آیا برای شما هم پیش آمده که احساس کنید مقداری هوا از واژنتان به یکباره خارج شود؟ تقریباً چیزی مشابه با نفخ که به سرعت از واژن خارج می‌شود و فرد نمی‌تواند جلوی این اتفاق را در آن لحظه بگیرد. گاهی بعضی بانوان به مطب دکتر مائده احمدی دستجردی مراجعه کرده و از مشکل خروج باد از واژن صحبت می‌کنند. این بانوان اغلب نگران هستند که آیا این موضوع نشانه یک بیماری خاص است؟ چگونه می‌توان جلوی خروج باد از واژن را بگیرند؟ علت به وجود آمدن این مسئله برایشان چه چیزی است؟

خانم‌ها در رابطه با سلامت و زیبایی ناحیه تناسلی خود بسیار حساس هستند و با بروز همچین مسئله‌ای نگران می‌شوند. برای کسب اطلاعات بیشتر و یافتن پاسخ سوالات خود تا پایان مقاله را مطالعه کنید.

خروج باد از واژن یا نفخ واژینال چیست؟

نفخ واژینال یکی از مواردی است که بسیاری از بانوان در هر سنی ممکن است که آن را تجربه کنند. این مسئله موردی نیست که فقط به یک رده سنی خاص مربوط باشد. گاهی خروج باد از واژن ناشی از برخی مشکلات جدی است. عملکرد نامناسب ماهیچه نیز در این بین بسیار موثر است.

علل خروج هوا از واژن

• دوران عادت ماهانه
  • انقباضات متعدد رحمی
  • وجود عفونت واژن
  • استفاده از کاپ قاعدگی
  • وجود التهابات در دهانه رحم
  • وجود رابطه جنسی متعدد
  • زایمان به تازگی انجام شده باشد
  • افزایش وزن و سستی واژن
  • افتادگی لگن در خانم‌های میانسال

علت خروج هوا از واژن موقع پریودی چیست؟

در نزدیکی دوران قاعدگی و یا خود این دوران، انقباضات خفیفی در نواحی دهانه رحم ایجاد می‌شود که گاهی ممکن است تا منجر به خروج باد از واژن شوند. خانم‌هایی که در دوران پریودی خود از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنند، بیشتر با این مسئله رو به رو می‌شوند.

درمان خروج هوا از واژن

خروج هوا از واژن برای برخی از زنان در هنگام فعالیت جنسی یا تمرینات ورزشی رخ دهد. این مسئله برای برخی از بانوان بسیار پیشرفته می‌شود و باید تحت درمان قرار بگیرد. برای کاهش و بهبود کلی خروج هوا از واژن، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید، اما توجه کنید که اگر دچار زگیل تناسلی هستید یا باردار هستید و دچار خروج باد از واژن می‌شوید، باید توسط دکتر زنان مورد معاینه قرار بگیرید و خودسرانه حتی از تمرینات کگل نیز استفاده نکنید.

• تمرین کگل می تواند به بهبود قدرت عضلات واژن و کاهش خروج هوا کمک کند. این تمرین را تکرار کنید و تعداد تکرارها را با گذر زمان افزایش دهید.
  • استفاده از تامپون می‌تواند به کاهش خروج هوا کمک کند. با قرار دادن تامپون در واژن، فضای خالی بین دیواره‌های واژن و مجرای ادرار کوچک شده و خروج هوا کاهش می یابد.
  • تغییر جایگاه هنگام فعالیت جنسی می‌تواند به کاهش خروج هوا کمک کند. به عنوان مثال، استفاده از جایگاه‌هایی که برای آرام بودن و تنفس عمیق مناسب هستند می‌تواند خروج هوا را کاهش دهد.

برای درمان با روش‌های پیشرفته‌تر باید از دکتر زنان با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

آیا خروج باد از واژن میتواند نشانه بیماری خاصی باشد؟

خروج باد از واژن به طور کلی نشانه بیماری خاصی نیست و ممکن است در بعضی مواقع طبیعی باشد. به عنوان مثال گاهی هوا به طور طبیعی وارد واژن می‌شود و به همان صورت نیز خارج می‌شود، اما گاهی خروج باد از واژن می‌تواند نشانه مشکلاتی باشد که نیاز به درمان دارند، مانند:

• تنگی واژن: اگر واژن بسیار تنگ باشد، ممکن است باد از آن خارج شود. این مشکل ممکن است به دلیل عدم تناسب بین اندازه واژن و سایز بدن باشد. به همین دلیل افرادی که برای جراحی تنگ کردن واژن به جراح زنان مراجعه دارند، باید دکتر متخصصی را انتخاب نمایند تا دچار همچین مشکلاتی نشوند.
  • آسیب واژن: آسیب‌های مختلفی مانند پارگی، خراشیدگی و یا التهاب واژن باعث خروج باد می‌شوند.
  • عفونت واژن: عفونت‌های باکتریایی و قارچی باعث علائمی مانند خروج باد، خارش، درد و ترشحات غیرعادی می‌شوند.

در هر صورت، اگر خروج باد از واژن مداوم باشد و همراه با علائمی مانند درد، خونریزی، خارش و یا ترشحات غیرعادی باشد، بهتر است به یک پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا علت این علائم را بررسی کند و درمان مناسب را تجویز کند.

چه علائمی ممکن است با خروج باد از واژن همراه باشد؟

هنگام خروج هوا از واژن علائمی نیز برای خانم‌ها احساس می‌شود که در ادامه به برخی از آنها اشاره خواهیم داشت:

• شنیدن صدای خروج باد از واژن
  • گرفتگی ناگهانی در ناحیه تناسلی
  • خارش در ناحیه دهانه واژن
  • نشانه‌های التهاب و عفونت واژن
  • احساس خالی شدن واژن پس از خروج باد
  • در مواردی ممکن است با لکه بینی خفیف همراه باشد

به طور کلی بهتر است تا متخصص زنان، علائمی را که شما بعد از خروج‌ها از واژن احساس می‌کنید را مورد بررسی بیشتر قرار دهد تا اگر به عفونت واژن مبتلا شدید، برای رفع آن بتوانید اقدام کنید.