یکی از راه های انتقال زگیل تناسلی، برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده از روش‌های نامناسب است. در صورت برقراری رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده این ویروس وارد دهان شده و باعث بروز زگیل تناسلی دهان، لثه و حنجره می‌شود. در این مقاله چگونگی انتقال این ویروس از راه دهان، راه‌های جلوگیری از انتقال و خطرات وسعت یافتن آن را بیان می‌کنیم.

زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی

زگیل تناسلی در ناحیه دهان و گلو به دلیل برقراری رابطه جنسی با فرد آلوده به ویروس اچ پی وی بروز می‌کند. در صورتی که شریک جنسی به این ویروس آلوده باشد، در صورت برخورد مخاط دهان با ناحیه آلوده این ویروس به سرعت وارد بدن فرد شده و باعث ایجاد زائده‌های گوشتی در ناحیه دهان و گلو می‌شود.

توصیه می‌شود برای جلوگیری از انتقال این ویروس از برقراری رابطه جنسی با فرد مبتلا به زگیل خودداری کرده و در صورت برقراری رابطه جنسی از روش‌های محافظت شده بهداشتی مانند کاندوم استفاده کنید و از برقراری رابطه جنسی با دهان خودداری کنید.

زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی
زگیل تناسلی از طریق رابطه دهانی

تاکنون بیش از 100 گونه از ویروس اچ پی وی شناخته شده که بیش از 40 مورد از این گونه ویروس باعث ابتلا به زگیل دهانی در افراد می‌شود.

برای درمان زگیل تناسلی در تهران با شماره 09102407324 تماس بگیرید.

علائم زگیل تناسلی در دهان چیست؟

زگیل تناسلی دهانی به عنوان یک عارضه ناشی از عفونت ویروسی به نام ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شود. این عفونت باعث ظهور زخم‌های دردناک یا همان زگیل‌های نوع تناسلی در ناحیه دهانی می‌شود. در ادامه، به برخی از نشانه‌های زگیل دهانی اشاره کردیم:

  • زگیل یا همان زائده‌های کوچک دارای مایع بر روی لب‌ها، زبان، لثه‌ها، دهان و حلق بروز میکند که حاوی مایع و خون هستند و با درد همراه می‌باشند.
  • زگیل تناسلی قابلیت ایجاد خارش و سوزش در ناحیه زبان و گلو و حلق را دارد که احساس ناراحتی شدیدی چه برای خانم‌ها و چه آقایان ایجاد می‌کند.
  • زگیل دهانی موجب تورم و التهاب می‌شود که باعث ایجاد دشواری در غذا خوردن و صحبت کردن فرد خواهد شد. همچنین فرد به هیچ عنوان توانایی مصرف غذاهای داغ یا ادویه دار نخواهد داشت.
  • لکه‌های قرمز بر روی زبان در نواحی زائده‌ها، نشانه عفونت زگیل‌های تناسلی دهانی است.
  • اگر مقدار عفونت در دهان به دلیل زگیل دهانی زیاد شود ممکن است که تب و تهوع را به همراه داشته باشد.

در صورتی که شما یا شریک جنسی خود علائمی شبیه به زگیل تناسلی در دهان تجربه کردید، توصیه می‌شود به پزشک خود مراجعه کنید. پزشک متخصص با انجام برخی آزمایشات تخصصی احتمال ابتلا به ویروس HPV در ناحیه دهانی را بررسی می‌کند و در صورت لزوم درمان مناسب را تجویز کند. همچنین اگر به طور همزمان با فرد بیمار و مبتلا به زگیل تناسلی رابطه جنسی برقرار کردید، باید به متخصص زنان در تهران برای استفاده از جدیدترین روش‌های درمان استفاده کنید.

نمونه کارهای درمان زگیل تناسلی

دلیل ابتلا به زگیل دهان چیست؟

معمولاً زگیل تناسلی جنسی در دهان ناشی از ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 یا همان (HSV-1) است که بیشتر به عنوان عامل اصلی زگیل دهانی شناخته می‌شود. این ویروس از طریق تماس مستقیم با مناطق آلوده به ویروس مانند لب‌های آلوده و نواحی جنسی آلوده به این ویروس، به دهان شخص دیگر منتقل می‌شود. در ادامه، برخی از عوامل و شرایطی که می‌توانند به ابتلا به زگیل تناسلی در دهان منجر شوند را بررسی می‌کنیم:

1. فعالیت جنسی: بیشتر موارد زگیل تناسلی در دهان ناشی از انتقال ویروس HSV-1 به دلیل برقراری رابطه جنسی دهانی است.

2. شریک جنسی مبتلا: اگر شریک جنسی شما زگیل تناسلی دهانی داشته باشد، احتمال انتقال ویروس به شما افزایش می‌یابد، به‌ ویژه در صورت تماس مستقیم با مناطق آلوده به ویروس.

3. تماس با اشیا آلوده: ویروس HSV-1 می‌تواند بر روی اشیا مانند لیوان‌ها، قاشق‌ها، مسواک، دستمال و غیره که متعلق به فرد آلوده به این ویروس است قرار بگیرد. در صورت استفاده مشترک از این اشیا با شخص مبتلا به زگیل تناسلی دهانی، احتمال انتقال ویروس به بدن فرد سالم بسیار زیاد است.

4. ضعف سیستم ایمنی: در صورتی که سیستم ایمنی شما ضعیف شده باشد، احتمال ابتلا به زگیل‌ها بیشتر می‌شود.

اگر شما یا شریک جنسی خود علائم زگیل تناسلی دهان یا حتی در ناحیه تناسلی دارید، بهتر است به بهترین متخصص زنان مراجعه کنید تا بهترین درمان برای از بین بردن ویروس و گسترش آن را انجام دهد. احتمال انتقال ویروس هرپس سیمپلکس نوع 1 از طریق تماس جنسی وجود دارد. در صورتی که شخص مبتلا به زگیل تناسلی دهانی فعالیت جنسی با دیگران داشته باشد، ممکن است ویروس به شریک جنسی منتقل شود. این افراد معمولا به زگیل تناسلی در ناحیه واژن نیز مبتلا می‌شوند و حتی در مواردی ممکن است که همزمان به زگیل مقعدی نیز مبتلا شوند.

از آنجا که هر دو نوع ویروس هرپس سیمپلکس از طریق تماس مستقیم با مناطق درگیر به زگیل تناسلی یا ترشحات این زگیل منتقل می‌شوند، استفاده از روش‌های محافظت بهداشتی مثل استفاده از کاندوم می‌تواند به کاهش احتمال انتقال آنها کمک کند.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 2 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *