان سزارین برای نوزادان بسیار کم است و در موعد مناسب پایان می‌یابد. البته ناگفته نماند که در این رابطه باید پزشک خود شخص تصمیم‌گیری کند و توضیحات لازم در این زمینه را بیان خواهد کرد.

چگونه چند قلو باردار شویم؟

در این مقاله به عوامل تاثیر گذار در پیدایش بارداری چندقلویی اشاره کردیم اما باید توصیه کنیم که مصرف دارو و قرص‌های موجود در داروخانه‌ها به طور خودسرانه برای اینکه چندقلو باردار شوید، خطرناک است و باید در این زمینه با متخصص زنان و زایمان دکتر مائده احمدی مشورت کنید. هیچ یک از این داروها را بدون تجویز پزشک مصرف نکنید زیرا ممکن است که در سطح هورمون‌های بدن اختلالاتی ایجاد کنید و به سلامت خود آسیب برسانید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *