باز شدن بخیه زایمان طبیعی یکی از مواردی است که خانم‌های باردار از ابتدای دوران حاملگی خود در رابطه با این مورد هراس دارند، اما آیا واقعاً این اتفاق می‌افتد؟ آیا امکان این مسئله وجود دارد؟ اگر پیش آمد باید چکاری انجام دهیم؟ این امکان وجود دارد که بخیه‌ها تا قبل از ایجاد بافت جدید باز شوند و این بخیه‌ها باید تا زمانی که پرینه جوش بخورد و ترمیم شود، بر روی این ناحیه باقی بماند. پارگی پرینه یکی از مسائلی است که در اثر زایمان طبیعی برای بانوان رخ می‌دهد و باید به بهبود و ترمیم آن به طور کامل توجه شود. در این مقاله به پاسخ تمامی این سوال‌ها خواهید رسید بنابراین تا پایان ما را همراهی کنید.

باز شدن بخیه بعد از زایمان طبیعی

به طور کلی باز شدن بخیه بعد از زایمان طبیعی امری ناممکن نیست اما خود به خودی رخ نمیدهد و معمولاً عواملی موجب می‌شوند تا این اتفاق بیوفتد، اما نگران نباشید و در کمترین زمان به بهترین متخصص زنان اطلاع دهید تا راهنمایی لازم را دریافت کنید.

ناگفته نماند که قبل از مرخص شدن از بیمارستان بعد از زایمان، این مورد به مادر اطلاع داده می‌شود که در زمان رخداد، با اضطراب زیاد رو به رو نشود زیرا استرس در مقدار شیر مادر تاثیر خواهد داشت.

باز شدن بخیه زایمان طبیعی
باز شدن بخیه زایمان طبیعی

در ادامه به برخی از مواردی که بر پارگی پرینه و باز شدن بخیه بعد از زایمان طبیعی تاثیر دارند نیز اشاره کردیم:

  • پاره شدن نخ بخیه
  • انجام برخی فعالیت‌های نادرست
  • جنس نخ نامناسب
  • سوزن نامناسب برای بخیه
  • آلوده بودن ناحیه بخیه شده
  • نزدیک زدن بخیه‌ها به لبه زخم
  • کشیدن زودتر از موعد بخیه‌ها
  • تکنیک اشتباه بخیه زدن و عدم مهارت

بخیه برای رساندن دو قسمت باز شده پوست است و تا زمان ایجاد بافت جدید در ناحیه بریده شده، باید در ناحیه مورد نظر بماند که دو لایه پوست به هم بچسبد. در صورت پارگی و یا باز شدن بخیه در ناحیه پرینه به دلیل حساس بودن پوست و هم احتمال بروز عفونت باید برای درمان و بخیه به پزشک متخصص زنان مراجعه شود.

برخی افراد در روز‌های آخری که نیاز است بخیه در این ناحیه وجود داشته باشد با چنین مشکلی مواجه می‌شوند که معمولاً بعد از زایمان دوم و یا مدتی بعد از دوران نقاهت برای انجام عمل پرینورافی مراجعه می‌کنند و تمامی پارگی پوست این قسمت را رفع می‌کنند. حتی در موارد بسیار، خانم‌ها همزمان با پرینورافی، لابیاپلاستی هم انجام می‌دهند تا به یکباره زیبایی واژن را برای خود رقم بزنند و مجدد کیفیت رابطه جنسی با شریکشان را افزایش دهند و به عبارتی بهبود بخشند.

علائم باز شدن بخیه بعد از زایمان طبیعی

  1. درد و سوزش در نزدیکی دهانه واژن
  2. لبه‌های زخم و محل برش از هم باز می‌شود
  3. زخم ناحیه پرنه دچار خونریزی می‌شود
  4. بروز تورم زیاد و التهاب در ناحیه پرینه
  5. خارج شدن ترشحات چرکی و عفونت در محل بخیه

مراقبتهای بعد از بخیه زایمان طبیعی

اگر نوع زایمان شما طبیعی است، بعد از تولد نوزاد ناحیه پرینه توسط دکتر زنان بخیه زده می‌شود تا پارگی این ناحیه برطرف شود و بعد از مدتی این پوست به یکدیگر متصل شود و به اصطلاح جوش بخورد. به طور کلی این بخیه‌ها نیازمند رعایت برخی مراقبت‌ها می‌باشد تا ناگهان باز نشود و تا زمان لازم سالم و بدون مشکل باقی بماند. برخی از این مراقبت‌های بعد از بخیه زایمان طبیعی، مانع از باز شدن آنها می‌شود:

  • ممکن است بعد از بخیه درد و التهاب داشته باشید که بهتر است برای کاهش آن از کمپرس یخ استفاده کنید. سعی نکنید این ناحیه را برای کاهش درد، با دست فشار دهید.
  • تا مدت یک ماه بعد از زایمان طبیعی، از تامپون استفاده نکنید تا در دهانه واژن و پرینه آسیب ایجاد نشود.
  • برای اینکه ناحیه بخیه‌ها مرطوب باقی نماند، باید توجه داشته باشید که تا 48 ساعت با آب برخوردی نداشته باشد.
  • در نظافت ناحیه پرینه دقت داشته باشید و از فشار آوردن به آن خودداری کنید.
سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 29 عدد و میانگین امتیازها 3.3]

21 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *