بسیاری از افراد دارای چندین فرزند هستند یا قصد فرزند آوری ندارند که ترجیح می‌دهند از روش‌های جلوگیری ایمن مانند آی یو دی استفاده کنند. آی یو دی، دستگاهی کوچک به شکل حرف تی انگلیسی است که در داخل رحم قرار می‌گیرد و مانع از بارداری فرد می‌شود. این دستگاه دارای تاریخ انقضا و انواع مختلفی است که باید آ‌نها را قبل از استفاده بشناسید. در این مقاله به طور کامل به موضوعات مختلف در مورد IUD می‌پردازیم.

انواع آی یو دی

این دستگاه دارای دو نوع هورمونی و غیر‌هورمونی است که در ادامه به توضیح بیشتر می‌پردازیم.

آی یو دی هورمونی

این دستگاه جلوگیری از بارداری هورمونی، هورمونی مشابه با پروژسترون دارد که مانع از باردار شدن فرد می‌شود. همچنین با ایجاد غلظت مخاط در دهانه رحم، از ورود اسپرم به درون رحم و باروری تخمک‌ها جلوگیری می‌کند.

آی یو دی غیر هورمونی

این دستگاه از جنس مس بوده که یون‌هایی را در رحم ایجاد میکند که برای اسپرم‌ها نامناسب هستند و قدرت آنها را برای باروری از بین می‌برند. بنابراین این اسپرم‌ها با وجود این دستگاه، قدرت باروری تخمک‌ها را ندارند.

آی یو دی‌ها دارای برند و مارک‌های مختلفی هستند که دکتر زنان مائده احمدی معمولاً از بهترین آ‌نها برای فرد استفاده می‌کند تا قدرت ماندگاری و دوام آن زیاد باشد و در عین حال کارایی خوب و مثبتی داشته باشد.

درصد خطای آی یو دی چقدر است؟

این روش جلوگیری از بارداری برای خانم‌ها بسیار ایمن و کم خطاترین روش است. نمیتوان بیان کرد که 100% از باردار شدن فرد جلوگیری می‌کند، اما به میزان 99 درصد نیز موثر است که آن یک درصد خطا نیز ممکن است موجب بارداری فرد شود. البته این مورد تاکنون بسیار کم اتفاق افتاده است و ممکن است در هر 100 خانم یک همچین موردی مشاهده شود اما به هر حال این احتمال وجود دارد.

مزایای استفاده از آی یو دی برای بانوان

به طور کلی بانوان میانسال یا خانم‌هایی که قصد فرزندآوری ندارند، به دنبال ایمن‌ترین و موثرترین روش هستند که آی یو دی نیز بهترین گزینه است:

  • از میل جنسی فرد نمی‎‌کاهد.
  • نتیجه مثبتی برای ممانعت از بارداری دارد.
  • برگشت پذیری این روش در صورت پشیمانی فرد
  • جلوگیری از بارداری حدود 7 تا 12 سال بسته به مارک و کیفیت
  • هیچ تداخلی در برقراری رابطه جنسی فرد نخواهد داشت.
  • روشی بسیار مقرون به صرفه برای جلوگیری از باردار شدن و در عین حال ایمن

آیا آی یو دی از انتقال بیماری مقاربتی جلوگیری میکند؟

بسیاری از خانم‌ها در روز کارگذاری آی یو دی در رحم خود از دکتر زنان در مورد جلوگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی مانند زگیل تناسلی با استفاده از IUD می‌پرسند اما باید بدانید که این دستگاه هیچ ارتباطی با این موضوع ندارد و از اینگونه بیماری‌ها و ویروس پاپیلومای انسانی جلوگیری نمی‌کند. شما می‌توانید برای حذف احتمالات ابتلا به این نوع بیماری‌ها از وسایل بهداشتی جنسی مانند کاندوم استفاده کنید.

قرار دادن آی یو دی درد دارد؟

در ابتدای قرار دادن این دستگاه ممکن است کمی درد احساس کنید اما در ادامه عادت خواهید کرد و دیگر این دستگاه را احساس نخواهید کرد. به طور کلی توصیه می‌شود که اگر آستانه درد شما پایین است، قبل از انجام این روش قرص ضد درد استفاده کنید. پزشک قبل از قرار دادن آی یو دی در جای مناسب از روان کننده دهانه رحم استفاده می‌کند.

بعد از آی یو دی چه زمانی به دکتر زنان مراجعه کنیم؟

برخی از بانوان سال‌های بسیاری این دستگاه را درون رحم خود حمل می‌کنند حتی گاهی تاریخ انقضای آنها به پایان رسیده اما فرد هیچ توجهی به خارج کردن یا تعویض آن نخواهد داشت. در این زمان ممکن است که عوارضی را برای ناحیه تناسلی خود ایجاد شود.

  • ممکن است فکر کنید که آی یو دی در جای قبلی خود قرار ندارد و تکان خورده است.
  • احساس میکنید که آی یو دی در حال خارج شدن از رحم است.
  • درد و گرفتگی‌های شکمی از عوارض دیگر این مسئله هستند.
  • ممکن است که خونریزی‌های پی در پی را تجربه کنید.

در صورتی که با این علاوم یا نشانه‌های غیر طبیعی دیگر رو به رو شدید، حتماً به دکتر زنان خود مراجعه نمایید.

چطور تشخیص دهیم که آی یو دی در جای خود قرار دارد؟

این دستگاه‌ها در ادامه خود دو نخ نازک دارند که بالاتر از دهانه واژن قرار می‌گیرند.

نیازی به چک کردن هر بار این دستگاه نیست اما به طور کلی می‌توانید از پزشک خود درخواست کنید تا چک کردن جای آن با استفاده از این نخ‌ها را به شما آموزش دهد.

آی یو دی (IUD) یا جلوگیری از بارداری با آی یو دی
آی یو دی (IUD) یا جلوگیری از بارداری با آی یو دی

نحوه برداشتن دستگاه آی یو دی چگونه است؟

شما باید زمانی iud را از رحم خود خارج کنید که قصد بارداری دارید و یا بارداری یکباره شما ایجاد ناراحتی یا مشکل برایتان نکند. برداشتن آی یو دی باید توسط متخصص زنان انجام شود تا آسیبی به رحم یا دهانه رحم وارد نشود. این کار چندان سخت نیست و بیشتر از پنج دقیقه طول نخواهد کشید. احتمالاً بعد از برداشتن آی یو دی حدود چند دقیقه احساس گرفتگی داشته باشید اما این مورد سریع رفع می‌شود.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 1 عدد و میانگین امتیازها 5]

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *