خانم‌های باردار با جفت آشنایی نسبی دارند و می‌دانند که اکسیژن و مواد غذایی را برای جنین انتقال می‌دهد اما شاید برای شما هم پیش آمده باشد که پزشک اعلام کند جفت شما پایین‌تر از حد معمول قرار دارد. جفت پایین در بارداری چه خطراتی برای جنین و مادر دارد؟ آیا راهی برای رفع این مشکل وجود دارد؟ جفت پایین در بارداری چه زمانی و از چه طریقی تشخیص داده می‌شود؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا در مورد این مسئله اطلاعات مفیدی در اختیار شما قرار دهیم.

پایین بودن جفت در بارداری

با افزایش سن بارداری، اندازه رحم نیز بزرگتر می‌شود و به مراتب جفت تا حدودی خود را به سمت بالا میکشد اما این مسئله بسیار مهم است که جفت پایین در چه ماهی از بارداری به شما اعلام می‌شود. به عنوان مثال طبق توضیح داده شده، در سه ماه اول بارداری امکان پایین بودن جفت تا حدودی وجود دارد که با افزایش سایز رحم، جایگاه مناسب خود را بدست می‌آورد.

زمانی که جفت در ما‌ه‌های آخر بارداری از حد معمول خود پایین‌تر بیاید و پزشک زنان صلاح ببیند، احتمال زیاد زایمان سزارین را به فرد پیشنهاد می‌دهد تا خطری برای نوزاد رخ ندهد.

جفت پایین در بارداری
جفت پایین در بارداری

در واقع اگر جفت بیش از اندازه و غیر معمول پایین باشد، زایمان زودرس ایجاد می‌شود. این مسئله برای برخی بانوان اتفاق می‌افتد و تمامی خانم‌های باردار با این مشکل مواجه نمی‌شوند اما در صورت بروز نباید آرامش خود را از دست دهید زیرا استرس و اضطراب ممکن است عوارض این مشکل را بیشتر کند.

پایین بودن جفت در بارداری چند نوع دارد؟

فاکتور‌های مختلفی در تشخیص انواع جفت پایین در بارداری نقش دارد. در این بخش به انواع مختلف آن می‌پردازیم.

  • پایین بودن جزئی جفت جنین: مقدار جزئی و محدود جفت به سمت دهانه رحم، تغییر موقعیت داده است.
  • پایین بودن کم جفت جنین: اغلب در اوایل دوران بارداری رخ می‌دهد.
  • پاین بودن مرزی جفت جنین: این نوع حتماً به دهانه رحم فشار وارد می‎‌کند.
  • پایین بودن بیش از حد جفت: در این زمان به احتمال زیاد، زایمان سزارین انجام می‌شود و امکان زایمان طبیعی وجود ندارد.

دلایل پایین بودن جفت در بارداری

  • خانم‌هایی که در سنین بالا باردار می‌شوند، بیشتر جفت پایین در بارداری را تجربه خواهند کرد.
  • بارداری‌های چندقلویی و یا بارداری دوقلویی بیشتر دچار پایین آمدن جفت می‌شوند.
  • افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند باید از این نظر معاینات دوره‌ای شوند.
  • انجام جراحی برداشتن فیبروم رحم در گذشته.
  • وجود شکل غیر طبیعی رحم.

جفت پایین در بارداری چه تفاوتی با جفت سر راهی دارد؟

جفت سر راهی به این معنا است که جفت تمامی گردن رحم را پوشانده است اما جفت پایین اینطور نیست و فاصله کمی تا لبه گردن رحم وجود خواهد داشت. اگر این اندازه کمتر از 2 سانتیمتر باشد به این معناست که جفت بسیار پایین قرار گرفته و پزشک زنان باید سریع تدابیر لازم را بی‌اندیشد و اقدامات ضروری را انجام دهد.

آیا میتوان جفت پایین در بارداری را به سمت بالا برد؟

این مورد تقریباً امکان‌پذیر نیست و بانوان باردار باید از شرایط بارداری خود تا جای ممکن، مراقبت کنند که با چنین مسائلی رو به رو نشوند. این نوع مشکلات معمولاً از طریق سونوگرافی تشخیص داده می‌شود اما شما باید تمامی نکات مراقبتی را طی این دوران در نظر بگیرید تا احتمال بروز پایین آمدن جفت خود را افزایش ندهید.

تشخیص جفت پایین در بارداری چگونه است؟

دکتر زنان معمولاً با مشاهده برخی علائم متوجه وجود پایین آمدن جفت در بارداری خواهد شد اما به طور کلی سونوگرافی اولتراسوند نیز میتواند موقعیت جفت را در دوران بارداری بررسی کند. ممکن است که پزشک از شما بخواهد که مجدد در هفته‌های بالاتر حاملگی خود برای معاینه و بررسی موقعیت جفت، مجدد مراجعه نمایید.

توجه داشته باشید که در هر یک از ماه‌های بارداری، اگر با خونریزی مواجه شدید هر چه سریعتر به دکتر زنان خود اطلاع دهید. باید این مورد را بدانید که با پایین بودن جفت، این احتمال وجود دارد که پزشک از شما بخواهد تا پایان دوره حاملگی خود رابطه جنسی برقرار نکنید. سونوگرافی شکمی یکی دیگر از راه‌های تشخیص پایین بودن جفت در حاملگی است که توسط تصاویر در مانیتور به نمایش گذاشته می‌شود.

آیا جفت پایین در بارداری درمان دارد؟

به طور کلی درمان خاصی برای این نوع مشکلات وجود ندارد اما ممکن است که بهترین متخصص زنان دکتر مائده احمدی برای بهبود این شرایط و گذراندن این دوران برای فرد باردار از دارو‌های مخصوص استفاده کند. همچنین توصیه می‌شود که سعی کنید تا کمتر به برقراری رابطه جنسی بپردازید و یا اصلاً این فعالیت را تا پایان حاملگی خود نداشته باشید. معمولاً دکتر زنان توصیه دارد تا استراحت روزانه خود را بیشتر کنید اما نیاز نیست که استراحت مطلق قرار بگیرید. برای رفع نگرانی و انجام اقدامات لازم بدون از دست دادن زمان با پزشک خود مشورت کنید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 10 عدد و میانگین امتیازها 4.2]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *