شاید برای شما هم این مشکل به وجود آمده باشد که دوبار در ماه پریود شوید و قطعاً شرایط آزار دهنده‌ای را برایتان رقم میزند. دوران قاعدگی برای بانوان چندان راحت نیست و چالش‌های فراوانی به همراه دارد. خونریزی برای بعضی اشخاص زیاد بوده و درد و انقباضات متنوعی را افراد در این دوره تجربه خواهند کرد، اما این مسئله که در یک ماه قاعدگی مکرر رخ دهد نیز ممکن است حاکی از یک بیماری یا اختلال در بدن و هورمون‌ها و موارد دیگری باشد که حتما باید توسط متخصص زنان بررسی شود.

فاصله طبیعی بین دو قاعدگی چند روز است؟

به طور معمول چرخه قاعدگی برای خانم‌ها از 24 روز تا 35 روز متغیر است اما برخی افراد اظهار دارند که خارج از این روز‌های نرمال دچار قاعدگی می‌شوند. همانطور که ممکن است یک فرد در ماه اصلاً پریود نشود و مشکلی وجود داشته باشد، این احتمال وجود دارد که دو بار پریودی در ماه برایش اتفاق افتد. بروز این مسئله به اندازه عدم پریودی دارای اهمیت است، اما دلیل آن چیست؟ در ادامه مقاله با ما همراه باشید تا به این موضوع نیز بپردازیم.

اگر طول چرخه قاعدگی در یک دوره چندین روز کوتاه تر شود، ممکن است در انتهای ماه یا چند روز جلوتر از تاریخی که تصور دارید، پریود شوید که مشکلی در پس آن وجود ندارد، اما توصیه بر این است که به این مسائل و تغییرات هورمونی اهمیت دهید.

علت دوبار پریودی در ماه چیست؟

خونریزی دوبار در ماه برای خانم‌ها نرمال و طبیعی نیست و باید معاینات لازم در این مورد انجام شود. حتی در مواردی دیده شده که فرد سه بار در ماه پریود می‌شود که باید اقدامات لازم برای درمان و بهبودی و علت این موضوع انجام شود. در ادامه به برخی از عوامل خطر برای پریودی اشاره می‌کنیم:

  • افرادی که دارای سابقه فیبروم هستند.
  • خانم‌هایی که سابقه یائسگی زودرس دارند.
  • اشخاصی که در افراد نزدیک خانواده خود سابقه دوبار پریودی دارند.

چه افرادی مستعد دوبار پریود شدن در ماه هستند؟

  • خانم‌هایی که درد‌های مداومی در ناحیه شکم و انقباضات شدید دارند.
  • بانوانی که دوره‌های قاعدگی بسیار سنگین و غیر طبیعی دارند.
  • اشخاصی که در موقع رابطه جنسی درد شدید و طولانی دارند.
  • گرفتگی‌های غیر نرمال قاعدگی
  • داشتن لخته‌های تیره در قاعدگی

عوارض دوبار پریود شدن در یک ماه

یکی از بزرگترین عوارضی که در پس این مشکل برای شخص به وجود می‌آید، کم خونی و کم شدن آهن بدن است. در اثر از دست دادن خون زیاد، خستگی و سردرد و همچنین ضعف و آریتمی قلبی نیز بروز می‌کند و اگر این مشکل ادامه پیدا کند، این عوارض افزایش یافته و خطرات دیگری نیز به همراه خواهد داشت.

درمان دوبار پریود شدن در ماه

برای درمان اینکه فرد دوبار در ماه پریود می‌شود، باید علت بروز این مشکل مشخص شود. در این زمان دکتر زنان مقدار کمی از خون فرد را بررسی کرده و مصرف مکمل آهن را برای فرد تجویز می‌کند.

متخصص زنان در ابتدا از دارو‌های هورمونی برای تنظیم دوره قاعدگی فرد استفاده می‌کند و همانطور که گفته شد در این حین، علل بروز پریودی‌های مداوم در یک ماه بررسی می‌گردد.

علتهای دوبار پریود شدن در ماه
علتهای دوبار پریود شدن در ماه

موارد دیگری چون پرکاری یا کم کاری تیروئید، اندومتریوز، بیماری‌های التهابی لگن و فیبروم رحم و مواردی از این دست نیز ممکن است دلیل به وجود آمدن این بیماری باشد که در اثر تشخیص آن، از تکنیک‌های مختلف برای برطرف کردن آن استفاده می‌کنند. در ادامه برخی از روش‌های درمانی دو بار پریودی در ماه را بیان کردیم:

  • جراحی میومکتومی
  • جراحی هیسترکتومی
  • عمل‌های کمکی برداشتن رحم
  • هورمون درمانی برای تنظیم هورمون گنادوتروپین

دوبار پریود شدن در یک ماه برای نوجوانان نشانه چیست؟

این مشکل گاهی برای نوجوانان بروز می‌کند که معمولاً دلایل آن مشکلات استرسی و تغییرات هورمونی در اثر عدم آرامش ذهنی می‌باشد. البته فیبروم رحمی یا کیست تخمدان برای نوجوانان نیز امکان رخداد دارد که در اثر تشخیص باید بدون از دست دادن زمان، اقدامات درمانی انجام شود.

چه زمانی برای دوبار پریود شدن در ماه باید به دکتر زنان مراجعه کنیم؟

گاهی این مشکل فقط یک بار برای یک خانم بروز می‌کند که چندان جای نگرانی ندارد اما اگر این مشکل به مراتب تکرار شد و به دفعات بیشتر رسید، باید مورد پیگیری قرار گیرد. همچنین اگر علائم مشکوک و غیر طبیعی مانند خونریزی‌های پر لخته و همراه با تنگی نفس داشتید، به دکتر زنان مراجعه کنید تا به اختلالات بعدی در این زمینه دچار نشوید.

سمت راست کمترین امتیاز و سمت چپ بیشترین امتیاز.
[تعداد امتیازها 3 عدد و میانگین امتیازها 3.7]

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *